Ford Trucks Noua gama F-Line
Noua generatie DAF - TH Trucks
EditorialTop News

Două transporturi de marfă. Două fraude

Renault Trucks - Noile game T, C, K, D 2025

Două transporturi de marfă, două fraude, în mai puțin de o lună – un semnal clar al vulnerabilității lanțului logistic în lipsa unor verificări riguroase.

Chiar astăzi, am fost contactat de o companie importatoare de mărfuri vandabile, la recomandarea unui alt client. Solicitarea lor de consultanță a venit în urma a două incidente grave, produse la o distanță foarte scurtă de timp.

Este vorba despre două transporturi de marfă. În ambele cazuri, rezultatul a fost același: fraudă, iar pierderile – directe și indirecte – au fost considerabile.

Tot ce trebuie să știi despre utilizarea aparatului unic de taxare

Dincolo de cadrul juridic și detaliile operaționale, ceea ce trebuie conștientizat – și rapid – este faptul că riscurile din lanțul logistic devin tot mai greu de controlat. Iar dacă nu începem să le gestionăm cu responsabilitate și rigurozitate, astfel de situații nu vor mai fi excepții, ci vor deveni regulă.

Prima comandă – condiții DDP

Compania a comandat un camion cu marfă de la un furnizor extern, în condiții DDP (Delivered Duty Paid). În această formulă, vânzătorul este responsabil pentru toate costurile și riscurile până la livrarea efectivă.

Problema? Marfa nu a mai ajuns niciodată. Vânzătorul s-a ocupat de transport, dar a fost păcălit de o companie fictivă care a încărcat marfa sub identitate falsă și a dispărut.

Pentru cumpărător, pierderea financiară directă a fost zero. Contractual riscul era al vânzătorului. Dar indirect, a pierdut credibilitate și timp. Nu mai putea livra marfa promisă la rândul său.

A doua comandă – condiții EXW (Ex Works)

Hotărât să controleze mai bine procesul, importatorul a făcut o nouă comandă, dar de data aceasta în condiții EXW – ceea ce înseamnă că riscul este transferat imediat ce marfa pleacă din curtea vânzătorului.

A contractat rapid o casă de expediție, care, la rândul ei, a subcontractat fără nicio verificare solidă. Rezultatul? Al doilea camion a dispărut. Cu tot cu marfă.

Este timpul pentru un control real al riscurilor în logistică

În cadrul ultimelor conferințe de transport de marfă la care am participat, am evidențiat că industria transporturilor nu mai este afectată de incidente izolate, ci se confruntă cu o problemă sistemică gravă: creșterea accelerată a furturilor de marfă și lipsa responsabilității operaționale.

Numărul tot mai mare de transporturi de marfă furate, fraude contractuale și furt de identitate (fake carrier) indică o disfuncționalitate profundă în modul de operare al industriei.

Printre cauzele majore identificate:

  • Absența unor proceduri clare de verificare a partenerilor;
  • Lipsa diligenței minime în contractare, în ciuda semnalelor evidente de risc;
  • Accesul facil al unor entități frauduloase în sistem;
  • Presiunea pe cost și profit care ignoră securitatea operațională;
  • Refuzul de a investi câteva minute în verificări esențiale.

Orice companie care comandă, transportă sau distribuie marfă trebuie să trateze riscul logistic ca pe o componentă strategică, nu doar operațională. Verificări solide, parteneri validați, trasee monitorizate, documente autentificate – acestea nu sunt mofturi, ci condiții de supraviețuire.

A ignora riscurile înseamnă a le transfera inconștient către propria afacere. Și când controlul lipsește, consecințele pot fi devastatoare – financiar, juridic și reputațional.

Din aceeași categorie...

Back to top button