In Focus

Este nevoie de noi protocoale pentru gestionarea crizelor de frontieră

IRU spune că este nevoie de noi protocoale pentru gestionarea crizelor de frontieră, după ce mii de șoferi de camion au fost blocați preț de câteva zile între Marea Britanie și Franța.

În timp ce mii de șoferi de camion au fost nevoiți să-și petreacă Crăciunul de-a lungul drumurilor din Europa, firmele de transport au nevoie ca guvernele europene să convină și să acționeze conform unor noi protocoale pentru gestionarea crizelor de frontieră, pentru a evita blocajul traficului de mărfuri, precum cel generat de Franța, după ce a închis frontierele pentru camioanele care veneau din Marea Britanie.

Este nevoie de noi protocoale pentru gestionarea crizelor de frontieră

Deși acum traficul de camioane între Marea Britanie și Franța a fost reluat, o situație similară trebuie evitată, deoarece provoacă efecte negative nu doar lanțurilor de aprovizionare din Europa, ci și șoferilor de camion.

Dată fiind situația, una similară cu haos creat la începutul pandemiei la frontierele interne ale UE, IRU spune că toate statele europene ar trebui să relaxeze, după cum a făcut parțial Marea Britanie, interdicțiile de conducere și în perioada Anului Nou pentru a permite șoferilor blocați zile întregi la Dover să ajungă acasă în siguranță, iar fluxul lanțurilor de aprovizionare să revină la normal, cât mai repede posibil.

Autoritățile britanice au făcut tot posibilul în a gestiona o situație dificilă neprevăzută, cu toate acestea, informațiile din teren arată că în continuare problemă rămâne una serioasă, și este clar că situația generală, inclusiv gestionarea traficului rutier, a eșuat în ceea ce privește șoferii și lanțurile de aprovizionare, fiind nevoie de noi protocoale.

Testarea COVID aduce doar întârzieri
De asemenea, testarea COVID s-a dovedit ineficientă, deoarece șoferii sunt în mare parte izolați în camioane. Acest lucru duce cel mult doar la întârzieri uriașe, fără niciun beneficiu în gestionarea efectivă a pandemiei. Cel mai clar exemplu în acest sens este situația de la Dover, unde din 15.000 de teste COVID-19 efectuate în rândul șoferilor de camion, doar 36 au fost pozitive, adică o rată de 0.23%.

Este nevoie de noi protocoale pentru gestionarea crizelor de frontieră

”Companiile europene de transport au raportat faptul că șoferii sunt confuzi, temători și supărați. Aceștia nu ar trebui să fie obligați să-și petreacă sărbătorile de iarnă într-o parcare, ci alături de familie”, spune secretarul general al IRU, Umberto de Pretto.

De asemenea, criza de la Dover a fost un bun test post-Brexit pentru această frontieră. Deși în acest moment există un acord comercial, acesta nu va schimba cu nimic situația camioanelor și a formalităților vamale.

VEZI ȘI: Spania a redus vârsta minimă la care tinerii pot obține permisul de camion

În aceste condiții, este inacceptabil modul cum sunt tratați șoferii de camion de către autorități, cu mâncare și locuri sanitare limitate, și insuficientă îndrumare și zero lipsă de empatie.

În ciuda Crăciunului de tristă amintire de la Dover, șoferii de camion le mulțumesc celor care i-au ajutat cu mâncare și apă, inclusiv lucrătorilor și voluntarilor din comunitatea locală.

Este nevoie de noi protocoale
Pandemia a blocat, nu pentru prima dată, o rută comercială transfrontalieră majoră, perturbând lanțurile esențiale de aprovizionare și aducând suferință pentru șoferi.

În ciuda speranțelor pentru un sfârșit timpuriu al pandemiei și cu un acord comercial la vedere între Uniunea Europeană – Marea Britanie, guvernele trebuie să intensifice planurile și protocoalele privind gestionarea crizelor de frontieră.

Șoferii și companiile de transport s-au confruntat deja cu zeci de probleme de frontieră și blocaje în timpul pandemie, precum cozile de camioane lungi de 60 km la unele frontiere interne ale UE sau alte țări din Europa, Asia și America care au închis complet frontierele pentru camioane pentru perioade lungi de timp. În fiecare caz, șoferii de camion au fost prinși și au suferit.

 

”Lanțurile de aprovizionare trebuie să funcționeze în continuare, cu atât mai mult într-o criză”, spune Umberto de Pretto.

Este nevoie de noi protocoale pentru gestionarea crizelor de frontieră

Firmele de transport rutier și șoferii acestora, împreună cu autoritățile de transport, au nevoie de certitudine și claritate cu privire la protocoalele de urmat într-o criză, pentru a putea reacționa și gestiona situații precum cea de la Dover.

Recomandările Comisiei Europene privind protocoalele de frontieră în timpul pandemiei, adoptate și întărite în scrisoarea formulată de către comisarul european pentru transporturi Adina Vălean către statele membre, ajută într-un fel situația din Europa, deși statele membre, inclusiv Franța, trebuie să le urmeze.

Introducerea ”Benzilor Verzi” de către UE la începutul pandemiei a fost, de asemenea, utilă, alături de suportul ONU și guvernamental la nivel înalt pentru sistemele de tranzit, precum TIR, care ajută mărfurile să se deplaseze mai eficient peste granițe.

Însă, toate acestea nu funcționează dacă o frontieră este complet închisă pentru camioane.

Din aceeași categorie...

Back to top button