Directiva privind detașarea lucrătorilor se aplică și în transportul rutier de mărfuri

Directiva privind detașarea lucrătorilor se aplică și transportului rutier de mărfuri
Potrivit unei hotărâri CJUE, Directiva 96/71/CE privind detașarea lucrătorilor se aplică și în transportul rutier de mărfuri efectuat între țările din Uniunea Europeană.

Marți, 1 decembrie 2020, CJUE a decis că Directiva 96/71/CE privind detașarea lucrătorilor se aplică și în transportul rutier de mărfuri intracomunitar, după ce Federația Sindicatelor din Olanda (FNV) a depus o plângere împotriva companiei olandeze de transport Van den Bosch Transporten, prin care erau semnalate acorduri charter pentru transporturile internaționale cu două dintre companiile din cadrul grupului cu sediul în Germania și Ungaria.

Directiva privind detașarea lucrătorilor se aplică și în transportul rutier de mărfuri

Astfel, șoferii din Germania și Ungaria erau plătiți conform prevederilor naționale și nu au fost remunerați că o sumă mai mare, conform tarfiului minim valabil în Olanda.

Însă, Curtea Europeană de Justiție a specificat că trebuie să fie întrunite anumite condiții pentru șoferul trimis să lucreze într-o altă țară pentru ca aceată directivă să se aplice. Crtieriile de aplicabilitate sunt perioada de desfășurare a muncii, modul în care se desfășoară activitatea și alte condiții care definesc necesitatea șoferului, în acest caz, de a rămâne în țara respectivă.

Astfel, conform deciziei pronunțate la Consiliul European de Justiție simplul fapt că un șofer începe o cursă într-o țară și o termină în aceeași țară nu este suficient pentru a fi aplicată Directiva 96/71/CE privind detașarea angajaților.

De asemenea, este irelevant că firmele care oferă astfel de servicii fac parte din același grup de companii, iar în cazul curselor în regim de cabotaj, care se petrec exclusiv într-o altă țară decât cea de origine, pot intra sub prevederile deciziei 96/71/EG.

VEZI ȘI: Clarificări privind interdicția efectuării repausului săptămânal normal în cabina

Speța a fost deschisă de FNV, care a depus o plângere în Olanda, împotriva celor trei companii din același grup din Germania, Ungaria și Olanda, cerând companiei Van den Bosch Transporten să plătească șoferii din Germania și Ungaria la salariile practicate în Olanda.

Iar asta pentru că Van den Bosch Transporten BV este membru în Asociația Olandeză de Transport (TLN), care avea stabilit cu FNV o convenție colectivă de plată minimă pentru șoferii de camion, valabil încă din 1 ianuarie 2012.

Conform acestei convenții colective olandeze pentru transportul de marfă, angajatorii trebuie să precizeze în contractele de subcontractare că pentru șoferi se aplică în acest caz condițiile generale de muncă din această țară și urmează să fie aplicate angajaților acestor antreprenori care desfășoară activități independente, în măsura în care se aplică directiva prinvind detașarea angajaților 96/71/CE.

Și asta chiar dacă părțile au ales să încheie un contract sub incidența unei alte legi contractuale decât cea din Olanda.

După ani de dispute juridice cu privire la cererea corespunzătoare, o instanță olandeză a cerut o clarificare la CJUE pentru a verifica dacă Directiva 96/71/CE privind detașarea lucrătorilor este aplicabilă șoferilor de camioane în transportul rutier internațional.

Follow #infotrucker