MagazinTop News

DAF: 75 de ani de camioane produse în Eindhoven

În acest an, DAF Trucks celebrează 75 de ani de la începerea producției de camioane, la fabrica sa din Eindhoven.

Bazele DAF au fost puse în 1928. În primii ani, compania din Eindhoven a fost cunoscută ca ”Van Doorne’s Machine Factory”. Când Hub și Wim au lansat pe piață primele remorci, la începutul anilor 1930, primele contururi ale DAF au început să fie vizibile.

Spre deosebire de celelalte vehicule de pe piață, șasiurile nu erau nituite, ci sudate. Construcția mai ușoară a avut un succes enorm. Fabrica de mașini și-a schimbat orientarea spre vehicule comerciale și a devenit Van Doorne Aanhangwagenfabriek, sau, pe scurt, DAF.

75 de ani de DAF: Primul camion

DAF și-a început evoluția accelerată după al doilea război mondial, când cererea de transport a crescut exploziv, odată cu eforturile de reconstrucție. Așa a apărut linia de producție pentru remorci și semiremorci, dar și planurile definitive pentru construcția unei fabrici de camioane.

În 1949 de fost lansat A30, un camion de 3 tone destinat în special pieței olandeze. Grila camionului avea șapte fâșii cromate, caracteristice mărcii. Câteva luni mai târziu, primul model a început să fie produs de noua fabrică de camioane.

El a fost urmat rapid de A50 (5 tone) și A60 (6 tone). Un model pentru livrări, A10 de 1 tonă, a fost lansat în 1950. Mai târziu, acesta a avut și o versiune pick-up, A107. Numărul de modele a crescut rapid, portofoliul având inclusiv vehicule cu șasiuri speciale pentru basculante, gunoiere sau camioane militare.

DAF: 75 de ani de camioane produse în Eindhoven

În acel moment, toate camioanele ieșeau de pe linia de producție ca șasiuri cu motor și grilă. De construcția cabinei se ocupau încă o serie de carosieri. Situația s-a schimbat în 1953, când DAF a început să-și producă propriile cabine. În 1955, fabrica a celebrat producția șasiului cu numărul 10.000. Momentul a devenit și mai special datorită unei comenzi din partea armatei olandeze pentru 3.600 de vehicule.

La scurt timp, DAF a început să-și dezvolte și construiască propriile motoare diesel. DAF este și primul producător de camioane care a adăugat un turbocompresor motoarelor sale, pentru un plus de putere și eficiență.

75 de ani de DAF: Transportul internațional

În 1957, DAF a prezentat DO, un camion cu un design caracteristic și o axă spate de 10 tone, dezvoltată special pentru această serie. Ea a făcut din DO un model foarte potrivit pentru transport greu și transport internațional, care începea să devină tot mai popular. A doua generație DO avea chiar și un pat rudimentar, o noutate la acea vreme.

La începutul anilor 1960, constructorul olandez a surprins din nou, cu un model și mai orientat spre transportul internațional: DAF 2600. Cabina avea un design revoluționar, cu forme drepte, care maximizau spațiul interior și confortul șoferului. 2600 avea un pat și putea fi configurat și cu un pat suspendat. Ferestrele mari ofereau multă lumină și o vizibilitate fără egal la acel moment, care îmbunătățea siguranța.

În 1970, DAF lansa seriile F1600 – F2200. Noile camioane avea cabină rabatabilă, care aducea avantaje uriașe: mecanicii se puteau ocupa mai ușor și mai rapid de întreținere, iar șoferul avea un spațiu de lucru mult mai silențios, deoarece motorul nu mai era încapsulat în cabină.

DAF: 75 de ani de camioane produse în Eindhoven
DAF 2800 1973

Revoluționarul 2600 i-a făcut loc în 1973 noului 2800 (și mai târziu 3300 și 3600). 2800 avea două paturi și, grație confortului său, a devenit camionul numărul 1 pentru distanțe lungi. DAF a fost și primul producător care a lansat un turbo intercooler, care oferea mai mult cuplu, mai multă putere și un consum redus.

75 de ani de DAF: Super SpaceCab

În anii 1980, DAF a dat transportului pe distanțe lungi un nou impuls, cu introducerea modelului DAF 95, care putea fi echipat cu o cabină cu plafon extra înalt: SpaceCab. A urmat Super SpaceCab, model de top în ce privește spațiul și luxul. Pentru transport regional și național, DAF a introdus seriile 65/75/85.

În anii următori, succesorii CF și XF s-au consacrat pe piață. Același lucru este valabil și pentru LF, lansat în preajma noului secol. În 2010, DAF a introdus în premieră pe piață un camion hibrid: LF Hybrid reducea consumul și emisiile cu 20%, grație folosirii unui motor electric în zonele urbane. În 2018 a fost introdus DAF CF Electric, primul său model 100% electric.

Noua generație DAF

În acei ani, Uniunea Europeană proiecta noul regulament privind dimensiunile camioanelor. Când acesta a intrat în vigoare, în toamna lui 2020, DAF a fost primul producător care a fost pregătit să profite de el. Noile modele DAF XF, XG și XG+ au fost lansate în 2021, devenind la fel de revoluționare ca înaintașii DO, 2600, 2800 și XF la timpul lor.

Regulamentul permitea camioanelor să aibă cabine ușor mai lungi, dacă lungimea suplimentară era folosită pentru reducerea consumului și creșterea siguranței. Noile cabine DAF oferă considerabil mai mult loc pentru șofer, sunt mai eficiente datorită designului aerodinamic, iar linia joasă a geamurilor și sistemul de camere video maximizează vizibilitatea și siguranța pe drum.

Modelele XD și XF sunt de asemenea disponibile în versiuni electrice cu autonomii de până la 500 km. Ele sunt construite pe Electric Truck Assembly Line, o linie de producție complet nouă, care a devenit operațională în 2023 la fabrica DAF din Eindhoven. DAF a introdus o versiune electrică și pentru distribuție urbană, noua generație XB, care este produsă de Leyland Trucks în Marea Britanie.

Pregătiți pentru viitor

În prezent, DAF dezvoltă motoare cu zero emisii alimentate cu hidrogen, iar compania mamă PACCAR testează tehnologia pilelor de combustie cu hidrogen. În același timp, se continuă și dezvoltarea tehnologiei de propulsie electrică.

”Hub și Wim van Doorne ar fi uimiți să vadă produsele DAF din 2024. În același timp, ei ar confirma că noile camioane sunt produse autentice DAF: inovatoare, de înaltă calitate și dezvoltate pentru a oferi eficiență și confort maxime. Ar fi mândri. La fel cum eu sunt mândru de trecutul, prezentul și planurile noastre pentru viitor”, a declarat Harald Seidel, președintele DAF Trucks.

Din aceeași categorie...

Back to top button