Deficitul de șoferi profesioniști din România ar putea crește la 62% la finalul lui 2020

Deficitul de șoferi profesioniști din România ar putea crește la 62% până la finalul lui 2020, ceea ce însemnă o creștere cu 12 procente față de situația actuală.
Conform unui raport recent publicat de Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU), sectorul de transporturi din Europa se va confrunta cu o criză majoră în ceea ce privește forța de muncă.
Studiul care stă la baza acestui raport a fost realizat pe o serie de companii mici și medii din sectorul de transport din Europa. În urma studiului a reieșit că noua criză apărută din cauza pandemiei COVID-19 va adânci și mai mult lipsa personalului din sectorul transportului de la 23% în 2019 până la 36% la finalul anului curent.
Conform aceluiași raport, Polonia și România vor două dintre cele mai afectate state. În prezent, Polonia se confruntă cu o criză a personalului de 22%, iar până la finalul anului va crește cu 15 puncte procentuale, în timp ce în România, această prăpastie se va adânci de la 50% la 62%.
Unul dintre lucrurile care au dus la apariția acestor valori mari au o strânsă legătură și cu lipsa femeilor din sectorul de transport. Atât în Polonia, cât și în România, femeile angajate în sectorul de transport reprezintă 2%. Acestea aleg alte cariere din cauza condițiilor dificile de muncă, lipsa siguranței, lipsa parcărilor păzite și din cauza perioadelor lungi în care nu ajung acasă.
“Pentru a încuraja oamenii să vină în acest sector trebuie să le garantăm condiții de muncă mai bună. De asemenea, și statele ar trebui să se implice și să faciliteze trecerea tinerilor la profesia de șofer. În același timp, regulile din trasporturi ar trebui modificate”, a declarat un reprezentant ZMPD.
VEZI ȘI: Șoferii de camion trebuie să completeze o declarație pentru a intra în Franța
În ceea ce privește vârsta șoferilor profesioniști, în Polonia, doar 11% sunt mai mici de 25 de ani, în timp ce în România, vârsta medie a acestora este de 41 de ani. Deși aceste valori sunt mai bune decât cele înregistrate la nivelul UE, ar trebui făcute o mulțime de lucruri pentru ca meseria să fie atractivă în rândul tinerilor.
În România, o altă cauză a acestei crize de șoferi o consitutie și faptul că mulți aleg să emigreze. Conform valorilor oficiale, în ultimii 10 ani, 3.4 milioane de români au plecat din țară.
“Sunt o serie măsuri care pot fi luate pentru a evită o criză și mai mare în România. Training pentru reconversia în muncă, scăderea vârstei la care un angajat poate deveni șofer profesionist de la 21 la 18 ani și importul de forță de muncă din afara UE”, spune Constantin Isac, președintele UNTRR.
În urma raportului, IRU vine și cu o serie de soluții concrete pentru a evita și mai mult adâncirea crizei personalului din sectorul de transporturi. Aceștia spun că ar trebui scăzută vârsta la care un tânăr poate deveni șofer profesionist, îmbunătățirea condițiilor de muncă și dezvoltarea unor zone de parcare mult mai sigure.