
Un studiu publicat de Comisia Europeană arată că la nivelul rețelei rutiere a Uniunii Europene există un deficit de 100.000 de locuri de parcare sigure pentru camioane.
Infracțiunile în timpul transportului, în special furturile de marfă, sunt mai frecvente ca niciodată și aproximativ 75% din aceste incidente se întâmplă atunci când camioanele sunt oprite în spații de parcare nesigure. Pierderile din furtul de mărfuri în Uniunea Europeană sunt estimate de Comisie la peste 8.2 miliarde de euro pe an.
Ca răspuns la această situație critică, atât pentru șoferi, cât și pentru proprietarii de mărfuri, Comisia Europeană promovează zonele de parcare sigure pentru camioane, prin oferirea de fonduri CEF și crearea un grup de experți care să pună în aplicare standardul convenit.
De altfel, Uniunea Europeană se așteaptă ca promovarea zonelor de parcare sigure și securizate să crească atractivitatea profesiei de conducător auto.
Majoritatea utilizatorilor de drumuri au fost martorii zonelor de parcare supraaglomerate de-a lungul autostrăzilor, unde camioanele sunt parcate pe rampa de intrare sau ieșire din aceste zone din cauza lipsei locurilor de parcare.
Acest lucru nu este doar extrem de periculos pentru siguranța traficului, ci este extrem de incomod și stresant pentru șoferi, respectiv îngrijorător pentru proprietarii mărfurilor, deoarece aceste zone de parcare nu oferă, în majoritatea cazurilor, nicio protecție împotriva intruziunii și furtului.
Șoferii de camioane nu au de ales decât să se oprească atunci li se termină programul de condus și merită – o odihnă confortabilă și sigură.
În acest context, dar și acela de încercăre de a îmbunătăți condițiile de muncă ale șoferilor de camioane ca parte a Pachetului de Mobilitate I, Comisia Europeană a lansat, pe baza unor proiecte-pilot inițiate de Parlamentul European, un studiu care să propună soluții și o cale de urmat.
Studiul a identificat aproximativ 5.000 de zone de parcare pentru camioane în EU28. Se estimează că acestea oferă în jur de 300.000 de locuri de parcare pentru camioane pe noapte, dintre care aproximativ 47.000 dintre acestea oferă o anumită siguranță, iar aproximativ 7.000 oferă un nivel de siguranță și securitate certificat.
Acestea din urmă sunt situate doar în câteva țări, iar distribuția lor geografică din prezent nu permite șoferilor să se bazeze pe disponibilitatea parcării securizate certificate pe un anumit coridor european de transport.
Din perspectiva cererii, pe baza fluxurilor de marfă și a aplicării regulilor actuale privind timpul de conducere și de odihnă, se estimează că, într-o zi medie din săptămână, există aproximativ 400.000 de șoferi de camioane implicați în transportul de mărfuri pe distanțe lungi în Europa, care au nevoie de parcare peste noapte.
Prin urmare, există un deficit net de aproximativ 100.000 de locuri de parcare sigure pentru camioane, fără a lua în calcul nivelurile de securitate.
Studiul a constat că standardele actuale pentru zonele de parcare sigure și securizate (de exemplu, LABEL, VEDA, PSR) variază foarte mult și că multe dintre aceste domenii nu sunt auditate, ceea ce provoacă incertitudini în rândul utilizatorilor cu privire la nivelul de siguranță și securitate, respectiv nivelul serviciilor furnizate șoferilor.
De asemenea, s-a mai constat că rezervarea în avans a locurilor de parcare sigure și securizate nu este adesea posibilă sau, în cel mai bun caz, nesigură și greoaie.
Ca răspuns, studiul propune un standard comun pentru zonele de parcare sigure și securizate – EU-Parking– care variază de la un nivelul scăzut (Bronz) la mediu (Silver) și ridicat (Gold și Platinum) în ceea ce privește salubritatea, restaurarea și confortul.
Studiul propune proceduri de audit, interfețe API (Application Program Interfaces) pentru sisteme de rezervare a parcării, precum și orientări practice și financiare pentru promotori cu privire la modul de dezvoltare a zonelor de parcare sigure și securizate.
Ca o acțiune directă, Comisia a finanțat – dincolo de apelul CEF aflat în prezent în curs de evaluare – 8 acțiuni în perioada 2014-17 cu un bugetul total de 45 de milioane de euro. În plus, Comisia va crea un grup de experți care să pună în aplicare în continuare și să promoveze rezultatele studiului.
Acest grup de experți va include șoferii, sindicatele, transportatorii, producătorii de camioane, proprietarii de mărfuri, asigurători, furnizori de tehnologie, auditori, operatori de autostrăzi și de parcări, organizații (de exemplu, ESPORG și TAPA) – acesta din urmă exprimându-și dorința de a adopta standardul UE-Parking în Europa.
Acest grup se va întâlni pentru prima dată la 2 aprilie 2019.