Fără imunitate pentru șoferii periculoși la nivel UE
Prin adoptarea Directivei privind siguranța rutieră, Parlamentul European vrea să lase fără imunitate șoferii periculoși la nivel UE.
Marți, 6 februarie, Parlamentul European a adoptat în primă citire Directiva privind siguranța rutieră, din care fac parte și normele ce-i vizează pe șoferii periculoși.
Directiva, care prevede suspendarea dreptului de a conduce la nivelul întregii UE pentru încălcări rutiere grave, se adresează tuturor șoferilor, indiferent dacă este vorba despre cei care folosesc autoturismele pentru uz personal sau dacă sunt șoferi de camion.
Pentru a înțelege mai bine scopul acestei Directive, publicația noastră l-a contactat pe Vlad Gheorghe, eurodeputat român afiliat Renew Europe, care ne-a explicat: „Una dintre cele mai importante priorități ale Uniunii Europene în domeniul transportului este reducerea accidentelor rutiere. Directiva privind efectul la nivelul Uniunii al anumitor decăderi din dreptul de a conduce autovehicule propune un mecanism de informare și coordonare între statele membre care să țină evidența persoanelor cărora li s-a suspendat, restricționat sau retras permisul pentru fapte grave. De exemplu, în momentul în care unui șofer italian îi este retras dreptul de a conduce pentru consum de droguri la volan în Italia, statul italian va trebui să informeze imediat toate celelalte 26 de state membre UE prin intermediul unui sistem comun”.
Astfel, va fi prevenit cazul în care șoferii comit infracțiuni rutiere majore în afara țării lor.
„Am susținut și încerc mereu să conving pe cât mai mulți dintre colegii mei eurodeputați să susțină inițiative care se referă atât la siguranța șoferilor profesioniști (de la siguranța parcărilor la nivelul UE și până la timpii de așteptare în punctele de frontieră), cât și la securitatea traficului pentru toți participanții, de la pietoni la șoferi amatori sau profesioniști pe tot teritoriul Uniunii Europene”, ne-a mai declarat Vlad Gheorghe.
Facilitarea schimbului de informații între autorități
În prezent, în cazul în care unui șofer i se suspendă dreptul de a mai conduce într-o țară din UE, alta decât cea care i-a eliberat permisul, acest fapt se aplică numai în țara în care a fost comisă infracțiunea.
În primul rând, ce aduce nou această Directivă este un sistem de coordonare și facilitare a schimbului de informații între autorități. Un alt punct important este armonizarea legislației între statele membre în ceea ce privește confiscarea permiselor, definirea infracțiunilor și aplicarea sancțiunilor. Iar asta va ajuta inclusiv șoferii profesioniști, care traversează zilnic statele Uniunii Europene și au parte de condiții diferite și toate pericolele asociate unui trafic slab sau insuficient reglementat, explică Vlad Gheorghe.
Pentru a se asigura că suspendarea, restricția sau retragerea permisului de conducere al unui nerezident se aplică în toate țările UE, noile norme impun ca această decizie să fie transmisă țării UE care a eliberat permisul de conducere.
Timeline de comunicare între autorități
Parlamentul sugerează să se stabilească un termen de zece zile lucrătoare pentru ca țările UE să se informeze reciproc cu privire la deciziile privind decăderea din drepturi de conducere și un alt termen de 15 zile lucrătoare pentru a decide dacă o decădere din drepturi de conducere se va aplica în întreaga UE.
Șoferul în cauză ar trebui să fie informat despre o decizie finală în termen de 7 zile lucrătoare, adaugă deputații europeni. Însă, cum nu există o variantă finală a textului și nici un acord al Consiliului, este precoce să discutăm în detaliu despre acest timeline.
Care sunt infracțiunile rutiere la care se referă Directiva?
Deputații europeni propun adăugarea conducerii fără permis de conducere valabil la lista infracțiunilor grave de circulație, cum ar fi conducerea sub influența alcoolului sau a drogurilor și provocarea unui accident mortal de circulație sau a unor vătămări corporale grave, care ar declanșa schimbul de informații privind decăderea din dreptul de a conduce.
Conducerea cu 50 km/h mai repede decât limita de viteză este, de asemenea, una dintre infracțiunile rutiere grave care ar putea duce la interzicerea dreptului de a conduce. Eurodeputații au stabilit o limită de viteză mai mică pentru zonele rezidențiale, ceea ce înseamnă că depășirea cu 30 km/h a limitei de viteză pe aceste drumuri ar putea duce la pierderea sau suspendarea permisului de conducere.
Cum va fi aplicată această Directivă?
După ce sancțiunea (suspendarea, restricția sau retragerea permisului) este aplicată unui individ pe teritoriul unei țări din Uniunea Europeană, autoritățile vor fi obligate să informeze imediat toate statele membre printr-o platforma comună (RESPER).
Care sunt următorii pași?
Pentru a intra în vigoare, orice Directivă europeană trebuie să fie agreată atât de către Parlamentul European, cât și de către Consiliu. În prima ședință plenară din februarie, Directiva a fost adoptată de către majoritatea eurodeputaților cu 372 de voturi pentru, 220 împotrivă și 43 de abțineri.
VEZI ȘI: Controale Roadpol în perioada 19-25 februarie
„Decizia însă rămâne acum la Consiliu care trebuie să revizuiască textul și să îl aprobe în forma sa finală. Din informațiile pe care le avem în prezent, nu există o unanimitate la nivelul Consiliului pentru textul Directivei, iar dacă nu se ajunge la un acord până la alegerile europarlamentare din iunie 2024, abia următoarea legislatură va continua procesul”, explică Vlad Gheorghe.
Când va intra în vigoare?
Directiva va intra în vigoare în a 20-a zi de la data publicării sale în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Apoi, statele membre vor avea obligativitatea de a transpune Directiva la nivel național. Statele membre asigură intrarea în vigoare a actelor cu putere de lege și a actelor administrative necesare pentru a se conforma prezentei Directive până la 1 an de la intrarea în vigoare a noii Directive.
„Așadar, în termen de 1 an de la aprobarea Directivei cu textul final de către toate instituțiile europene (deci după acordul Consiliului), statele membre trebuie să adopte modificările legislative necesare la nivel național pentru a transpune prevederile Directivei, care sunt obligatorii”, a mai explicat Vlad Gheorghe.
Fiind Directivă, nu Regulament European, trebuie sau nu transpusă obligatoriu în legislația națională?
Directivele impun o obligativitate juridică asupra statelor membre. Pe scurt, ele servesc pentru a impune un obiectiv obligatoriu, fără a specifica însă metoda prin care acesta să fie aplicat.
Așadar, elaborarea legilor care să atingă scopul impus de către UE rămâne la latitudinea statelor membre, dar rezultatul trebuie să fie cel prevăzut de textul final din Directivă.