Vor circula camioane goale pe drumurile europene?

Vor circula camioanele goale pe drumurile europene?
Clotilde Armand (USR-PLUS), membru al grupului Renew Europe și membră a comisiei de buget, avertizează asupra dificultăților viitoare din sectorul transportului rutier, în cadrul unei opinii publicate în euronews.com.

Unul dintre sectoarele care a continuat să funcționeze în plină pandemie de COVID-19, în condițiile în care întreaga economie europeană s-a oprit, a fost cel al transportului rutier de mărfuri.

Vor circula camioane goale pe drumurile europene?

Cu ajutorul acestui sector, bunurile de larg consum și medicamentele au ajuns la populație. În același timp, specialiștii spun că aceleași camioane vor fi cele care vor restabili economia în Europa.

Cu toate acestea, deficitul de personal din sectorul de transporturi este unul major, iar fiecare dintre țările afectate de acest lucru propun diverse soluții.

Spre exemplu, la una dintre întâlnirile unor asociații de transport din Suedia s-a propus scăderea limitei de vârstă pentru obținerea permisului de șofer profesionist la 16 ani. Da, ați citit bine, 16 ani, în condițiile în care în marea majoritate a statelor europene, tinerii de 16 ani nu pot obține un permis de conducere de categoria B.

„Înainte de criza COVID-19, mai mult de o treime din locurile de muncă erau vacante în sectorul transportului rutier în Uniunea Europeană. În Belgia, această cifră a crescut la 50%. Iar perspectivele sunt și mai sumbre: aproximativ 40% dintre șoferii germani de camion se vor pensiona înainte de 2027, ceea ce înseamnă 185.000 de locuri de muncă mai puține la nivel european. În 10 ani, pensionarea va afecta două treimi din flotele de camioane europene”, spune Clotilde Armand.

Cel mai rău pe acestă hartă a deficitului de șoferi de camion stă Polonia și România.

Poate sectorul de transport să găsească o soluție la deficitul de șoferi în perioade de criză economică? În majoritatea țărilor occidentale, unde șomajul, în special în rândul tinerilor, a existat cu mult înainte de criză, este mai mult decât probabil ca această profesie esențială să nu fie suficient de atractivă pentru a ocupa locurile de muncă vacante.

În fața acestor provocări, Europa a pregătit o reformă, cunoscută sub numele de Pachet de Mobilitate. Iar una dintre probleme pe care o ridică această reformă o reprezintă faptul că șoferii de camion trebuie să se reîntoarcă acasă cel puțin o dată la 8 săptămâni. Iar acest lucru cu siguranță va afecta companiile din țările aflate la periferia Europei, cum este și cazul României.

Clotilde Armand spune că acest lucru nu corespunde nici intereselor transportatorilor, dar nici nu protejează mediul: 25% dintre camioane vor efectua călătorii fără marfă, ceea ce se va traduce și printr-un cost mai mare al serviciilor.

VEZI ȘI: Dumping-ul social s-ar putea modifica în urma modificărilor introduse în noul Pachet de Mobilitate

Aceste măsuri anti-liberale nu sunt, însă, o surpriză, spune Clotilde Armand. În 2016, Emmanuel Macron, pe atunci ministru, a cerut transportatorilor din Europa de Est să-și plătească șoferii cu salariul minim din Franța. Aceasta s-a vrut o luptă împortriva dumpingului social, însă nimeni nu știe dacă s-a dorit scoaterea de pe piață a companiilor din Polonia, România și Bulgaria, care aveau operațiuni în Franța.

Potrivit Le Monde, ponderea companiilor franceze în transporturile internaționale din Franța a ajuns de la 50% la 9% între 1999 și 2016, în timp ce camioanele poloneze, în 2016, au asigurat 25% din transportul internațional în Europa.

Ceea ce politicienii uită să precizeze este că șocul francezilor care au văzut camioane din Est circulând pe autostrăzile lor nu a fost la fel de dur ca atunci când produsele din Hexagon sau din Europa de Vest au inundat România, mai scrie Armand.

Spre exemplu, în țara noastră nu există niciun supermarket cu capital românesc, băncile vin din Vest și la fel se întâmplă și cu companiile de utilități. Spre exemplu, factura la apă este plătită către Veolia, factura la gaze naturale merge către Engie, iar electricitatea către Enel. Fluxurile curg mai bine din Est către Vest, după cum arată economistul Thomas Piketty.

De asemenea, ceea ce clasa politică occidentală nu vrea să recunoască este că aceiași șoferi de camion din Est vor conduce pe drumurile din Vest camioanele și după adoptarea Pachetului de Mobilitate, pentru că, din păcate, nu există alții. Șoferii est-europeni se vor muta în țările vestice și vor continua să conducă camioanele.

Follow #infotrucker