Franța introduce obligativitatea transmiterii declarației de detașare a șoferului

Franța introduce obligativitatea transmiterii declarației de detașare a șoferului

Ceea ce infotrucker.ro anunța încă de la jumătatea acestui an, a fost reconfirmat de către guvernul francez în cadrul congresului FNTR.

Începând cu 1 ianuarie 2017 este obligatorie completarea electronică a declarațiilor de detașare ale șoferilor în Franța, prin înregistrarea pe o platformă a Ministerului Muncii din această țară. Manualul de utilizare a platformei de transmitere electronică a declarațiilor (în limba engleză) îl puteți descărca de aici – https://www.infotrucker.ro/wp-content/uploads/2016/11/Manual de utilizare a portalului de declaratii de detasate sipsi en.pdf

Regula impune companiei de transport să completeze două copii ale formularului de detașare, ce poate fi descărcat de pe site-ul web al guvernului francez. O copie trebuie să rămână întotdeauna în cabină, iar cealaltă ori persoanei desemnate ca reprezentant al companiei de transport în Franța, acesta fiind legătura cu autoritățile franceze, ori la sediul companiei din Franța care utilizează personalul rulant retașat, în cazul unei detaşări în interiorul grupului şi unei detaşări de către o firmă de leasing de personal.

Franța introduce obligativitatea transmiterii declarației de detașare a șoferului

Trebuie să știți că pentru lipsa declaraţiei prealabile de detaşare, iscați o amendă pentru contravenţii de categoria a patra (articolul R. 1264-1 din Codul Muncii) sau maximum 750 euro (cf. Art. 131-13 din Codul Penal francez).

De asemenea, asigurați-vă că folosiți formularul de detașare apropiat situației de detașare a lucrătorului.

Cerfa n°15552*01 – Detașarea rutieră sau pe căi navigabile interioare a lucrătorului între locații care aparțin aceleiași societăți sau între societățile din același grup (prin transfer intra-grup).
Cerfa n°15553*01 – Detașarea rutieră sau pe căi navigabile interioare a lucrătorului în cadrul unei rețele de prestări de servicii de către o companie de transport.
Cerfa n°15554*01 – Detașarea rutieră sau pe căi navigabile interioare a unui lucrător lucrător de către o companie de leasing de personal cu sediul în afara Franței.

Conform principalei organizații profesionale de transport rutier de mărfuri din Franța, momentan, această platformă nu este funcțională decât pentru predeclarații privind detașarea, care nu sunt aplicabile transporturilor rutiere.

VEZI ȘI: Acuzații grave enunțate de belgieni împotriva Waberer’s

În opinia aceleiași asociații franceze (FNTR) legislația franceză privind salariul minim și detașarea (Loi Macron) riscă să fie ineficace, pentru că nu rezolva problema contribuțiilor sociale mult mai mari plătite de companiile franceze față de competitorii lor din alte țări europene cu un cost redus al forței de muncă.

De altfel, FNTR susține necesitatea unei reforme europene privind reglementarea activității lucrătorilor mobili din sectorul transporturilor rutiere (remunerație minimă și protecție socială minimă). Acestă idee a fost prezentată de francezi inclusiv la București, în vară, în cadrul unei conferințe organizate de UNTRR, fapt ce a stârnit în cadrul participanților prezenți un val de nemulțumire.

Regulile „detaşării transnaţionale a muncitorilor”
Se aplică angajatorilor din afara Franţei care sunt solicitaţi să-şi desfăşoare activitatea în Franţa în următoarele 4 cazuri:

  1. Prestarea de servicii – „prestările de servicii” sunt activităţi de natură industrială, comercială, artizanală, liberală sau agricolă, realizate în cadrul unui contract, semnat între o societate prestatoare şi destinatarul acestei prestaţii, În schimbul unui preţ convenit între ei. În special, sunt vizate toate operaţiile de antrepriză (sectorul de construcţii şi lucrări publice…).
  2. Mobilitate în cadrul grupului – de exemplu, leasing de personal fără obţinere de profit între întreprinderi ale aceluiaşi grup sau întreprinderi ale aceleiaşi societăţi, având de exemplu ca obiectiv o misiune, o perioadă de instruire…
  3. Leasing de personal pentru lucrări temporare– o societate pentru lucrări temporare, stabilită potrivit legilor în străinătate, poate detaşa salariaţi la o societate utilizatoare din Franţa.
  4. Realizarea unei operaţii în interes propriu– de exemplu, o companie stabilită în străinătate, proprietară de plantaţii în Franţa, detaşează aici salariaţi temporar pentru a tăia pădurea.

Loi Macron, oportunitate de afacere pentru asociațiile din estul Europei
Considerată de majoritatea asociațiilor de transport din estul Europei o măsură protecționistă, o mare parte dintre acestea, inclusiv din România, au văzut în această “problemă” o oportunitate de afacere, oferind prin intermediul unor platforme special dezvoltate, pe lângă informații și servicii profesioniste în cele mai bune condiții de preț.

Poziția Franței privind această situație
Alain Vidalies, secretar de stat pentru transporturi spune că Franța, alături de Germania, Austria, Belgia, Danemarca, Italia, Luxemburg au comunicat Comisiei Europene voința lor comună în ceea ce privește reglementarea pieței europene a transporturilor rutiere și apărarea valorilor sociale europene.

VEZI ȘI: Franța obligă transportatorii să denunțe șoferii care încalcă legea rutieră

Oficialul francez a menționat mobilizarea Franței, alături de prietenii germani, pentru apărarea construcției europene, considerând că Uniunea Europeană nu trebuie să fie “vestul sălbatic” al liberei concurențe și arătând că Franța și Germania se opun categoric liberalizării pieței, până la rezolvarea problemei dumping-ului social, solicitând discutarea acestei probleme în cadrul următorului Consiliu European al Miniștrilor de Transport.

În opinia sa, Decretul francez privind detașarea în domeniul transporturilor rutiere contribuie la reechilibrarea diferențelor fiscale și sociale din acest sector între statele membre ale UE, conform principiului plată egală pentru muncă egală în același loc.

Guvernul franceză sprijină înființarea unei agenții europene pentru transportul rutier, care reprezintă singurul răspuns posibil și eficient în aplicare corectă a normelor, de către statele membre.

Alte articole pe această temă
Franța menține legea salariului minim pentru șoferii de camion
Franța impune salariul minim de 9.67 euro brut pe oră
DKV ajută clienții să facă dovada salariului minim în Franța
Franța aduce două schimbări în cadrul Legii Macron
La 1 iulie 2016 intră în vigoare legea salariului minim în Franța

Urmărește #infotrucker pe Facebook, Instagram, Twitter, YouTube

 

Follow #infotrucker