Din 2024, organizația Euro NCAP va începe să testeze siguranța în trafic a camioanelor. Ulterior, va face și teste de impact (în 2030).
Camioanele grele reprezintă aproape 1,5% din vehiculele de pe drumurile europene și sunt implicate în aproximativ 15% din totalul deceselor pe șosele din Uniunea Europeană. Iar peste 60% dintre persoanele decedate în coliziunile dintre autoturisme și camioane sunt cele din autoturisme, nu cele din camioane.
Dacă acest lucru vă șochează, poate că veți fi și mai surprinși să aflați că, până în prezent, nu există încă niciun stimulent pentru ca tehnologiile avansate de asistență a șoferului să fie montate pe camioane.
Însă, acest lucru este pe cale să se schimbe, odată cu anunțul Euro NCAP.
În mod tradițional, Euro NCAP testează siguranța autoturismelor. De acum, organizația de siguranță își va extinde și mai mult domeniul de activitate pentru a oferi informații detaliate despre siguranța camioanelor grele prin intermediul unui sistem inovator de evaluare Truck Safe City și Highway. Inițial, Euro NCAP va testa frânarea automată, controlul direcției și a altor sisteme de asistență pentru șofer.
“Una dintre provocări este reprezentată de faptul că autocamioanele de mare tonaj sunt suprareprezentate în accidentele mortale”, spune Rikard Fredriksson, analist de siguranță rutieră la Administrația suedeză a transporturilor (Trafikverket) și membru al Consiliului Euro NCAP.
VEZI ȘI: De ce este traficul din orașe o provocare pentru șoferii de camion
După cum subliniază Euro NCAP în cel mai recent raport al său, intitulat “Camioane mai sigure: pe drumul către Viziunea Zero”, noul sistem de evaluare “Truck Safe” va permite tuturor părților interesate din industria de transport de marfă să identifice și să evalueze nivelul de siguranță al echipamentelor din flotele lor de camioane grele.
Acest lucru nu numai că va asigura o siguranță sporită pentru șoferi, dar va crea și o piață pentru tehnologii sigure care va permite producătorilor să inoveze și să își dezvolte oferta într-un cadru clar de siguranță bazat pe principiile Euro NCAP.
Orașele și autoritățile publice vor putea să identifice în mod clar cele mai bune vehicule pentru drumurile lor și să stimuleze adoptarea acestora, iar companiile vor putea determina cu ușurință specificațiile vehiculelor pe care trebuie să le respecte în cadrul programelor autorităților rutiere.
Sistemul de evaluare în urban și pe autostradă
Euro NCAP consideră că prin crearea unei piețe în care cea mai sigură alegere de vehicul este și cea mai profitabilă va fi esențială pentru succes. O modalitate de a realiza acest lucru este ca Euro NCAP să se conecteze cu inițiative naționale, regionale și locale, cum ar fi restricțiile de acces la nivel local, programele de bune practici în domeniul transportului de marfă, contractele de achiziții publice și asigurătorii, pentru a crea stimulente. În combinație cu un cadru mai solid și mai armonizat de standarde tehnice, acest lucru va crea puterea de cumpărare necesară pentru a genera cererea de vehicule mai sigure de care producătorii au nevoie pentru a combina inovația cu succesul comercial.
Cu toate acestea, cu siguranță nu există o soluție unică pentru toate. De exemplu, multe camioane sunt utilizate de la depozit la depozit și nu ajung niciodată într-o zonă urbană. Altele distribuie bunuri în orașe, iar altele, cum ar fi autobasculantele rigide cu 4 axe, sunt utilizate pe șantiere, drumuri neamenajate, autostrăzi și centre urbane.
Astfel, o soluție de siguranță specifică zonelor urbane pentru un camion care nu intră niciodată într-o zonă urbană, nu-și are rostul, deoarece ar crea un cost fără niciun beneficiu. Dar dacă vehiculele fără sisteme de siguranță urbană sunt permise, este corect să fie permis orașelor să încerce să le țină departe de zonele în care aceste riscuri urbane sunt ridicate. Un exemplu în acest sens este Direct Vision, standardul de vizibilitate directă pentru camioane din Londra.
Astfel, Euro NCAP a conceput un sistem de evaluare dublă pentru mediile urbane și autostradă. Toate vehiculele vor fi evaluate în funcție de ambele seturi de criterii. În cazul în care flotele cumpără un camion pentru o anumită utilizare, aceștia trebuie să ia în considerare doar evaluarea corespunzătoare. Doar camioanele de uz general vor necesita performanțe bune în ambele clasificări.
Administrația suedeză de transport a realizat un test de impact cu un camion
Pentru a ilustra riscurile unui accident cu un camion greu, Administrația suedeză pentru transporturi, împreună cu Autoliv, a efectuat un test de impact între un camion greu și un autoturism modern cu cea mai înaltă clasă de siguranță din cadrul Euro NCAP.
Testul a fost efectuat cu ambele vehicule la o viteză de 50 km/h, ceea ce corespunde unei viteze de deplasare de 80 km/h, ambele vehicule având frânare automată la 30 km/h.
În 2023, Chalmers va dezvolta un prototip pentru o nouă față de camion “mai moale”, cu scopul de a fi mai puțin agresivă față de cealaltă parte. În această toamnă, Administrația suedeză a transporturilor va efectua un nou test de impact pentru a investiga potențialul noii părți frontale a camionului.
Testele vor fi derulate pe pistele de testare ale AstaZero, unul dintre laboratoarele de testare certificate din Europa.
“Noi, cei de la AstaZero, suntem mândri că am contribuit atât la dezvoltarea metodei de testare în sine, cât și prin testele noastre practice pe camioane. Deoarece facilitatea noastră de testare a fost dezvoltată de la început pentru a putea testa și camioane grele, considerăm că vom putea, de asemenea, să aducem contribuții importante la dezvoltarea viitoare”, spune Peter Janevik, directorul general al AstaZero.