FORT: Modul de aplicare a sistemului bonus-malus la RCA trebuie schimbat

asigurarea obligatorie RCA

Federaţia Operatorilor Români de Transport solicită public Parlamentului României şi ASF schimbarea modului de aplicare a sistemului bonus – malus pentru poliţele RCA şi raportarea exclusivă a daunalitatii la conducătorul auto.

În sistemul actual dacă o persoană fizică sau juridică are mai multe autovehicule, pe fiecare dintre acestea va înregistra o clasă diferită de bonus-malus, în funcţie de istoricul incidentelor fiecărei maşini în parte. În afară însă de această excepţie, sistemul de bonus-malus este conceput să se aplice pentru proprietarul autoturismului. Mai exact, pe întreaga perioadă de deţinere a unui autoturism, proprietarul este cel care va primi bonusurile sau i se vor imputa penalizările, indiferent de persoana căruia i-a încredinţat spre utilizare autoturismul.

FORT: Modul de aplicare a sistemului bonus-malus la RCA trebuie schimbat

Spre exemplu, în cazul în care soţia deţine un autoturism, dar soţul este cel care îl conduce în mod frecvent, orice accident provoacă acesta din urmă vă fi imputat tot soţiei, ca unica răspunzătoare pentru vehicolul asigurat, iar în cazul unui proprietar persoana fizică firma rămâne cu malus-ul, iar şoferul „profesionist” migrează nestingherit către altă victimă. Totodată un posesor de autovehicul, fără a deţine permis auto poate fi asigurat RCA.

Ce trebuie schimbat?

  • Malus-bonus nu trebuie aplicat la nivelul proprietarului vehiculului ci conducătorului auto
  • Istoricul incidentelor (malus) sau bonus-ul în cazul în care nu există evenimente trebuie înregistrate în CEDAM exclusiv după datele de identificare ale şoferului chiar şi în cazul persoanelor juridice ce au în proprietate mai multe autovehicule cum este cazul transportatorilor.
  • În situaţia în care acelaşi autovehicul deţinut de o persoană fizică este condus de mai mulţi şoferi, aceştia trebuie să se regăsească pe poliţa RCA, iar în cazul unui eveniment rutier malus-ul să se înregistreze pe numele persoanei ce conducea autovehiculul în momentul producerii evenimentului.
  • Trebuie anulată posibilitatea ca un proprietar de autovehicul ce nu deţine permis de conducere să apară pe o poliţă de asigurare.

Care ar fi efectele

  • creşterea responsabilităţii conducătorilor auto profesionişti ce vor „purta” în spate povara malus sau avantajul bonus
  • schimbarea comportamentului în trafic la nivelul conducătorilor auto profesionişti
  • schimbarea comportamentului în trafic la nivelul conducătorilor auto fără experienţă, proaspeţi deţinători ai permisului de conducere
  • creşterea nivelului de siguranţa rutieră
  • reducerea evenimentelor rutiere şi implicit a ratei medii a daunalitatii la nivel naţional
  • reducerea costurilor cu asigurarea obligatorie

Federaţia Operatorilor Români de Transport consideră că numai astfel de măsuri de tip proactiv pot îmbunătăţii semnificativ situaţia în care se află piaţa asigurărilor.

Follow #infotrucker