Despre revoluția digitală în transporturi și camioanele autonome

Despre revoluția digitală în transporturi și camioanele autonome

În ultima vreme vorbim tot mai des despre noile tehnologii prezente pe camioane, tot mai multă asistență electronică, inteligență artificială, senzori de toate felurile, respectiv mașini și camioane autonome.

Nu de puține ori am avut discuții contradictorii cu unii colegi despre cât de aproape e momentul în care nu va mai exista meseria de șofer.

Oamenii din branșă sunt foarte reticenți la ideea camioanelor autonome și, pe undeva, este de înțeles: nicio revoluție industrială modernă nu s-a întâmplat fără o opoziție considerabilă din partea maselor.

Oamenii se tem – unii pe bună dreptate – că nu-și vor mai găsi locurile în domeniu în momentul în care autovehiculele vor fi capabile să lucreze singure.

Cât de aproape suntem de un autovehicul autonom? N-aș putea da un termen, dar Google are deja câteva mașini care se conduc singure; în iunie 2016, Alphabet Inc. raporta peste 2.7 milioane de kilometri parcurși de mașinile respective în modul autonom.

Pe această distanță au fost implicate în 14 accidente, din care 13 datorate exclusiv șoferilor altor mașini (lovituri din spate sau laterale din pricina neatenției la volan).

Nu știu ce credeți voi, dar mie 13 la 1 mi se pare un scor foarte bun pentru inteligența artificială, mai ales că vorbim de o tehnologie foarte tânără și încă în faza de testare.

Unii colegi zic că e imposibil cu camionul, că e de tras la rampă, de intrat sub containere, de tras prelate, asigurat marfă etc. Dragilor, oricine are minime cunoștințe de tehnologie și IT știe că niște mecanisme controlate de procesoare și softuri, pe baza informațiilor primite de la niște senzori, pot fi infinit mai precise decât factorul uman.

VEZI ȘI: Emmanuel Macron și-a pus în cap transportatorii rutieri est-europeni

Oricât vrem noi să credem altfel nu putem bate niște dispozitive bine gândite și nici nu putem procesa miliarde de operații matematice pe secundă. Sigur că electronii n-au intuiție, dar când e vorba de precizie, sunt imbatabili.

Ce va face un camion care se va defecta pe timpul cursei sau întâmpină situații neprevăzute? Ce face un șofer într-o situație identică: încearcă să oprească în siguranță apoi cere asistență dacă nu poate continua cursa. Trăim în epoca în care pentru aproape orice activitate din orice domeniu apar inovații tehnologice care ușurează, dacă nu preiau o parte sau chiar toată munca oamenilor.

Uitați-vă la strungari. Cu câțiva ani în urmă încă se căutau neni musculoși care să măiestrească piese de înaltă precizie cu strunguri mecanice. Strungarii de astăzi sunt mai mult programatori și desenatori decât meseriași în modelarea solidelor.

Avioanele comerciale moderne sunt atât de digitalizate încât ar putea ateriza singure cu suport minim de la sol, dacă ar rămâne fără piloți. Chirurgii testează brațe robotice mult mai precise decât orice braț uman.

Ne place sau nu, suntem contemporani cu a patra revoluție industrială, botezată și revoluția digitală. Sigur că putem să o negăm, dar am comite aceeași greșeală pe care au făcut-o ”vizionarii” companiei Kodak: atunci când competitorii lor investeau în cercetare pe linia fotografiei digitale, susnumiții marșau pe îmbunătățirea tehnologiei fotografice vechi, bazată pe film fotografic.

Rezultatul a fost că, în doar câțiva ani, o companie care deținuse 90% cotă de piață în domeniul fotografiei, a declarat falimentul. Sau celebrul caz Nokia care dintr-un reper în telefonia mobilă a ajuns la fel de falimentară marșând pe Symbianul lor retardat.

Ne place sau nu, inteligența artificială ne preia tot mai mult din sarcini. Unii zic că ne ia munca de sub nas, eu zic că ne ușurează munca; pentru că oricât de avansată e o tehnologie, un creier uman e extrem de greu dacă nu chiar imposibil de copiat.

V-am aratat asta? Am filmat-o in vara cand am fost in Germania la prezentarea oficiala Active Break Assist 4, pe scurt ABA4. Sistemul are noi functii printre care si recunoasterea pietonilor si franarea de urgenta pentru evitarea acestora. Video este cat se poate de sugestiv. #MercedesBenz #TrucksyoucanTrust #ABA4 #pedestriandetection

Posted by Infotrucker on 14 Decembrie 2016

Procesoarele, senzorii, programele și mecanismele fac ceea ce sunt programate să facă, nu vor gândi singure în viitorul prea apropiat. Tehnologia ne răpește muncile și calculele greoaie, dar nu va putea suplini niciodată cel mai de preț bun pe care îl avem: creierul.

Între timp, în Marea Britanie se anunță pregătirea unor teste cu camioane autonome care să circule în convoi, asta după ce anul trecut a fost efectuat cu succes primul test transfrontalier de camioane conectate.

Se intenționează implementarea unor taxiuri autonome care să deservească spectatorii Jocurilor Olimpice de la Tokyo, nu mai departe de anul 2020.

Majoritatea constructorilor de mașini proiectează sau au deja în teste mașini autonome. Lucrurile se mișcă în jurul nostru, e alegerea noastră dacă mergem cu ele sau rămânem în urmă.

Pentru cei care spun că este imposibil de implementat o asemenea tehnologie spun doar atât: mașinile autonome nu au deloc probleme în a ține drumul, în a respecta indicatoarele rutiere, în a evita obstacole. În prezent, marile eforturi se duc spre programarea autovehiculelor astfel încât să recunoască un polițist care face semn mașinii să oprească sau pe cine să accidenteze dacă ajunge într-o situație în care are de ales (ex: are în față un bătrân și un copil și calculează că nu poate opri până la ei, dar nici nu îi poate ocoli pe ambii – șoferul merge pe intuiție și noroc, acolo trebuie implementat un algoritm sever pentru ca în primul sând să fie evitate asemenea situații).

Nu sunt eu mare vizionar, dar din postura profanului tehnologic văd lucrurile cam așa:

– pe termen scurt se va marșa mai ales pe transporturile pe distanțe lungi din două motive: costul mare cu personalul pentru aceste transporturi și faptul că tehnologia e mult mai ușor de implementat pentru autostrăzi și drumuri expres, bine întreținute, unde nu prea întâlnești obstacole și situații aiurea;

– pe termen mediu șoferii cel mult vor mai manevra prin curți, rampe sau drumuri dubioase;

– pe termen lung șoferia va deveni un hobby costisitor (știu, e greu de crezut, dar probabil așa gândeau și strămoșii noștri care călăreau acu’ 150 de ani și nu vedeau viața fără cal în grajd).

Așa că, sfatul meu pentru cei mai tinerei în branșă: să mai dezvoltați ceva aptitudini pe lângă șofat, că e bine să fii prevăzător în viață…

Follow #infotrucker

Comentarii Facebook

Comentarii

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *