In FocusTop News

Deficitul de șoferi de camion devine o problemă globală

Condițiile de muncă, salarizarea neatractivă, imagine slabă a profesiei sau dificultatea de a atrage tinerii și femeile sunt doar o parte din motivele fac ca deficitul de șoferi de camion să crească anual. #infotrucker

În Marea Britanie, magazinele au rămas cu rafturile goale mai multă vreme, printre altele, din cauza lipsei de șoferi de camion generată de Brexit, iar un astfel de scenariu l-am putea vedea în oricare altă țară din Europa, inclusiv România.

Deficitul de șoferi de camion devine o problemă globală

Asociația de transport rutier din Marea Britanie (RHA) avertizează deja asupra „colapsului aprovizionării”. În unele supermarket-uri rafturile sunt goale, fermierii n-au cum să-și distribuie laptele și există o lipsă de substanțe chimice importante în stațiile de epurare. Cu greu există o industrie care nu se plânge în Marea Britanie în aceste zile.

Motivul este aproape întotdeauna același: lipsa de oameni care transportă mărfuri, în special de șoferi de camion. Potrivit RHA, Marea Britanie are un deficit de 100.000 de șoferi de camion, care se datorează parțial Brexitului și obstacolelor sale. În plus, pandemia de coroana a agravat situația.

Experții cred că Marea Britanie nu va rămâne singură cu problema. De altfel, în 2022, deficitul de șoferi de camion a crescut cu peste 25%, potrivit unui studiu realizat de Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU), realizat printre asociațiile sale membre.

VEZI ȘI: Repausul săptămânal normal în cabină vă poate costa 20.000 de coroane, în Suedia

„Ceea ce se întâmplă în Marea Britanie a fost accelerat de Brexit. Dar cred cu tărie că vom avea aceeași situație în Europa, puțin mai târziu”, spune Dirk Engelhardt, purtătorul de cuvânt al consiliului BGL. De altfel, Engelhardt spune că „ne confruntăm cu o prăbușire a aprovizionării și în Europa de Vest”. Acesta mai spune că, Germania înregistrează un deficit între 60.000 și 80.000 de șoferi de camion, iar tendința este în creștere. În fiecare an se pensionează în jur de 30.000 de șoferi și vin din spate aproximativ 15.000 de tineri.

O meserie tot mai puțin atractivă

Deficitul are, de asemenea, legătură cu faptul că meseria de șofer de camion este tot mai puțin atractivă. Acest lucru are legătură cu echilibrul dintre condițiile de muncă și salarizarea neatractivă.

Deficitul de șoferi de camion devine o problemă globală

În plus, camioanele sunt percepute ca fiind poluatori zgomotoși care nu hrănesc alți utilizatori ai drumurilor, ci mai degrabă îi deranjează. „Șoferii sunt îngrijorați de imaginea proastă. De aceea, avem nevoie să îmbunătățim percepția pentru această meserie”, spune Engelhardt.

Femeile și tinerii alungați

Condițiile de muncă provocatoare, exacerbate în continuare de pandemie, și dificultățile de a atragere femeile și tinerii către această profesie sunt, de asemenea, cauze ale creșterii deficitului. Sondajul IRU indică rezultate mixte în căutarea industriei de a atrage mai multe femei. Doar 2% dintre șoferii de camion la nivel global sunt femei și toate țările chestionate au văzut scăderea procentului de șoferi de camioane.

Deficitul de șoferi de camion devine o problemă globală

Procentul șoferilor de camion sub 25 de ani a scăzut aproape peste tot în 2020, de la niveluri deja scăzute până la 5% în Europa și Rusia, 6% în Mexic și 7% în Turcia. Având vârsta medie a șoferilor profesioniști de camioane la nivel global acum aproape de 50 de ani și crescând în mod constant în fiecare an, această bombă cronologică demografică se va înrăutăți doar fără a lua măsuri pentru a reduce vârsta minimă a șoferului.

Acțiuni necesare în ceea ce privește vârsta, zonele de parcare, instruirea și condițiile de muncă

Cu un șomaj în rândul tinerilor de peste 30% în unele țări, atragerea acestora în sector ar trebui să fie simplă. Cu toate acestea, vârsta minimă pentru șoferii profesioniști este de 21 sau mai mare, creând un decalaj mare între finalizarea liceului și dobândirea permisului de conducere. Astfel, IRU spune că guvernele ar trebui să stabilească vârsta minimă pentru instruirea șoferilor la 18 ani, iar formarea acestora să înceapă de la 17 ani, pentru a debloca întregul potențial al profesiei ca motor global de locuri de muncă.

De asemenea, o investiție mai mare în zone de parcare sigure ar face condițiile șoferilor de camion mai sigure și ar aduce mai mulți oameni la volan, în special femei.

Din aceeași categorie...

Back to top button