In cifre, dezastrul de pe ambele maluri ale Canalului Manecii

port Calais

De luni de zile, situația pe cele doua maluri ale Canalului Manecii este una catastrofala, in special pe partea franceza, acolo unde haosul domneste atat in port Calais cat si in terminalul feroviar de la Eurotunnel.

Apogeul a fost atins in ultimele doua saptamani, cand mii de manifestanti au luat cu asalt terminalul feroviar de la Eurotunnel in incercara disperata de a ajunge in Regat. Ultimele actiuni a celor din „Jungla”, colonia de langa autostrada ce duce spre portul Calais, au facut Marea Britanie si Franta sa ceara ajutor Uniunii Europeane. Prim ministru britanic, David Cameron, a amenintat soferii profesionisti, fermierii, dar si pe francezi cu pedepse mari, aducandu-le aminte ca oricine introduce ilegal imigranti este considerat complice.

Trebuie spus ca multi imigranti, unii dintre ei incadrandu-se in statutul de refugiati, prefera sa calatoreasca in Marea Britanie, deoarece regulile in materie de azil sunt in mod traditional mai favorabile, asemanatoare cu cele din Peninsula Scandinava, pentru simplu fapt ca Marea Britanie nu face parte din acordul Schengen privind libera circulatie, accesul pe Insula fiind mai greu.

In cifre, dezastrul de pe ambele maluri ale Canalului Manecii

Inainte de a analiza ce s-a intamplat in acest an, prezentam in cifre ce a insemnat in cifre 2014. Conform cifrele oficiale inregistrate de Eurotunnel, pe sub Canalul Manecii au trecut, 1.440.214 de camioane, 2.572.263 autoturisme, 63.059 de autocare si aproximativ 10 milioane de pasageri in autoturisme si autobuze).

Chiar daca cifrele pentru prima jumatate a anului 2015 sunt cele mai mari inregistrate pana in prezent, situatia in zona este un gri. Pe langa protestul lucratorilor francezi de pe feriboturile ce fac legatura intre Calais si Dover si protestul fermierilor de la Eurotunnel, problema care pune sub semnul intrebarii situatia economica a zonei o reprezinta criza celor aproximativ 6.000 de imigranti in zona port Calais. Totul a culminat cu inchiderea autostrazii M20 care duce la terminalul de pe malul britanic, datorita cozilor de camioane de peste 50 de kilometri, cauzate de cresterea controalelor in terminal.

Controlul zonei pare pierdut. Politia franceza a declarat ca numai spatamana trecuta a inregistrat aproximativ 1.700 de tentative de intrare in tunel, din care doar 700 dejucat. Pai si restul de 1.000 de imigranti sa intelegem ca au ajuns in Marea Britanie? Tot in aceasta perioada au fost inregistrate doua decese. Si asta fara sa mai punem la socoteala tentativele si actiunile de intimidare a imigrantilor vis-a-vis de soferii de camioane, victime colaterale ca de altfel si comerciantii din zona portului.

Scenele de la Calais par rupte din razboi. Franta a crescut control efectuat de politie, dar face ce poate, sau mai bine spus cat poate. Conform Agence France Press, numai in „Jungla” sunt stationati aproximativ 3.000 de imigranti majoritatea dintre ei provenind in principal din Eritreea, Etiopia, Sudan, Afganistan, restul de 3.000 deplasandu-se liberi in zona portului.

Guvernele celor doua tari au inceput ridicarea de garduri asigurate cu sarma ghimpata, in timp ce compania Eurotunnel solicita despagubiri in timp ce soferii incep sa refuze cursele pe aceste rute comerciale datorita perioadelor de asteptare uriase (majoritatea celor din Europa de Est fiind platiti la kilometru nu la ora) si a securitatii in zona. Autoritatile britanice au declarat ca timpul mediu de asteptare pe M20 este de 18 ore, insa este posibil sa astepti si o zi sau doua.

In partea franceza camioanele sunt inspectate cu un scanner, iar daca este necesar si o inspecie vizuala. In cele din urma, camionul trece printr-un filtru EUROSCAN ce cauta arme si explozibili. Dupa cum am spus, sosirea in Marea Britanie nu este floare la ureche, doarece aceasta nu este in spatiul Schengen, astfel ca, si aici se face verificarea documentelor si, daca este cazul se scaneaza sau, atentie, descarca camionul. Conform unui raport al publicatiei The Telegraph, in Calais ajung zilnic intre 100 si 150 imigranti, politia britanica detectand de la inceptul anului si pana in prezent 18.170 de imigranti.

La Eurotunnel, durata medie de asteptare pe partea franceza este de aproximativ 90 de minute inainte de check-in, restul calatoriei pana la Folkestone avand o durata medie de trei ore.

In ceea ce priveste situatia economica, aceasta este la fel de gri, asociatii comerciale estimand o paguba numai la transportul de produse proaspete de aproximativ 15 milioane de euro si o gaura in economia marii Britanii de 300 de milioane de euro.

Cea mai mare preocupare privind situatia de la Eurotunnel vine din partea Scotiei, cel mai mare exportator de peste si crustacee pe continent.

 

 

Follow #infotrucker