Cum se formează blocajele de trafic și ce putem face pentru a le preveni

Cum se formează blocajele de trafic și ce putem face pentru a-l preveni

Blocajele de trafic sunt fenomene care apar aproape zilnic pe autostrăzile și drumurile expres din întreaga Europă.

Blocajele de trafic este un disconfort pentru orice șofer, așa că încercăm să vedem cum se formează acesta, dacă poate fi prevenit și mai ales cum să vă comportați când ajungeți într-un blocaj (STAU).

Cum se formează blocajele de trafic și ce putem face pentru a le preveni

Știai că există în universitățile de specialitate o materie care se numește „Știința traficului”? Iar în cadrul acesteia există un capitol care se ocupă de „Studiul blocajelor din trafic”? Și nu, doar cele de pe drumuri, ci și din aeroporturi, căi ferate sau canale navigabile.

Desigur, blocajele de trafic de pe drum sunt cel mai frecvente întâlnit și oricine poate intra în contact cu ele. În ultimul deceniu s-au adunat foarte multe informații de pe teren, iar cercetătorii încearcă să explice cauzele formării STAU-urilor, așa cum mai sunt ele cunoscute în Germania, studiind inclusiv ceea ce se întâmplă în lumea animalelor.

Astfel au apărut următoarele întrebări:

  • De ce într-o coloană de furnici nu se întâmplă niciodată un ambuteiaj?
  • De ce în stolurile de păsări nu se întâmplă accidente?
  • Poate influența tehnologia formarea blocajelor? Ce rol joacă cei de la volan?
  • Cât de mare este rolul numărului de benzi pe sens?

Răspunsul în cazul furnicilor și al păsărilor este unul simplu: pentru că aceste animale comunică în permanență între ele și că obiectivul grupului este același și anume să înainteze toți în același timp. În acest caz nu există furnici care se grăbesc, care merg cu o viteză mai mare decât restul și nici una care depășește în permanență alte animale din grup. Fiecare furnică respectă regulile și din această cauză nu se creează “ambuteiaje”.

Cum se formează blocajele de trafic
Există mai mulți factori care influnțează formarea blocajelor de trafic pe drumurile publice, iar cele mai importanți sunt:

Factori statici
Capacitatea drumurilor: în mod normal pe o bandă pot circula în medie între 1.500 – 2.500 de mașini pe oră.  Această capacitate este însă variabilă și depinde și de alți factori.

Factori variabili
Traficul de weekend, perioade turistice, ploaie, zăpadă, gheață. Toți acești factori pot afecta traficul.

Factori punctuali
În această categorie intră lucrările, accidentele sau alte evenimente.

Factori psihologici
Aici vorbim de comportamentul fiecărui participant la trafic de la volan. Toți acești factori care acționează aproape în același timp asupra traficului pe un anumit segment de drup pot duce la ambuteiaje mai mici sau mai mari în trafic.

Să analizăm așadar lucrurile pe rând…
Unul dintre factorii care generează cel mai des ambuteiaje este numărul mare de vehicule care circulă pe un segment de drum. Pe un kilometru de autostradă există doar o anumită capacitate pentru vehicule.

Dacă sunt mai multe vehicule care vor să parcurgă în același timp același segment de drum, atunci apar problemele. Vitezele diferite cu care se deplasează vehiculele duce la o micșorare și mai mare a capacității unui segment de drum.

VEZI ȘI: H.Essers și-a extins flota cu semiremorci siloz basculabile LAG Trailers

Pe termen scurt nu există o rezolvare la această problemă. Este greu să lărgești porțiuni de drum, iar până la terminarea lucrărilor se crează și mai mult haos. În Austria, una dintre soluții a fost ca șoferii să poată folosi, în anumite momente și pe anunite porțiuni, banda de urgență. Proiectul pilot s-a desfășurat pe A4 și rezultatele au fost încurajatoare.

Cum se formează blocajele de trafic și ce putem face pentru a-l preveni

Pe de altă parte, s-a constatat că pe măsură ce se lățesc drumurile se înregistrează și o creștere a traficului, ceea ce înseamnă că e doar o chestiune de timp până când se vor înregistra din nou blocaje. Deci soluția pe termen lung nu este să construim doar drumuri din ce în ce mai late.

Crearea ambuteiajelor se explică simplu dacă pe drum apar lucrări de reabilitare, accidente sau schimbări meteorologice. Puțin mai greu de explicat sunt însă factorii psihologici care țin de comportamentul fiecărui șofer în parte.

Toți șoferii, chiar dacă nu conștientizează neapărat asta, sunt responsabili de ceea ce se întâmplă în trafic. În Germania există și expresia „Stau aus dem Nichts“, adică un blocaj care nu are o cauză anume. De câte ori nu ai fost blocat în trafic și apoi la un moment dat totul s-a reezolvat fără ca tu să-ți dai seama ce problemă a fost?

Factorii caree influențeazâ asta sunt: schimbarea frecventă a benzii, un condus agreesiv, nerespectarea distanței față de mașina din față, neatenția, nerespectareea regulii “fermoarului” sau pur și simpu șoferii care cască gura la diverse evenimente din trafic, cum ar fi un accideent de exemplu.

