In FocusTop News

Emisiile de CO2 ale camioanelor și autobuzelor noi din UE continuă să scadă

Conform celor mai recente date oficiale, emisiile de CO2 ale camioanelor și autobuzelor noi din UE continuă să scadă, însă ritmul este slab.

În Uniunea Europeană, producătorii sunt obligați să reducă emisiile de CO2 ale camioanelor și autobuzelor noi vândute. Revizuirea standardelor din 2024 păstrează obiectivul stabilit pentru 2025 – o reducere de 15% a emisiilor de CO2 comparativ cu nivelurile din 2019 – și majorează ținta pentru 2030 la o scădere de 45%.

Banner Infotrucker utilizare DBE 600 x 150

Noile obiective pentru 2035 și 2040 prevăd reduceri de 65%, respectiv 90%.

Pentru a monitoriza performanța producătorilor de camioane în atingerea acestor ținte, Agenția Europeană de Mediu publică periodic datele certificate privind emisiile de CO2 ale camioanelor noi înmatriculate în UE.

Un nou studiu ICCT care analizează perioada de raportare iulie 2021 – iunie 2022 oferă informații esențiale privind performanța și strategiile producătorilor de camioane în materie de emisii de CO2.

Scania, lider al industriei

Din analiza datelor reiese că Scania este singurul producător care se află pe drumul cel bun pentru atingerea obiectivelor din 2025, menținându-se ca lider în ceea ce privește cele mai mici emisii de CO2 în perioada raportată.

În contrast, IVECO rămâne producătorul cu cele mai mari emisii, în timp ce MAN a înregistrat cea mai mare îmbunătățire a performanței în reducerea emisiilor între 2019 și 2021.

Vehiculele pe gaz natural și diesel ale IVECO au înregistrat o reducere minimă a emisiilor în 2021 comparativ cu 2020. Cea mai mare parte a scăderii emisiilor producătorului italian de vehicule comerciale se datorează creșterii vânzărilor de vehicule electrice.

Reduceri insuficiente la nivel de flotă

Datele mai arată că emisiile medii de CO2 pe tonă-kilometru (CO2/tkm) ale camioanelor noi din UE au scăzut cu doar 0,56% pe an în perioada 2019-2021, un ritm mult sub reducerea anuală de 2,5% necesară pentru atingerea țintelor din 2025.

VEZI ȘI: Ajutor de stat pentru achiziția de camioane electrice în România

De exemplu, în 2021, media emisiilor de CO2 specifice ale camioanelor reglementate inițial au scăzut de la 52,7 g CO2/tkm la 52,1 g CO2/tkm, o reducere de 1,13%.

Strategii diferite între producători

Pentru a atinge noile standarde, producătorii au adoptat strategii variate. DAF, MAN și Mercedes-Benz se concentrează pe îmbunătățirea performanței vehiculelor diesel și a celor alimentate cu gaz natural, în timp ce IVECO, Renault Trucks, Scania și Volvo Trucks implementează o abordare mixtă, combinând îmbunătățirile continue ale vehiculelor convenționale cu o creștere a ponderii camioanelor electrice.

Provocări și perspective

Deși unele mărci înregistrează progrese semnificative, ritmul actual de reducere a emisiilor la nivel de flotă rămâne insuficient pentru a îndeplini obiectivele viitoare, mai stricte, stabilite de UE.

Producătorii vor trebui să accelereze inovațiile, în special în segmentul camioanelor electrice și al altor tehnologii cu emisii zero, pentru a respecta țintele ambițioase fixate pentru 2035 și 2040.

Revizuirea standardelor din 2024 subliniază nu doar ambițiile înalte ale Uniunii Europene, ci și urgența unui efort susținut pentru tranziția către un transport rutier sustenabil.

Din aceeași categorie...

Back to top button