Criza refugiaților: Se caută soluții la cozile din punctele de frontieră

punctele de frontieră

Criza refugiaților face ca situația privind timpii de așteptate în punctele de frontieră datorată intorducerii controalelor să devină un „călâiul lui Ahile” pentru transportatori.

Reprezentanții Asociației Naționale a Transportatorilor Bavarezi s-au plâns de faptul că, transportatorii nu mai pot respecta termenele de livrare iar șoferii timpii de condus și odihnă din cauza controalelor la punctele de frontieră ale țărilor UE unde se formează cozilor de camioane uriașe.

Din păcate, așa cum relatam într-un articol anterior, tot mai multe țări membre UE aflate în Schengen, reintroduc controalele la frontieră pentru a putea ține sub control fluxul masiv de refugiați. Restricțiile privind libera circulație a persoanelor în spațiul Schengen, are un efect negativ direct asupra circulației mărfurilor și în mod special asupra celui rutier. Mai mult, situația creată face dificilă obținerea de informații de încredere cu privire la situația actuală, a declarat un reprezentant al Uniunii Internaționale a Transportatorilor (IRU) de la Bruxelles. În prezent există o preocupare de limitare a timpilor de așteptarea în punctele de frontieră – cozile fiind oportunitate pentru refugiați de a urca în camione – ca în Calais.

Criza refugiaților: Se caută soluții la cozile din punctele de frontieră

În Austria, Camera de Comerț Austriacă a cerut săptămâna trecută o suspendare pentru 30 de zile a restricțiilor privind timpii de condus și odihnă pentru toți transportatorii de marfă și persoane. Conform declarațiilor lui Franz Danninger, președintele Asociației Transportului de Mărfuri din cadrul Camerei de Comerț din Austria (WKO), congestiile și timpii de așteptare din punctele de frontieră din estul Austriei costă industria transporturilor aproximativ 2,5 milioane de euro pe zi. Această situație nu necesită doar mai mult personal și costuri de combustibil ridicate, ci și penalizări primite de transportatori pentru întârzierea livrărilor. Calculul se bazează pe numărul mediu al camioanelor care au circulat în 2014 pe autostrăzile din Austria, conform raportului Asfinag, administratorul autostrăzilor din Austria, în cele trei puncte de trecere a frontierei spre Germania (Stuben, Kufstein și Walserberg) precum și cel de trecere din Ungaria spre Viena (Nickelsdorf).

Camera de Comerț din Austria dorește să le fie permis șoferilor de camion să poată conduce mai multe de 9 ore pe zi, iar interdicția de circulație în weekend să fie suspendată temporar având în vedere circumstanțele excepționale. Reprezentanții guvernului austriac nu an agreat această variantă, fiind argumentată ca fiind una periculoasă din punct de vedere al siguranței rutiere. Conform purtătorului de cuvânt al Ministerului Transporturilor, Andrea Heigl, situația de la punctele de frontieră austriece este una relaxată. Totuși, șoferii de autocare și autobuze care transportă refugiați au primit derogarea din partea autorităților austriece, regulamentul UE fiind suspendat.

Zona Schengen reintroduce controale temporare
Controalelor camioanelor în punctele de frontieră ale țărilor Uniunii Europene membre ale Acordul Schengen fac parte din trecut, atunci când timpii de așteptare ajungeau și până la patru ore sau chiar mai mult, costurile fiind pe măsură. Din motive justificate, în cadrul Summit-ul G7 din această vară din Bavaria, reprezentanții statelor membre Schengen au cazut de acord pentru reintroducerea temporară a controalelor la punctele de frontieră pentru a putea menține un control asupra refugiaților. După cum știți, Marea Britanie, Irlanda, Cipru, Bulgaria, România și Croația, nu fac parte din spațiul Schengen, iar Islanda, Norvegia, Liechtenstein și Elveția sunt țări asociate.

Există pârghii legale de a suspenda Regulamentul 561/2006
În „condiții excepționale”, statele membre UE pot suspenda Regulamentul 561/2006 în baza Articolului 14 aliniat 2 care spune că „în cazuri de urgență, statele membre pot acorda o derogare temporară pe o perioadă de maximum treizeci de zile, care se notifică de îndată Comisie Europene.

 

Follow #infotrucker