Toate acestea duc la formarea unui ambuteiaj din nimic. Iar partea proastă este că cei care produc acest ambuteiaj nu îl simt, așa că nici nu pot învăța nimic din comportamentul lor. Cei care suferă cel mai mult sunt acei șoferi care încearcă să evite situațiile limită create de cei care conduc haotic.

În plus, când coloana de mașini se oprește complet, durează cam două – trei secunde până când primul șofer se pune din nou în mișcare. Această întârziere crește cu fiecare mașină din spate și cel mai ușor este să-ți dai seama de asta studiind comportamentul mașinilor care stau la semafor.

Cum se măsoară blocajele de trafic
Pentru cei care sunt deja în stau este puțin reelevant acest lucru. Dar pentru a încerca să evităm pe viitor astfel de situații este foarte important să studiem exact ce se întâmplă în momentul unui ambuteiaj.

Supravegherea unui ambuteiaj se face vizual, cu ajutorul camerelor amplasate pe drum, prin intermediul unor senzori de mișcare, amplasați, la fel, tot pe drum, dar mai nou și cu ajutorul device-urilor care au gps încorporat, cum sunt telefoanele mobile de exemplu.

Astfel, analizarea datelor furnizate de device-urile mobile poate ajuta mult la înțelegerea fenomenului. Pentru moment însă situația este destul de delicată din cauza legislației în ceea ce privește protecția datelor cu caracter personal, chiar dacă informațiile furnizate sunt folosite doar în scopuri științifice, fără legătura directă cu utilizatorul.

Cum se formează blocajul de trafic și ce putem face pentru a-l preveni

În funcție de aceste informații, administratorul unui drum, ASFINAG de exemplu în Austria, poate interveni prin diverse mijloace pentru detensionarea situațiilor din trafic.

Astfel, pe panourile de informare pot apărea informații în timp real despre situația de pe anumite drumuri, iar sistemele audio din mașină care au funcția de info trafic activată pot oferi de asemenea informații în timp real despre situațiile din trafic. Cu ajtuor acestor tehnologii se pot evita ambuteiajele masive, șoferii fiind sfătuiți să aleagă rute ocolitoare sau se oferă soluții punctuale de rezolvare a problemelor apărute.

Was also aus Ihrer Perspektive absolut unlogisch erscheint, ist das Ergebnis innovativer, technologischer Verkehrsregulierung. Sehen Sie keinen Stau, war die zeitgerechte Regulierung des Verkehrs wirksam!

Cum să te comporți în caz unui blocaj de trafic
Chiar dacă viteza de deplasare este foarte mică, riscul de accidente crește. Toți șoferii devin nervoși, irascibili, iar asta poate duce la probleme și mai mari. Iată însă și câteva lucruri pe care poți să le faci când ești prins într-un ambuteiaj:

  • Lasă întotdeauna suficient spațiu pentru intervenția vehiculelor de urgență. Dacă faci asta, vehiculele vor trece rapid de tine și vor ajunge la locul incidentului fără probleme. Cu cât rezolva mai repede situația, cu atât vei pleca și tu mai repede de acolo.
  • În momentul în care te apropii de o coloană care stă sau se deplasează foarte încet activează avariile pentru a-i avertiza pe toți cei care vin din spate. Atenție când și cum frânezi pentru a nu lovi mașina din față, dar și pentru a-i oferi suficient spațiu de manevră celui din spate.
  • Folosește principiul “fermoarului” când întâlnești o coloană de mașini care vine din alt sens s-au de pe o altă bandă.
  • Păstrează întotdeauna distanța de siguranță față de vehiculul din față. În cazul în care stai mai mult timp pe loc, oprește motorul. Obligatoriu să faci asta dacă stai într-un tunel.
  • Nu te opri la locul accidentului pentru a filma sau face poze cu telefonul mobil.
  • Activează-ți funcția de info trafic și ascultă informațiile referitoare la situația în care te afli.
  • Nu folosi banda de urgență pentru deplasare și nu încerca să driblezi mașinile din față. Vei cauza doar probleme mai mari.
  • Fii atent la volan și încearcă să anticipezi situațiile care pot apărea în fața ta.

Se poate evita formarea unui ambuteiaj?
Da și nu. Teoretic, cu siguranță. Practic însă este aproape imposibil. Dar există câteva soluții pentru a minimaliza efectele.

Administratorul drumului trebuie să semnalizeze din timp lucrările de pe un segment, șoferii trebuie să respecte regulile, iar aplicarea celor mai noi tehnologii să fie făcută peste tot.

Toate acestea la un loc pot contribui la o călătorie fără întreruperi. Cel mai important este însă ca fiecare șofer să fie conștient că modul său de condus influențează tot ce se întămplă pe drum. Respectă limitele de viteză, păstrează distanța față de vehiculul din față, aplică regula fermoarului corect și respectă-i pe ceilalți participanți la trafic.

Cum se formează blocajul de trafic și ce putem face pentru a-l preveni

Dacă toată lumea ar face asta, cu siguranță ar fi mai puține stau-uri pe drum.

Tehnologiile inovatoare reprezintă o soluție, clar, dar implementarea lor într-un mod unitar pe toate drumurile va dura foarte mult timp de acum încolo.

Cel mai bun sfat este să pleci la drum din timp. Așa ești mult mai relaxat, nu ești presat că trebuie să recuperezi timpul pierdut și vei conduce mult mai prudent.

Drumuri bune, colegii!

Follow #infotrucker

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.