EditorialTop News

Drumul Mătăsii, alternativă la o piață europeană de transport tot mai complicată

Transportul pe Drumul Mătăsii este o alternativă viabilă la o piață europeană de transport tot mai complicată.

De ani buni de zile majoritatea transportatorilor români aleg să-și desfășoare activitatea exclusiv în Comunitatea Europeană. Și sunt tot mai puțini cei care fac transporturi în afară zonei de liber schimb.

Motivele auzite sunt multe, de la timpii lungi de așteptare la frontiere la legenda că țările din afară spațiului comunitar nu sunt sigure sau că nu poți verifică cliențîi. Cu siguranță sunt mult mai multe, dar am enumarat câteva din cele mai des întâlnite.

Însă, ce ne facem când prețurile de pe piață europeană sunt tot mai scăzute, iar costurile operaționale tot mai mari?

În periplurile mele prin țările din Caucaz și Asia Centrală am întâlnit și transportatori români mai exotici, cum îmi place mie să-i numesc, tocmai pentru faptul că ies din tipare și se încăpățânează să-și trimită camioanele în Aktau (Kazahstan), Baku (Azerbaidjan), Tbilisi (Georgia).

I-am întrebat mereu ce îi face să aleagă aceste destinații în detrimentul Uniunii Europene.

Argumente care nu pot fi combătute

Spre exemplul, o cursa România – Kazahstan o fac în 3 săptămâni și câștigă mai mulți bani decât dacă ar trimite camionul în UE. Lucrând de atâția ani deja și-au făcut contacte și vin încărcați pentru cursa de retur. În cele 3 săptămâni de cursa, fac mai puțini kilometri decât ai face în UE, deci costuri cu motorină mai mici decât în UE. De asemenea, kilometri mai puțini înseamnă costurile cu mentenanță mai mici (anvelope, plăcuțe, schimburi de ulei etc.).

VEZI ȘI: Bulgaria și România vor coopera pentru gestionarea eficientă a frontierelor UE

Prețul motorinei, care este mult mai mic decât cea mai ieftină motorină din Uniunea Europeană sau Marea Britanie. În plus, costurile cu taxele de drum sunt net inferioare celor din Europa, care au început să crească enorm din cauza politicilor de mediu. Nu în ultimul rând, costurile cu mâncarea zilnică și toate necesare sunt indubitabil mai mici.

Mărturisesc că în afară de timpii lungi de așteptare la frontiere nu prea am avut motive să-i combat. Cunoscând și situația parcărilor de pe trasee și comparându-le cu cele din Europa, pot spune că nu stau chiar așa de rău.

Drumul Mătăsii, un potețial uriaș

După cum spuneam, legende există, însă realitățile sunt altele. Le mai place unora să exagereze, dar nu este chiar așa.

Scriam zilele trecute un alt editorial despre adaptabilitatea necesară în piață pentru a supraviețui și nevoia de a ieși din zona de confort. Decizia de a te orienta și către o astfel de piață, vrei nu vrei să te scoată din zona de confort și te duce pe tărâmuri mai puțîn cunoscute pentru un transportator.

Poate te întrebi de unde să începi, cum să faci așa ceva?!

Ei bine, există abordări și soluții în acest sens, mai ales că Uniunea Europeană desfășoară comerț cu aceste țări. Iar dacă ne uităm și la viteză de creștere economică pe care o au datorită petrolului și a devierii traseelor de mărfuri din China către Europa pe Coridorul de Mijloc, datorită sancțiunilor impuse Rusiei după ce a invadat Ucraina, vă pot spune că există potențial uriaș și noi oportunități.

Doar tranzitul de mărfuri din China către Europa prin aceste ținuturi a crescut în ultimii 2 ani cu peste 120%. Desigur, rămâne la alegerea fiecăruia dacă decide sau nu să exploreze Drumul Mătăsii.

Drumuri bune!

Din aceeași categorie...

Back to top button