Frâne cu tambur sau frâne cu disc pentru remorcă? Indiferent de alegere, trebuie să știți că ambele soluții au avantaje și dezavantaje.
Pentru a nu vă lăsa pur și simplu pradă instinctului atunci când alegeți, specialistul în axe și sisteme de frânare BPW, explică principalele criterii pentru a selecta cele mai potrivite frâne la remorcă.
În general, frânele cu disc sunt considerate o tehnologie superioară celor cu tambur în industria vehiculelor comerciale. Această afirmație este susținută de aproximativ 80% din piața din Europa, care preferă frâne cu disc.
Însă, există încă motive întemeiate pentru a lua în considerare o remorcă cu frâne cu tambur, în special în anumite regiuni și contexte specifice.
Frâne cu tambur: prima alegere pentru utilizarea în off-road
Frânele cu tambur își arată punctele forte oriunde un sistem robust este un avantaj. Faptul că frâna este ascunsă într-un tambur închis o protejează împotriva noroiului, prafului și a altor impurități.
Prin urmare, are sens echiparea cu frâne cu tambur a vehiculelor care sunt utilizate predominant în afara drumului (construcții, agricultură) ori transportă o încărcătură redusă.
Frâne cu tambur: mai rezistente în cazul utilizării sezoniere
Acest lucru este valabil cu atât mai mult dacă remorca este utilizată doar în anumite perioade. Garniturile de frână ale frânelor cu disc riscă să se vitrifice dacă nu sunt utilizate suficient sau dacă există o perioadă lungă de imobilizare. În plus, discurile de frână se pot coroda în timp, deoarece acestea sunt expuse în mod constant vântului și intemperiilor.
Acesta nu este doar cazul vehiculelor de șantier, ci și al remorcilor utilizate în sectorul agricol și forestier. Sau pentru semiremorcile care sunt utilizate în transportul intermodal și parcurg distanțe lungi pe calea ferată sau pe apă și doar rute scurte pe șosea.
Frâne cu tambur: necesită o întreținere moderată
O frână cu tambur este în principiu o componentă robustă. Aceasta se dovedește adesea rezistentă chiar și cu o întreținere moderată. În plus, dacă o semiremorcă este utilizată cu tractoare alternante sau cu cele care au, de asemenea, o frână cu tambur, aceasta se dovedește a fi varianta mai bună.
VEZI ȘI: Cum reduce inteligența artificială costurile de exploatare a remorcilor
Frânele cu disc, pe de altă parte, necesită o bună sincronizare tractor/remorcă pentru a preveni frânarea excesivă a remorcii cu o remorcă cu bară de tracțiune. Acest lucru ar duce la o uzură neuniformă a garniturilor de frână și, în consecință, combinația de frecare nu și-ar atinge durata de viață maximă teoretică.
Frâne cu disc: prima alegere pentru utilizarea pe șosea
Pe de altă parte, drumurile asfaltate sunt mediul natural pentru remorcile cu frâne cu disc. După ce a fost stabilită pentru utilizarea pe șosea la camioane, tehnologia este astăzi standard și la remorci. Dacă coordonarea cu tractorul este bună, atunci șoferii de camioane raportează adesea performanțe mai bune la frânare.
Frânele cu disc, mai puțin predispuse la supraîncălzire și fading, sunt ideale pentru traficul intens și pe distanțe lungi, datorită performanței superioare și rezistenței la uzură.
Frâne pe disc: permit o sarcină utilă mai mare
Frânele cu disc au un avantaj de greutate. În funcție de producător, acestea pot avea un avantaj de greutate cu diferențe de până la 90 de kilograme. Un exemplu în acest sens este ECO Disc TS2 3709 de la BPW.
Acest lucru face ca frânele cu disc să fie perfecte pentru transportul în care fiecare kilogram de sarcină utilă contează, cum ar fi transportul de lichide, pulberi, role de hârtie și băuturi.
Frânele cu disc: necesită o întreținere redusă
Întreținerea frânelor cu disc este adesea mai redusă, deoarece piesele de uzură sunt ușor accesibile datorită construcției deschise. Prin urmare, înlocuirea lor durează mai puțin, cel puțin în teorie.
Frânele cu tambur necesită întreținere periodică, dar, pe de altă parte, piesele de uzură, cum ar fi garniturile de frână și tamburul, durează mai mult decât plăcuțele și discurile de frână.
Decizia pentru sau împotriva unui sistem de frânare este foarte individuală în acest punct în special și depinde de mai mulți factori, cum ar fi timpii de inactivitate ai pieselor de uzură, prețurile pieselor de schimb, perioada de deținere a vehiculului și dacă aveți propriul atelier service sau vă bazați pe un atelier service terț.
O chestiune de preț și de costuri de operare
Nu în ultimul rând, decizia pro sau contra frânelor cu disc depinde de preț. Același lucru este valabil și în cazul pieselor de uzură și de schimb. Politica de prețuri individuală a producătorului sau a furnizorului independent de piese de schimb joacă, de asemenea, un rol aici.