In Focus

Danemarca: Noul sistem de taxare rutieră utilizează tehnologii de ultimă generație

Pentru a asigura conformarea tuturor camioanelor la plata taxei de drum, noul sistem de taxare rutieră din Danemarca integrează tehnologii de ultimă generație, care cresc eficiența și precizia monitorizării.

După cum știți, Danemarca a introdus un nou sistem de taxare rutieră (KmToll) pentru camioane, monitorizat prin camere și puncte de control mobile.

Astfel, începând cu 1 ianuarie, toate camioanele daneze și străine de peste 12 tone care tranzitează țara trebuie să plătească o taxă pe kilometru. Tariful pentru un camion cu trei axe și Clasa 1 de emisii de CO2 va fi de o coroană pe kilometru. În zonele cu zero emisii, se adaugă 50%.

Introducerea acestui sistem de taxare rutieră marchează o schimbare semnificativă pentru transportatorii care operează în Danemarca.

Pentru a asigura respectarea noilor reglementări, autoritățile daneze au instalat camere de supraveghere în șase locații noi. Aceste camere monitorizează toate drumurile, verificând dacă vehiculele care trec prin respectivele zone au achitat taxa impusă de la începutul anului.

Sistemul este proiectat să scaneze inclusiv plăcuțele de înmatriculare ale camioanelor străine, nu doar pe cele ale vehiculelor înmatriculate în Danemarca.

Danemarca: Noul sistem de taxare rutieră utilizează tehnologii de ultimă generație

Pe lângă camere, autoritățile au creat 300 de puncte de control mobile deservite de 12 autoutilitare cu echipamente de control. În cazul în care un camion nu a achitat taxa, proprietarul acestuia riscă o amendă de 4.500 de coroane daneze (aproximativ 600 de euro).

Deși implementarea noului sistem de taxare rutieră generează venituri la stat, administrarea acestuia este extrem de costisitoare. Potrivit DTL – Asociația Transportatorilor Danezi – costurile administrative ajung la 300 de milioane de coroane daneze anual.

Extinderea schemei până în 2028

Planul guvernului este ca această taxă să fie aplicată pentru toate cele aproximativ 75.000 de kilometri de drumuri din Danemarca până la 1 ianuarie 2028. În prezent, taxarea se aplică camioanelor cu o greutate minimă de 12 tone, dar, începând din 2027, această limită va fi redusă la 3,5 tone.

Impact asupra costurilor de transport și a economiei locale

Noua schemă fiscală, alături de creșterea accizelor la carburanți, va duce la o creștere semnificativă a costurilor pentru transportatori și locuitorii danezi. În plus, până în 2026, taxele periodice pentru toate autoturismele din Danemarca vor crește, incluzând și vehiculele clasice, care până acum erau scutite de anumite impozite.

Această măsură face parte dintr-o strategie ambițioasă a guvernului de a reduce emisiile de CO2 și de a încuraja utilizarea vehiculelor mai sustenabile. Totuși, pentru transportatori și locuitori, impactul financiar nu poate fi trecut cu vederea.

Din aceeași categorie...

Back to top button