Flandra vrea și ea autostrăzi electrificate și camioane cu pantograf

Flandra vrea să copieze modelul cu fire electrice aeriene și camioane cu pantograf, pentru a face transportul de mărfuri independent de carburanții fosili.
Flandra este regiunea de nord a Belgiei, vorbitoare de limbă olandeză, cu o suprafață de doar 13.500 km pătrați (de aproape 18 ori mai puțin decât România).
Conform rezultatelor interimare ale unui studiu VIL (organizație care reprezintă peste 600 de companii), montarea de fire aeriene pe toate autostrăzile din Flandra ar costa sub 2 miliarde de euro, iar investiția ar fi multiplicată de 8,3 ori într-o perioadă de 20 de ani.
În acest sistem, camioanele cu pantograf (asemănătoare celor de la trenuri sau tramvaie) pot merge 100% electric, fără emisii, când sunt alimentate la firele aeriene. Sistemul are numeroase avantaje: bateriile camioanelor pot fi mai mici (deci și mai ieftine și mai usoare) și se elimină nevoia de stații de încărcare în parcări și centrele logistice. De asemenea, costul energiei ar fi mult mai mic decât la camioanele diesel sau cele alimentate cu alți carburanți alternativi.
VEZI ȘI: Despre sustenabilitate și camioane electrice, cu șeful Volvo Trucks România
Principalul dezavantaj este reprezentat de costul investiției. În cazul Flandrei, însă, suma de 2 miliarde de euro reprezintă însă doar 0,8% din Produsul Intern Brut.
În același timp, chiar și cele mai mici baterii, de 100 kWh, ar fi suficiente camioanelor pentru a accesa aproape toate centrele logistice, imediat ce părăsesc autostrada și legătura cu liniile aeriene.
Sistemul eHighway este testat în prezent pe 3 porțiuni de autostradă din Germania, iar cercetări de mai mică amploare se fac în Suedia, Marea Britanie și Canada.