Culisele disparitiei biletelor de hartie de la RATB

Transporturi. O calatorie cu mijloacele de transport in comun din Bucuresti este mai scumpa decat un bilet la muzeu Bucurestiul este singura capitala europeana unde nu mai exista bilete de hartie pentru transportul in comun.

Introducerea platilor electronice pe autobuze aduce unei firme private zeci de milioane de euro.
Aproximativ 1,5 euro. Atat l-ar costa pe un turist o calatorie cu mijloacele de transport in comun din Bucuresti, fapt care plaseaza capitala Romaniei in topul celor mai scumpe orase din Europa din acest punct de vedere. RATB a decis recent sa elimine biletele de hartie pentru a incuraja plata cu mijloace electronice.

Culisele disparitiei biletelor de hartie de la RATB

Astfel ca, cea mai ieftina metoda pentru a circula „legal” cu autobuzul, tramvaiul sau troleibuzul a ramas
achizitionarea unei cartele magnetice al carei pret, incluzand cei 1,3 lei care reprezinta calatoria in sine, ajunge la aproximativ 6 lei. Marele castigator al acestei afaceri este UTI, compania care a instalat cititoarele
electronice ale RATB, care emite in parteneriat cu regia asa numitele „carduri verzi” si care, in plus, ia bani si
de la doua banci mari pentru a le pune la dispozitie softul de acceptare a platilor prin card bancar.

Mai mult, orice banca va dori de acum incolo sa lanseze un card cu ajutorul caruia sa poata fi achitate calatoriile cu mijloacele de transport in comun va fi obligata sa lucreze in parteneriat cu aceasi firma UTI, apartinand omului de afaceri Tiberiu Urdareanu. Situatia este aproape identica si in cazul calatoriilor cu metroul.

Potential de milioane pe termen lung

Potrivit Regiei Autonome de Transport Bucuresti (RATB), cititoarele de carduri de pe mijloacele de transport in comun din Bucuresti au fost instalate de catre o asociatie de firme condusa de SC UTI International. Incasarile companiei din aceasta afacere se ridica la cateva milioane de euro doar ca lucrurile nu se opresc aici.

Aceeasi companie a dezvoltat si softul de acceptare pe care l-a vandut RATB. Mai mult, UTI are de castigat pe termen lung nu numai de la stat ci si de la banci. Recent, BCR si BRD au lansat cate un card care include asa numitul „portofel electronic”, instrument ce permite plata calatoriilor pe mijloacele de transport in comun din Bucuresti.

Ideea, laudabila in sine, aduce un profit sigur aceleasi companii UTI.

Astfel, pentru a putea adapta cardul la cititoarele RATB, BCR a achizitionat interfata de la compania mai sus
citata, dupa cum ne informeaza atat BCR cat si RATB. Mai mult decat atat, desi a evitat sa dea un raspuns concret in acest sens, UTI va lucra cu orice banca va dori sa lanseze in Bucuresti un astfel de card desi, in mod normal, infrastructura odata instalata poate citi cardurile emise de orice banca.

„Pentru institutiile bancare ce doresc sa exploateze cardul dual, acestea trebuie sa achizitioneze un modul de soft de interconectare de la SC UTI International, urmand sa incheie un contract comercial cu RATB”, ne-au spus reprezentantii regiei.

Potrivit unor surse apropiate situatiei, costurile interfetei se ridica la aproximativ un milion de euro.

Si mai interesant este faptul ca UTI nu a facut altceva decat sa preia un soft (Mifare) existent deja de ani buni pe piata internationala si sa il adapteze la conditiile specifice RATB. Pentru acest lucru a incasat deja milioane de euro de la Regie si s-a ales si cu o afacere pe termen lung. Mentionam ca UTI este una dintre companiile abonate la contractele cu statul dezvoltand solutii de soft dar si lucrari de infrastructura pentru Metrorex si RATB a caror valoare totala se ridica la sute de milioane de euro.

Cardul BRD nu este activ

Doua banci au lansat in Romania carduri duale contactless care pot fi utilizate atat ca intrument de plata in
magazine, restaurante si altele cat si pentru achitarea calatoriilor cu mijloacele RATB. Cu toate acestea cardul BRD nu poate fi utilizat, cel putin deocamdata, dupa cum ne informeaza angajatii unei sucursale a bancii. Cardul BCR este activ si poate fi utilizat. La insistentele RL, seful departamentului de comunicare al BRD, Traian Traicu, a spus doar ca „nu comenteaza”.

sursa: romanialibera.ro

Follow #infotrucker