
Euro NCAP se pregătește să dezvăluie prima versiune a noului său sistem de evaluare a siguranței camioanelor, Truck Safe, în noiembrie 2024.
Această inițiativă vine ca răspuns la statistici alarmante care arată că, deși camioanele constituie doar 3% din autovehiculele de pe drumurile europene, ele sunt implicate în aproape 15% din totalul accidentelor rutiere din UE.
Camioanele sunt esențiale pentru o economie dinamică și productivă, dar siguranța lor este o preocupare majoră. Sistemul de evaluare propus de Euro NCAP va depăși standardele actuale ale UE și va încuraja inovația, ținând cont de nevoile diverse ale sectorului vehiculelor comerciale din Europa.
Dr. Michiel van Ratingen, secretarul general al Euro NCAP, evidențiază riscul crescut de accidente mortale când camioanele sunt implicate, mai ales pentru utilizatorii vulnerabili ai drumurilor. El subliniază importanța echipării camioanelor cu tehnologii avansate pentru prevenirea accidentelor și îmbunătățirea vizibilității.
Protocoalele de evaluare vor fi publicate în mai și vor demonstra cum practicile de testare dezvoltate pentru autoturisme pot fi adaptate pentru a ghida proiectarea camioanelor mai sigure. Euro NCAP speră că industria va adopta aceste standarde noi pentru a îmbunătăți siguranța.
VEZI ȘI: Bara față pentru camioane care salvează vieți
În prezent, coliziunile între camioane și utilizatorii vulnerabili ai drumurilor reprezintă 25% din decesele rutiere din UE. Accidentele variază în funcție de mediu și de tipul de vehicul implicat. Noile teste vor simula scenarii reale și vor stimula producătorii să implementeze tehnologii de prevenire a coliziunilor și să îmbunătățească vizibilitatea șoferilor.
Euro NCAP intenționează să extindă programul pentru a include și protecția împotriva coliziunilor. Abordarea adoptată este concepută pentru a evidenția tehnologiile care sunt rentabile și eficiente din punct de vedere al siguranței, permițând operatorilor să aleagă cel mai sigur vehicul pentru rolul specificat.
Pe măsură ce producătorii răspund la teste, cerințele vor evolua.
În 2027, vor fi necesare cerințe sporite de siguranță activă în ceea ce privește manevrele. Apoi, în 2030, Euro NCAP va începe testarea în caz de accident a camioanelor pentru a încuraja o mai bună protecție pasivă. Autovehiculele vor fi testate în funcție de utilizare axându-se pe camioane de distribuție în oraș, transportul pe distanțe lungi, construcții sau municipale.
Principalele tehnologii de siguranță evaluate de Euro NCAP
Adaptarea inteligentă a vitezei (ISA): Această tehnologie ajută la prevenirea accidentelor prin controlul automat al vitezei vehiculului în funcție de limita de viteză detectată de camere și GPS, permițând șoferului să se concentreze pe drum.
Frânarea de urgență autonomă (AEB): Deși AEB este prezent pe camioane de ceva timp, Euro NCAP crede că performanța acestuia poate fi îmbunătățită pentru a reduce semnificativ accidentele.
AEB pentru utilizatori vulnerabili ai drumurilor (AEB VRU): Testat pentru pietoni din 2016, Euro NCAP încurajează implementarea AEB care să detecteze și bicicliștii, și utilizatorii de eScooter, pentru a preveni accidentele.
Sisteme de asistență pe bandă (LSS): Aceste sisteme pot preveni accidentele cauzate de ieșirea de pe bandă sau de schimbarea benzii în mod incorect, prin direcționarea activă a vehiculului.
Monitorizarea virajului: Euro NCAP testează sisteme care cresc vizibilitatea directă și pot interveni rapid în cazul unei coliziuni iminente cu bicicliști sau pietoni.
Sisteme de monitorizare cu camere (eMirrors): Sistemele de camere video îoferă un câmp vizual mai larg și pot fi integrate cu sisteme de avertizare pentru unghiul mort, îmbunătățind siguranța.
Aceste tehnologii avansate sunt esențiale pentru creșterea siguranței pe drumuri, reducând riscul de accidente și protejând viețile șoferilor și ale celorlalți participanți la trafic.