In FocusTop News

UE are nevoie urgentă de șoferi profesioniști

Industria de transport rutier încearcă să găsească șoferi profesioniști în toată Europa, dar acest lucru devine din ce în ce mai dificil.


Sectorul de transport rutier din Europa se confruntă cu o provocare majoră – un deficit acut de șoferi profesioniști, o problemă care amenință nu doar stabilitatea sectorului, ci și tranziția către un transport mai ecologic.

Potrivit unui raport prezentat în octombrie 2024 în fața Parlamentului European de către IRU, deficitul de șoferi profesioniști este considerat unul dintre cele trei probleme cheie ale manifestului propus pentru noul mandat parlamentar.

Industria noastră se confruntă cu un deficit major de șoferi profesioniști. Inițial, era o problemă acută, dar acum a devenit una cronică. Ne lipsesc peste 500.000 de șoferi profesioniști în întreaga Europă, a declarat Radu Dinescu, președintele IRU.

În momentul de față, Uniunea Europeană are aproximativ 2,7 milioane de șoferi profesioniști, un număr cu 500.000 mai mic decât necesarul.

Cauzele deficitului de șoferi

Această criză, dacă nu este abordată rapid, ar putea crește cu 17% în următorii cinci ani, conform unui raport IRU din 2023. Același raport indică faptul că, în 2023, aproximativ 105.000 de posturi pentru șoferii de autocare rămăseseră neocupate, iar acest număr ar putea să se dubleze până în 2028.

VEZI ȘI: Țările care nu vor amenda pentru neechiparea cu tahograful inteligent G2v2

Problema este complexă și include mai mulți factori precum restricțiile de vârstă ridicate, lipsa compatibilității în recunoașterea permiselor de conducere și certificatelor de competență profesională (CPC) pentru șoferii proveniți din țarile terțe și imigrația restricționată, care limitează accesul muncitorilor din afara UE.

Soluții propuse de industria transporturilor

  1. Lărgirea accesului pentru șoferii din țarile terțe
    Imigrația din țarile din afara UE este considerată esențială. IRU sugerează armonizarea permiselor de conducere și a certificatelor CPC pentru a facilita integrarea șoferilor străini. O soluție ar putea fi introducerea unui permis unic european, valabil în toate statele membre, care să crească atractivitatea profesiei pentru imigranți.
  2. Reducerea limitei de vârstă
    Reducerea limitei de vârstă pentru accederea în profesie este crucială. În prezent, doar 5% dintre șoferii de camioane și 2,7% dintre cei de autobuze din UE au sub 25 de ani, în timp ce o treime din șoferii profesioniști au peste 55 de ani.
  3. Formare profesională modernizată
    Un sistem complex de formare profesională, cum este cel din Olanda, poate face o diferență majoră. Acolo, tinerii încep instruirea încă de la 15 ani și obțin certificate care le permit să evolueze rapid în carieră.
  4. Crearea de spații de odihnă sigure
    Un alt factor care afectează atractivitatea meseriei este lipsa spațiilor de odihnă sigure și conforme la nivel european. Marea majoritate a șoferilor nu găsesc spații sigure pentru odihnă, ceea ce descurajează intrarea în profesie.

În următorii ani, legislația europeană va trebui să prioritizeze problema deficitului de șoferi profesioniști prin actualizări ale directivelor privind permisele de conducere, reducerea birocratică și introducerea unor standarde comune pentru spațiile de odihnă. Până atunci, provocarea rămâne una urgentă pentru sectorul de transport rutier.

Din aceeași categorie...

Back to top button