SigurantaStiai ca

Cum funcționează centura de siguranță în trei puncte?

Înventată în urmă cu 62 de ani de Nils Bohlin, fost inginer de siguranță Volvo, centura de siguranță în trei puncte este o caracteristică standard la toate camioanele din întreaga lume.

Inițial fixă, centura de siguranță cu role sau retractabilă pe care o știm astăzi a fost introdusă prima dată în Statele Unite la mijlocul anilor 1950. Patru ani mai târziu, în 1954, Volvo introducea pe piață centura de siguranță în trei puncte.

Cum funcționează centura de siguranță în trei puncte?

Dar care este tehnologia din spatele și cum funcționează centura de siguranță în trei puncte?

Aceasta este o combinație de centuri în formă de Y, trasă peste corp și blocată într-un suport cu o cataramă. Aceasta reține energia umerilor, a pieptului și a pelvisului atunci când vehiculul este în mișcare.

Centura de siguranță este conectată la un mecanism de retractare, în care o bobină permite ca aceasta să fie rulată și strânsă înapoi. Un mecanism de blocare a retractorului răspunde oricărui tip de forță puternică sau mișcare rapidă, cum ar fi o coliziune sau o frânare puternică, oprind instantaneu rotirea bobinei și asigurând corpul împotriva mișcării bruște înainte.

VEZI ȘI: Totul despre camionul electric Mercedes eActros

Un alt element cheie al tehnologiei centurii de siguranță este pretensionatorul, un element introdus în anii 1990 – cam în aceeași perioadă în care a intrat în uz airbag-ul. Pentru a acționa pistonul ascuns atunci când senzorii detectează o oprire bruscă a mișcării vehiculului este utilizată o capsă cu detonație. Pistonul acționează apoi bobina în jurul căreia este înfășurată centura. Această retragere instantanee trage ferm corpul înapoi în scaun.

Airbaguri vs. centuri de siguranță

Airbagurile și centurile de siguranță sunt proiectate să funcționeze împreună, nu să se înlocuiască între ele. Centura de siguranță vă va menține în vehicul în timpul unui accident, în timp ce airbag-ul vă amortizează capul și partea superioară a corpului pentru a minimiza rănile.

În timp ce centurile de siguranță ale camioanelor au fost montate inițial pe stâlpii B, în prezent acestea sunt adesea montate pe scaun. Acest lucru crește confortul, deoarece urmărește mișcarea creată de suspensia modernă a cabinei.

Cum ar trebui să porți centura de siguranță?

Când vine vorba de utilizarea centurii de siguranță, știm că aceasta este mai scăzută la camioane. Mai exact, o treime dintre șoferi nu poartă una. Natura muncii este adesea citată ca motiv. De exemplu, cei care lucrează în distribuția în oraș sau în colectarea deșeurilor pot considera că utilizarea centurii de siguranță este consumator de timp și inutil s-o pună și s-o scoată pentru că intră și ies des din cabină.

Cu toate acestea, adevărul este că 50% dintre ocupanții camioanelor uciși în accidente de circulație ar fi supraviețuit dacă erau fixați în scaun.

Fie că este vorba de lene, lipsa de confort sau pur și simplu obișnuință, puținele motive pentru a nu utiliza centura de siguranță sunt contrazise de cele un milion de vieți pe care le-a salvat cel mai simplu și eficient sistem de siguranță dintr-un autovehicul.

Din aceeași categorie...

Back to top button