Președinția daneză a Consiliului UE are printre obiective și un acord privind noile reguli dimensiunile și masele camioanelor, inclusiv circulația transfrontalieră a combinațiilor lungi.
La 1 iulie, Danemarca a preluat oficial Președinția rotativă a Consiliului UE de la Polonia, iar printre principalele sale priorități se numără avansarea negocierilor privind noile reguli europene pentru dimensiunile și masele camioanelor.
După o perioadă de stagnare provocată de divergențele dintre statele membre, danezii își propun să relanseze dosarul, considerat esențial pentru modernizarea transportului rutier în Uniune.
În centrul propunerii legislative se află ideea ca camioanele extra-lungi – deja acceptate în trafic regulat în unele state membre, precum Spania – să poată traversa granițele între două țări vecine fără a fi nevoie de autorizații speciale.
Comisia Europeană a lansat această propunere în urmă cu aproape doi ani, iar Parlamentul European și-a definit deja poziția în primăvara anului trecut, înainte de alegerile europene.

Totuși, Consiliul UE, format din reprezentanții statelor membre, nu a reușit până acum să ajungă la un consens, motiv pentru care Polonia, în timpul mandatului său, a ales să nu avanseze discuțiile.
Danemarca vrea să schimbe această situație și să construiască un acord între statele membre.
Dimensiunile și masele camioanelor, pivot pentru un transport rutier mai ecologic
Noile reguli privind dimensiunile și masele camioanelor nu vizează doar simplificarea circulației transfrontaliere, ci și o componentă esențială de mediu. Propunerile includ măsuri pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră generate de transportul rutier de marfă.
În acest sens, Danemarca își propune să accelereze adoptarea unui cadru comun pentru calculul emisiilor de CO2 în transportul rutier, o inițiativă care va sprijini investițiile în soluții sustenabile și va crea premisele pentru politici unitare la nivelul UE.
Planuri ambițioase și colaborare extinsă pentru un viitor sustenabil
Agenda daneză include și deschiderea discuțiilor cu statele membre privind planul european de investiții în transportul sustenabil, care urmează să fie prezentat oficial în a doua parte a anului de către Comisia Europeană.
În paralel, Copenhaga vrea să prioritizeze și inițiativele recente privind inspecțiile tehnice și siguranța rutieră pentru vehiculele comerciale, domenii în care se preconizează schimbări semnificative.
Un alt obiectiv este consolidarea colaborării cu statele din afara UE – în special Ucraina și Moldova – în contextul eforturilor europene de integrare și cooperare regională în transporturi.















