Ford Trucks Noua gama F-Line
Noua generatie DAF - TH Trucks
Știri

Codul CTU, promovat în Uzbekistan pentru siguranța transportului de marfă

Renault Trucks - Noile game T, C, K, D 2025

UNECE promovează în Uzbekistan aplicarea Codului CTU pentru încărcarea și securizarea corectă a mărfurilor, esențială pentru siguranța transportului și reducerea pierderilor în logistică.

La prima vedere, încărcarea unui container poate părea o operațiune simplă. În realitate, însă, este una dintre cele mai subestimate surse de risc din lanțul logistic global. O frână bruscă, o distribuție greșită a greutății sau un sistem de ancorare impropriu pot transforma un transport banal într-un pericol major pe șosea sau în terminale.

Tot ce trebuie să știi despre utilizarea aparatului unic de taxare

În acest context, Comisia Economică pentru Europa a ONU (UNECE) a organizat, între 15 și 16 mai 2025, un atelier în Tashkent, Uzbekistan, pentru a promova aplicarea corectă a regulilor de încărcare și securizare a mărfurilor.

Evenimentul, desfășurat în parteneriat cu Căile Ferate din Uzbekistan și terminalul Tashkent Tovarnaya a reunit specialiști din întreaga regiune – de la experți vamali și operatori feroviari, până la profesioniști din lanțul logistic din Azerbaijan, Georgia, Kazahstan, Kârgâzstan, Turkmenistan și Turcia.

Pe masa discuțiilor: responsabilitățile clare în procesul de încărcare, metodele corecte de ancorare, marcarea containerelor și declarațiile de marfă.

Temele nu sunt deloc întâmplătoare – datele prezentate de UNECE arată că deficiențele de ambalare, ancorare și declarare a mărfurilor costă anual industria globală de transporturi peste 6 miliarde de dolari. Mai grav, victimele directe ale acestor neglijențe sunt adesea persoane care nu au nicio putere de decizie asupra modului în care a fost încărcat containerul: șoferi, lucrători portuari sau simpli participanți la trafic.

Codul CTU (Code of Practice for Packing of Cargo Transport Units) elaborat de ILO, IMO și UNECE – un ghid global neobligatoriu, dar extrem de valoros – a fost în centrul discuțiilor. Acesta oferă recomandări clare privind manipularea și încărcarea unităților de transport de marfă (CTU), fie că vorbim despre containere maritime, semiremorci sau unități intermodale.

Codul a fost pus în practică inclusiv în cadrul unor exerciții la terminalul Tashkent Tovarnaya, unde participanții au inspectat containere reale și au proiectat sisteme de ancorare pentru diverse tipuri de marfă – de la tamburi de cablu la paleți cu piatră și echipamente de încălzire, toate testate în condiții simulate de înclinare.

Pe fondul intensificării traficului de marfă pe coridoarele Trans-Caspic și Almaty–Teheran–Istanbul, inițiativa UNECE vine la momentul potrivit.

Standardizarea modului în care se încarcă și se securizează marfa nu este doar o chestiune de eficiență economică – este, înainte de toate, o problemă de siguranță. Iar fără o asumare serioasă din partea tuturor verigilor lanțului logistic, de la expeditor la transportator, riscurile vor continua să se acumuleze – la propriu și la figurat.

Din aceeași categorie...

Back to top button