Dachser: Camioanele autonome sunt sigure la 20 km/h

Proiectul SAFE20 de automatizare a transporturilor din centrele logistice a ajuns la final. Potrivit Dachser, camioanele autonome sunt sigure la viteze de cel puțin 20 km/h.
Automatizarea depozitelor, centrelor logistice, fabricilor, porturilor și aeroporturilor va deveni din ce în ce mai importantă în anii următori. Cu toate acestea, nu există un concept holistic de securitate pentru operațiuni regulate sigure și necostisitoare. Conceptele anterioare de automatizare se bazează în mare parte pe soluții industriale care permit doar viteze reduse de deplasare. Proiectul SAFE20, finanțat de Ministerul Federal pentru Economie și Protecția Climei (BMWK), și-a propus să schimbe acest lucru.
Proiectul, coordonat de grupul de tehnologie ZF, a reunit opt parteneri din industrie și cercetare (Dachser, Götting KG, TII KAMAG, Sensor-Technik Wiedemann GmbH, SICK AG și Institutul Fraunhofer). Început în octombrie 2020, SAFE20 a avut obiectivul de a dezvolta și valida un nou concept holistic de siguranță pentru conducerea autonomă în centrele logistice. Pentru prima dată a fost condiționată operarea regulată a vehiculelor complet automatizate cu o viteză minimă de 20 km/h, într-un mediu mixt cu vehicule conduse de persoane și pietoni.
”Vehiculele autonome trebuie să poată fi operate în siguranță și economic în trafic mixt, în toate condițiile meteorologice. Acest lucru necesită un număr mare de senzori și sisteme informatice foarte dezvoltate pe care fiecare vehicul ar trebui să le aibă la bord. Dacă vehiculele autonome funcționează într-un mediu definit, sistemele de senzori pot fi utilizate și în afara vehiculului. Noul concept de siguranță dezvoltat la SAFE20 reloca o parte din aceste echipamente în infrastructura centrului logistic. Astfel, investițiile în fiecare vehicul individual pot fi reduse într-o asemenea măsură încât să fie posibilă operarea economică și în același timp sigură în centrele logistice”, explică dr. Christian Brenneke, manager de dezvoltare al diviziei de vehicule comerciale ZF.
VEZI ȘI: Primul centru automat de transbordare pentru remorci
”Manevrarea containerelor și a remorcilor de la locurile de parcare la locurile pentru încărcare și descărcare oferă încă un potențial considerabil de automatizare, mai ales având în vedere lipsa de șoferi. Cu toate acestea, vehiculele autonome cărora li se permite să circule doar cu 8 km/h nu sunt o alternativă viabilă în practica logistică”, explică Stefan Hohm, Chief Development Officer la Dachser.
Pentru a putea reflecta condițiile complexe din operațiunile logistice zilnice, conceptul de siguranță a fost dezvoltat la depoul Dachser din Langenau (Baden-Württemberg) și validat în condiții reale la Ulm. În urma proiectului SAFE20, rezultatele obținute vor fi încorporate în dezvoltarea unor condiții-cadru conforme din punct de vedere legal pentru transportul automatizat de mărfuri la punctele de transbordare. Prin urmare, rezultatele depășesc nivelul de demonstrație de tehnologie.
”Cu SAFE20 luăm în considerare două cazuri de utilizare importante: transportul local și în spații delimitate. În primul caz, camionul este controlat manual pe drumurile publice, dar se deplasează autonom în curte. În spațiile delimitate ale centrelor logistice, sarcinile de transport solicitante, precum deplasarea de containere și semiremorci, sunt realizate în mod autonom cu tractoare speciale”, spune André Bilz, Team Leader Truck & Terminal Equipment la Dachser, care a însoțit îndeaproape testul practic din Langenau.
Astfel, accidentele, daunele de manevră și timpul de nefuncționare pot fi reduse la minimum. În același timp, șoferii sunt eliberați de aceste sarcini consumatoare de timp.
Principalul rezultat al SAFE20 este posibilitatea de a deplasa vehicule autonome în jurul depozitului la viteze mai mari decât înainte. ”Viteza sistemului de cel puțin 20 km/h permite pentru prima dată eficientizarea manipulării mărfurilor în operarea automată”, a concluzionat André Bilz.