CarburantiGreenZone

Daimler Truck și Linde prezintă tehnologia sLH2 de alimentare cu hidrogen lichid

Daimler Truck și Linde Engineering au prezentat sLH2, o tehnologie dezvoltată în comun de realimentare cu hidrogen lichid subrăcit.

În ultimii câțiva ani, inginerii celor două companii au dezvoltat în comun sLH2, un nou proces de manipulare a hidrogenului lichid subrăcit. Comparată cu hidrogenul gazos, această abordare permite o densitate energetică și o autonomie mai mari, o alimentare mai rapidă, costuri mai mici și o eficiență energetică superioară.

Pentru un camion de 40 de tone, realimentarea durează aproximativ 10-15 minute pentru 80 kg de hidrogen lichid, cantitate suficientă pentru a parcurge 1.000 km sau mai mult. În același timp, noua tehnologie sLH2 scade investițiile necesare în stațiile de alimentare cu hidrogen de 2-3 ori, iar costurile operaționale de 5-6 ori.

Față de tehnologia obișnuită de realimentare cu hidrogen lichid (LH2), noul proces utilizează o pompă sLH2 pentru creșterea ușoară a presiunii hidrogenului lichid. Prin această metodă, hidrogenul lichid devine subrăcit (sLH2). În această stare, hidrogenul facilitează un proces robust de alimentare și menține pierderile de energie din timpul realimentării la minimum.

VEZI ȘI: Mercedes-Benz GenH2 Truck a mers peste 1.000 km cu un plin de hidrogen

În plus, nu este necesar un schimb de date între stația de realimentare și vehicul, fapt ce reduce complexitatea soluției. În același timp, capacitatea de realimentare crește la un nou nivel. Stația pilot de realimentare are o capacitate de 400 kg de hidrogen lichid pe oră. Pe scurt, față de conceptele de alimentare cu hidrogen lichid normal sau gazos, sLH2 este considerabil mai simplu și livrează performanțe crescute.

Pentru a stabili un standard comun de realimentare pentru camioanele cu hidrogen, tehnologia este disponibilă deschis tuturor părților interesate, prin intermediul unui standard ISO. Astăzi a fost inaugurată și prima stație publică pilot sLH2, în Wörth am Rhein, care va alimenta un prototip Mercedes-Benz GenH2 Truck.

Daimler Truck și Linde prezintă tehnologia sLH2 de alimentare cu hidrogen lichid

Noua stație sLH2 din Wörth am Rhein setează noi standarde de eficiență și performanță energetică. Cu un consum de energie de doar 0,05 KWh/kg, ea are nevoie de aproximativ 30 de ori mai puțină energie față de o stație de alimentare cu hidrogen gazos. Stația are și o amprentă mică la sol, de doar 50 mp (fără pompa de alimentare în sine) și permite configurații în care mai multe pompe pot fi instalate în paralel, dar și într-un șir.

Rezervorul de hidrogen lichid al stației are o capacitate de 4 tone, suficientă pentru aproximativ 10 ore de realimentări non-stop. Prin reumplere, capacitatea stației sLH2 poate fi crescută la peste 8 tone pe zi. Investiția inițială mai mică și costurile de operare reduse ale tehnologiei sLH2 sunt așteptate să genereze un cost total de proprietate mai scăzut.

Alimentare cu hidrogen sigură, rapidă și simplă

În contrast cu actuala alimentare cu hidrogen lichid (LH2), procesul sLH2 este similar din punct de vedere al comodității cu actuala tehnologie de realimentare cu motorină. Datorită izolării robuste a furtunului de alimentare și designului interfeței dintre ștuț și rezervorul de carburant, procesul este sigur, fără posibilitatea de scurgeri. În consecință, măsurile de protecție necesare pentru sLH2 sunt comparabile cu cele necesare pentru motorină.

În timpul procesului de alimentare, hidrogenul lichid criogenic la -253ºC poate fi transferat în două rezervoare conectate de câte 40 kg, montate pe ambele părți ale șasiului, fără nevoia unui costum special de siguranță. Tehnologia sLH2 permite un debit de peste 400 kg de hidrogen pe oră, iar umplerea unui rezervor de 80 kg poate fi făcută în 10 până la 15 minute. În fine, noua tehnologie evită procesele cunoscute ca fierbere și ”gaz de retur” (gazul din rezervorul vehiculului se întoarce în stația de alimentare), necesitând un singur ștuț pentru umplerea rezervoarelor.

Daimler Truck și Linde prezintă tehnologia sLH2 de alimentare cu hidrogen lichid

Daimler Truck preferă hidrogenul lichid în dezvoltarea sistemelor sale de propulsie pe bază de hidrogen. Avantajele acestei stări de agregare este densitatea energetică mai mare, costurile și greutate mai mici ale rezervoarelor vehiculelor, sarcina utilă și autonomia mai mari.

Astfel, un camion alimentat cu hidrogen este foarte potrivit pentru transport pe distanțe lungi. În septembrie 2023, un prototip Mercedes-Benz GenH2 Truck a parcurs 1.047 km cu un plin de 80 kg de hidrogen. De la mijlocul acestui an, cinci companii vor lua parte la primele teste în operațiuni reale cu Mercedes-Benz GenH2, echipat cu tehnologia sLH2. Versiunea de serie a camionului electric cu celule de combustie este așteptată după 2025.

Din aceeași categorie...

Back to top button