Cum a fost proiectată noua cutie de viteze Scania G25

Noua cutie de viteze Opticruise G25 este cheia potențialului de economisire a noilor motoare Scania Super. Ușoară, compactă, fluentă și rapidă, ea este o pereche perfectă pentru noul motor diesel de 13 litri.
Când inginerii Scania împingeau limitele pentru a dezvolta cea mai curată platformă cu combustie internă din istorie, și-au dat seama că noile motoare au nevoie de o cutie de viteze pe măsură pentru a-și elibera întregul potențial. De aceea, încă din fazele timpurii de dezvoltare, au colaborat strâns cu colegii lor responsabili de transmisie și cutii de viteze.
”Această abordare ne-a permis să proiectăm noul sistem de propulsie de la zero, ca un întreg”, spune Peer Norberg, Inginer Senior în echipa de dezvoltare a transmisiilor la Scania.
Per Arnelöf, Inginer Expert în dezvoltarea cutiilor de viteze la Scania, adaugă: ”A fost extrem de motivant pentru noi, de la primele discuții cu inginerii responsabili de motoare, să vedem cât de departe se poate merge cu motoarele cu combustie internă în ce privește eficiența. Încă de la început, obiectivul nostru nu a fost doar de a proiecta o cutie de viteze de ultimă generație, ci de a optimiza întregul lanț cinematic pentru a îndeplini așteptările clienților. Rezultatul este o potrivire perfectă între noua cutie de viteze și platforma de motoare Scania Super”.
Eficiență de top
Soluțiile tehnice oferite de noua cutie de viteze G25 sunt practic identice cu cele ale ”surorii” mai mari G33, lansată în urmă cu doi ani, odată cu noua generație Scania V8. Principalele caracteristici se păstrează: o cutie de viteze compactă, ușoară și foarte eficientă, automatizată, cu 12+2 viteze, care se potrivește cu tradiția Scania de a oferi cuplu mare la turații reduse.
VEZI ȘI: Cum au fost proiectate noile motoare Scania Super
”Multe trăsături ale noii cutii de viteze G25 au fost introduse deja la G33, dar am reușit să o ducem cu un pas mai departe, de exemplu, când vine vorba de reducerea pierderilor interne”, spune Norberg.
Arnelöf adaugă: ”Noua cutie schimbă vitezele fantastic. Este receptivă, rapidă și fluentă. În plus, față de predecesoarea sa este și foarte silențioasă”.
Raporturile de transmisie noi scad consumul
O trăsătură cheie a noii cutii de viteze Scania este plaja mai largă de rapoarte de transmisie: cu 60% mai mare decât la modelul precedent GRS905. Astfel este posibilă optimizarea raportului de transmisie din puntea spate, obținând turații reduse la viteze de croazieră, fără a sacrifica comportamentul la plecarea de pe loc. Iar cea mai bună veste este legată de consumul de carburant.
”Pe autostradă este posibil să se meargă la viteză de 80 km/h cu doar 850 rpm”, spune Arnelöf. ”Noua cutie îi permite motorului să meargă cât mai eficient posibil. Aceasta conduce la economii de consum de până la 8% pentru Scania Super”, adaugă Norberg.
Cutia de viteze Scania Opticruise G25, pe scurt
- doar cutia de viteze oferă o reducere de consum de 1%
- cuplu maxim suportat: 2.500 Nm
- folosește aceleași soluții tehnice ca versiunea G33 (3.300 Nm)
- număr de viteze pentru mersul cu spatele: 8
- interval de schimb al uleiului de până la 1.000.000 km
- mai compactă și cu 75 kg mai ușoară
- retarder cu rulare liberă îmbunătățit