eActros iarna: cum se comportă camionul electric la frig

Mercedes-Benz Trucks a pregătit un set de întrebări și răspunsuri despre cum se comportă camionul electric eActros iarna.
Temperaturi negative și drumuri acoperite cu zăpadă sau gheață, lumină mai puțină și vizibilitate slabă: iarna este întotdeauna o provocare specială pentru camioane și șoferi. Este de la sine înțeles că și camioanele electrice ca eActros, trebuie să poată face față condițiilor meteorologice dificile. La urma urmei, companiile de transport le impun aceleași cerințe ca și pentru vehiculele cu motoare diesel.
Testele efectuate de Mercedes-Benz Trucks în Rovaniemi (Finlanda), la începutul anului 2023, au arătat încă o dată că eActros este pe deplin operațional chiar și în condiții de iarnă. Dar ce contează cu adevărat când vine vorba de operarea lui eActros iarna? Următoarele întrebări și răspunsuri evidențiază câteva aspecte cheie.
Cum reacţionează bateriile lui eActros la temperaturi scăzute?
Indiferent de tehnologia folosită, dacă temperatura bateriei scade din cauza temperaturii exterioare scăzute, rezistența internă a bateriei crește. Ca urmare, pierderea de putere crește și poate fi utilizat un conținut de energie puțin mai mic. Pentru a reduce impactul negativ asupra autonomiei la temperaturi ambientale reci, puteți utiliza un mod de încărcare selectabil pentru a precondiționa bateria la stația de încărcare. Bateria este încălzită, ceea ce reduce rezistența internă și permite disponibilitate maximă a energiei.
Ce este mai exact controlul climatic auxiliar al bateriei?
Dacă vehiculul este parcat la temperaturi ambientale reci sau calde pentru o perioadă mai lungă de timp și bateria atinge această temperatură după mai multe ore, șoferul poate seta o oră de plecare prin care bateria este încălzită, răcită sau adusă la temperatura optimă.
Care este diferența față de condiționarea normală a bateriei?
În timpul condiționării normale, bateria este adusă automat în fereastra optimă de funcționare în timpul operării camionului. Acest lucru se întâmplă în timpul conducerii sau parcării cu sistemul electric de înaltă tensiune de la bord pornit. Bateria de înaltă tensiune rămâne chiar la punctul ideal de funcționare în cadrul posibilităților tehnice.
VEZI ȘI: București – Brașov și retur cu un camion electric, în condiții de iarnă
Până la ce temperatură sub zero grade Celsius mai pot fi încărcate bateriile eActros?
La temperaturi scăzute, încălzitorul pornește automat în timpul procesului de încărcare. Acesta încălzește bateria până când curentul poate curge din nou și bateria poate fi reîncărcată. La temperaturi sub -19ºC, sistemul de baterii de înaltă tensiune intră în modul de autoprotecție pentru a păstra durata de viață a celulei.
Până la ce stare de încărcare se încarcă bateriile eActros la temperaturi extrem de scăzute?
În general, nu există o limită inferioară. Acest lucru se datorează faptului că vehiculul se oprește în timp util înainte de o descărcare profundă. Indiferent de temperatură, bateria este întotdeauna încărcată la 100% dacă șoferul nu o setează altfel.
Ce factori pot prelungi timpul de încărcare a bateriei?
De exemplu, ca urmare a temperaturii scăzute sau ridicate a bateriei. Timpii de încărcare pot fi afectați negativ și de curentul maxim disponibil al stației de încărcare sau de setările pentru procesul de încărcare din computerul de bord, de exemplu în ceea ce privește limita de încărcare.
În ce măsură scade autonomia lui eActros la temperaturi extrem de scăzute?
Este imposibil să dai un răspuns general, deoarece mulți factori joacă un rol aici. Dacă este foarte frig, are sens în orice caz să încălziți cabina și bateria. De asemenea, rezistența la rulare a anvelopelor și rezistența la înaintare a aerului sunt mai mari la temperaturi scăzute. Rulmenții de antrenare au și ei o rezistență mai mare la frig, ceea ce crește și consumul. Cu toate acestea, acest consum suplimentar se uniformizează odată cu creșterea kilometrajului și căldura de funcționare după plecare. Per total, în condiții de iarnă, consumul va fi mai mare la pornire și se va îmbunătăți în timpul funcționării pe tot parcursul zilei.
Se încălzește eActros mai repede sau mai lent decât un Actros cu motor diesel?
Gestionarea inteligentă a energiei și temperaturii lui eActros asigură că atât trenul de rulare, cât și cabina șoferului, sunt precondiționate eficient din punct de vedere energetic la temperatura corectă, chiar și la temperaturi scăzute. Datorită circuitului său de încălzire mai mic și de înaltă performanță, eActros încălzește cabina mai repede decât un camion cu motor diesel. Cu toate acestea, deoarece energia pentru această operațiune este preluată din bateriile instalate pe vehicul, reducând astfel autonomia, climatizarea auxiliară este din nou recomandată la stația de încărcare. După plecare, este de asemenea recomandabil să utilizați numai panourile de încălzire, cum ar fi încălzirea scaunelor sau încălzirea parbrizului, pentru a economisi energie.
eActros se comportă diferit pe zăpadă decât un camion cu motor diesel?
Testele extinse de iarnă efectuate de Mercedes-Benz Trucks au arătat că nu există restricții pentru eActros chiar și pe drumurile acoperite cu zăpadă. În special datorită centrului de greutate redus ca urmare a poziționării bateriilor, eActros are și o tracțiune excelentă, pe lângă dinamica ridicată a vehiculului. Ca și în cazul tuturor vehiculelor Actros, sistemele de asistență și control instalate contribuie, de asemenea, la siguranță. Acest lucru este valabil și pentru MirrorCam, care oferă camere compacte care sunt mult mai puțin susceptibile la murdărie, de exemplu de la nămol, decât oglinzile tradiționale.
Se pot pune lanțuri de zăpadă pe eActros?
Da, nu există restricții legate de design în acest sens.