EvenimentIn FocusTop News

Electric Truck Experience: Dialog constructiv privind subvențiile pentru camioane electrice

Industria de transport și autoritățile responsabile, dialog constructiv privind subvențiile pentru camioane ecologice, inclusiv electrice, în cadrul Electric Truck Experience – primul eveniment din România dedicat transportului sustenabil.

La eveniment au participat reprezentanți ai Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România, ai companiilor de transport și logistică interesate de achiziția de camioane electrice, precum și ai Ministerelor Mediului și Dezvoltării sau ai AFM. Astfel, Electric Truck Experience s-a transformat și într-un dialog constructiv privind subvențiile pentru achiziția de camioane electrice.

Roxana Ilie a prezentat poziția UNTRR privind subvenționarea achiziției de camioane verzi cu combustibili alternativi (emisii reduse și zero) și a dezvoltării infrastructurii aferente. Apoi, Radu Necșuliu, Șef Serviciu din serviciul de analize teritoriale și baze de date al Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Dezvoltării, a prezentat un plan de dezvoltare a rețelelor de stații de încărcare din România. Planul prevede construirea a 13.200 de stații de încărcare suplimentare până în 2026, numai că acestea nu sunt destinate camioanelor, ci în special autoturismelor și transportului public.

Electric Truck Experience

Componenta de dezvoltare a rețelei de stații de încărcare rapide pentru camioane va reveni Ministerului Transportului și se va desfășura conform noului regulament european pentru infrastructura de combustibili alternativi (stații de electricitate și hidrogen accesibile public). Astfel, între 2025 și 2030, țările UE trebuie să instaleze stații de reîncărcare dedicate vehiculelor grele, cu o putere de minimum 350 kW, din 60 în 60 de km în rețeaua centrală TEN-T și din 100 în 100 de km în rețeaua mai extinsă TEN-T.

VEZI ȘI: Electric Truck Experience: Camioanele electrice testate în eveniment

În plus, trebuie instalate stații de reîncărcare în zone de parcare sigure și securizate pentru reîncărcare pe timpul nopții, precum și în nodurile urbane pentru vehiculele de livrare. Infrastructura de realimentare cu hidrogen, care poate deservi atât autoturismele, cât și camioanele, trebuie să fie instalată începând din 2030 în toate nodurile urbane și din 200 în 200 de km de-a lungul rețelei centrale TEN-T, asigurând o rețea suficient de densă pentru ca vehiculele alimentate cu hidrogen să se poată deplasa în întreaga UE.

Valoarea inițială a programului de finanțare nu a fost aprobată

A urmat un dialog cu cei prezenți la care s-au adăugat Bogdan Balanișcu, Secretar de stat în Ministerul Mediului, și Andrei Liviu Antipa, Vicepreședinte AFM. Programul de finanțare de 250 de milioane de lei pentru achiziția de camioane electrice grele, care fusese anunțat în luna februarie, nu a fost aprobat în Buget. Sunt șanse ca acest proiect să revină în actualitate la rectificarea bugetară din partea a doua a anului.

”Toată această tranziție trebuie privită ca un sistem complex pentru că nu putem să ne așteptăm la efecte semnificative dacă gestionăm doar o secțiune. Trebuie să găsim soluții integrate, astfel încât transportul de mărfuri să fie asigurat într-un mod cât mai puțin poluant. O parte dintre acestea există, dar vom avea și alte tipuri de provocări. Nu este suficient, că statul să contribuie la subvenționarea achiziției de vehicule electrice, ci trebuie să ne gândim și ce facem cu partea de infrastructură de încărcare, cum putem cataliza și gestiona dezvoltarea viitoarelor centre logistice, supermarketuri, hipermarketuri pentru că vor trebui proiectate cu o structură care să permită transportatorilor ca pe perioada în care se efectuează încărcarea și descărcarea mărfurilor, să puteți alimenta camionul”, a declarat Radu Bogdan Balanișcu, secretar de stat în Ministerului Mediului.

Electric Truck Experience DSC 6895 e1681190085303

Andrei Antipa, vicepreședintele AFM a declarat că instituția pe care o reprezintă face pași către finanțarea transportului de marfă electric: ”Dorim să finanțăm mai mult decât camioane, să finanțăm și flote și autoutilitare. Finanțăm deja microbuze electrice și de transport urban, iar la RABLA, care este programul nostru cel mai de succes, avem finanțarea cea mai mare la nivel european la nivelul de mașini electrice. Orice schemă de ajutor de stat care depășește 200.000 de euro, presupune aprobarea Comisiei Europene. Noi am pornit demersurile să construim această schemă de ajutor de stat, care așteptam să fie aprobată anul acesta și să putem construi ghidul de finanțare”.

sponsori electric nb scaled

Electric Truck Experience a fost susținut de: Daimler Trucks, TH Trucks (DAF), Renault Trucks, Volvo, Scania, Zvelt Motors, Ford Trucks România, Goodyear, Schmitz Cargobull, ABB, Smartdiesel, Termoport, Impuls Leasing, Daiking și General Security

Partenerii strategici ai evenimentului au fost Ambasada Sustenabilității în România, Asociația ARILOG și UNTRR.

Din aceeași categorie...

Back to top button