
Planurile de eliminare a regulii care limitează parcarea camioanelor la maxim 25 de ore în Danemarca reaprind o dezbatere intensă în sectorul transporturilor.
În timp ce unii o consideră o măsură de simplificare birocratică, alții – în special reprezentanții transportatorilor danezi – o văd drept o renunțare periculoasă la un instrument de protecție socială, consideră transportatorii danezi.
Pentru DTL (Dansk Transport og Logistik), ideea de a elimina regula care limitează parcarea camioanelor la maxim 25 de ore este un tratament simptomatic, nu o soluție reală. CEO-ul Erik Østergaard atrage atenția că o astfel de mișcare ar duce inevitabil la supra-aglomerarea parcărilor existente și la revenirea masivă a parcărilor de lungă durată ale camioanelor străine, în special din Europa de Est.
Această situație, spune el, fusese ținută sub control tocmai prin aplicarea acestei reguli, care avea rolul de a combate dumpingul social și de a proteja condițiile de muncă ale șoferilor locali.
În centrul controversei se află și dorința unor organizații precum ITD – reprezentată de președintele John Skovrup – de a elimina nu doar regula, ci și supravegherea efectivă a parcărilor. Scopul? Scăparea de amenzile pe care le primesc camioanele pentru parcări ilegale sau în afara marcajelor.
Erik Østergaard consideră că această abordare este profund neserioasă. Mai mult, acesta avertizează că eliminarea delimitării fizice a locurilor de parcare – o propunere a ITD – ar transforma parcările în zone fără reguli clare, afectând siguranța și eficiența utilizării acestor spații.
Eșecul colectării amenzilor nu justifică eliminarea regulilor
Ministrul Transporturilor din Danemarca, Thomas Danielsen, este și el favorabil eliminării regulii de 25 de ore, justificând că autoritățile nu reușesc să colecteze aproximativ 80% dintre amenzile aplicate camioanelor străine.
În opinia DTL, această logică este periculoasă: dacă nu reușim să aplicăm legea, nu înseamnă că trebuie s-o abolim. Mai ales într-un stat de drept, unde respectarea regulilor ar trebui să fie principiul de bază, nu excepția.
Østergaard subliniază că Danemarca a câștigat deja un proces în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene care confirmă legalitatea regulii, deci există un fundament juridic solid pentru menținerea ei.
Se renunță și la taxa de drum după aceeași logică?
Argumentul neputinței administrative ridică o altă întrebare: dacă nu putem colecta amenzile pentru neplata taxei de drum de la vehiculele străine, vom elimina și această taxă?
Datele arată că două treimi dintre cele 28.000 de amenzi emise la sfârșitul lunii aprilie pentru neplata taxei de drum au fost aplicate vehiculelor înmatriculate în alte țări. Din cauza lipsei unor acorduri internaționale privind colectarea acestor sume, autoritățile daneze sunt practic lipsite de instrumente de executare transfrontalieră.
Pentru DTL, această abordare nu este decât un mod de a ignora problema reală.
Adevărata problemă: lipsa cronică de locuri de parcare
Ceea ce lipsește cu adevărat în această dezbatere este recunoașterea unei probleme vechi: capacitatea insuficientă a spațiilor de odihnă pentru camioane. Datele oficiale ale Direcției Rutiere din Danemarca arată că multe parcări funcționează la un grad de ocupare de peste 200%.
Pe măsură ce traficul rutier crește și rețeaua de drumuri se extinde, capacitatea zonelor de odihnă ar trebui să urmeze aceeași traiectorie. Dar pentru asta este nevoie de investiții reale, nu de abolirea unor reguli de protecție.
Măsuri mai dure pentru străinii care nu plătesc
În lipsa extinderii imediate a capacității, Østergaard propune o utilizare mai flexibilă a spațiilor existente – de exemplu, conversia temporară a unor locuri destinate autoturismelor în locuri pentru camioane în intervalele orare de vârf.
În paralel, autoritățile ar trebui să adopte măsuri drastice pentru colectarea amenzilor de la transportatorii străini, propunând ca aceștia să fie opriți și obligați să plătească pe loc, înainte de a li se permite să plece mai departe.
Fără o strategie coerentă de extindere a capacității și fără măsuri de aplicare eficiente, transportatorii danezi avertizează că urmează haosul – iar consecințele vor fi resimțite pe termen lung.