ȘtiriTop News

KmToll, noul sistem de taxare rutieră din Danemarca

Începând cu 1 ianuarie 2025, Danemarca va implementa un nou sistem de taxare rutieră, KmToll, pentru toate camioanele cu o greutate de peste 12 tone.

Măsura luată acum de Danemarca face parte din strategia guvernamentală de reducere a impactului negativ asupra mediului generat de sectorul transporturilor.

Sistemul va înlocui actualul Eurovignette și va introduce o taxă bazată pe distanță parcursă și emisii de dioxid de carbon, având un impact semnificativ asupra operatorilor de transport.

Cum funcționează noul sistem KmToll din Danemarca

Taxă bazată pe distanță – Spre deosebire de sistemul anterior, taxele vor fi calculate în funcție de kilometrii parcurși pe drumurile din Danemarca. Aproximativ 10.900 de kilometri de drumuri naționale și municipale vor fi incluse în acest sistem.

Taxă bazată pe emisii – Nivelul taxei depinde de clasa de emisii de dioxid de carbon a camionului, fiind încurajată utilizarea vehiculelor mai puțin poluante. De exemplu, un camion de clasă Euro 6 va plăti aproximativ 1,22 coroane daneze (aproximativ 0,16 euro) pe kilometru.

Impactul asupra costurilor de transport

Introducerea taxei va duce la creșterea costurilor de transport pentru operatori. În cazul camioanelor diesel, tarifele vor crește cu până la 1,30 coroane daneze pe kilometru. Aceste costuri suplimentare vor fi, inevitabil, transferate către clienți, ceea ce ar putea influența prețurile din lanțurile de aprovizionare.

Maersk subliniază că acest nou sistem îi determină să regândească soluțiile logistice și să caute alternative mai prietenoase cu mediul.

denmark toll. main

Taxe suplimentare în zonele cu emisii reduse

În regiunile denumite Low Emission Zones, camioanele care poluează mai mult vor plăti taxe adiționale. Aceste taxe variază între 0,43 coroane daneze pentru cele mai poluante vehicule și 0,07 coroane daneze pentru cele mai prietenoase cu mediul.

Vezi și: Danemarca intensifică controalele la frontierele cu Suedia și Germania

Mai mult, Danemarca va implementa un sistem avansat de supraveghere pentru asigurarea plății taxelor, utilizând tehnologii precum recunoașterea automată a plăcuțelor de înmatriculare și scanere DSRC. În cazul neplății taxei, operatorii vor primi amenzi semnificative, de până la 4.500 coroane daneze (aproximativ 600 de euro) pe zi.

După introducerea noului sistem, Eurovignette nu va mai fi valabilă în Danemarca. Aceasta va continua să fie utilizată doar în Olanda și Luxemburg. În alte țări europene, precum Belgia, s-a trecut deja la sisteme de taxare bazate pe distanță parcursă.

Impact pe termen lung asupra transporturilor

Se estimează că noul sistem va genera inițial venituri de aproximativ 2,5 miliarde coroane daneze (echivalentul a 335 de milioane de euro) anual. Din 2028, taxarea se va extinde și pentru vehiculele cu greutate mai mare de 3,5 tone, ceea ce va crește veniturile la 3,5 miliarde de coroane daneze.

Implementarea KmToll reprezintă un pas major spre un sistem de transport mai sustenabil în Danemarca. Acesta încurajează tranziția către vehicule mai puțin poluante și subliniază necesitatea modernizării infrastructurii logistice.

Operatorii de transport și companiile care depind de lanțurile de aprovizionare sunt încurajate să își planifice din timp strategiile pentru a minimiza impactul financiar al noilor taxe și să exploreze alternative ecologice.

Din aceeași categorie...

Back to top button