Creșterea prețului la motorină și deficitul de șoferi de camion au contribuit la o creștere a costurilor operaționale și a tarifelor de transport rutier de mărfuri în toată Europa.
La finalul lui 2021, valoarea de referință a tarifelor de transportul rutier de mărfuri a atins un maxim istoric în întreaga Europă, potrivit unui raport Ti, Upply și IRU.
Explozia de preț la motorină, care reprezintă o treime din costurile operaționale totale ale unei companii de transport (cu aproximativ 25% mai mare la început de 2022 față de finalul lui 2021 pe unele piețe europene cheie), și deficitul de șoferi de camion au contribuit la creșterea costurilor de operare pentru transportatorii rutieri, dar și a tarifelor de transport rutier de mărfuri.
Costurile cu șoferii au crescut și din cauza lipsei acestora. Date noi de la IRU arată că în 2021, Marea Britanie a avut cea mai acută lipsă de șoferi, cu până la 100.000 de posturi de șofer neocupate. Datele arătă, de asemenea, o nevoie de peste 60.000 de șoferi și în Germania, cât și în Polonia, în timp ce Franța a are un deficit de până la 31.000. Italia și Spania au avut deficiențe mai mici, având o nevoie de sub 20.000 de șoferi fiecare.
„Deficitul de șoferi perturbă serios lanțurile de aprovizionare din țările europene, pe măsură ce economiile se redresează și cererea de servicii de transport crește. IRU continuă să monitorizeze, să sensibilizeze și să acționeze cu părțile interesate cheie pentru a aborda structural deficitul de șoferi. Urgența situației este întărită de creșterea continuă a prețurilor la carburanți pe tot parcursul anului 2021, punând și operatorii de transport sub o presiune mare”, spune Vincent Erard, director de servicii corporative al IRU.
VEZI ȘI: IRU solicită clarificări privind aplicarea Pachetului de Mobilitate
Creșterea tarifelor a fost generată și de factori precum perturbarea din lanțul de aprovizionare, creșterea costurilor și a cererii din cauza redresării economiilor europene de după pandemie.
„Cererea pentru transportul rutier de marfă în toată Europa este ridicată, conducând tarifele la noi cote, deoarece transportatorii depun eforturi considerabile pentru a face disponibilă capacitatea”, spune și Nathaniel Donaldson, analist economic la Ti.
În al patrulea trimestru din 2021, indicele de referință al tarifelor de transport rutier de mărfuri european a fost de 108,3 – cu 1,1 puncte mai mare decât în al III-lea trimestru din 2021 și cu 3,2 puncte mai mare decât în al IV-lea din 2020. Acest lucru face din al patrulea trimestru din 2021 al VI-lea consecutiv de creștere a tarifelor în Europa.
Conform analiștilor, cererea crescută și oferta restrânsă de capacitate vor persista probabil și în lunile următoare, ducând tarifele de la scăderea tradițională din primul trimestru la nivelurile din sezonul de vârf.