Franța: Studiu pentru interzicerea încărcării și descărcării pentru șoferi

Asociația OTRE a propus interzicerea încărcării și descărcării pentru șoferi, iar Ministerul Transporturilor din Franța a demarat un studiu în acest sens.
OTRE a făcut această propunere în contextul crizei de forță de muncă din sector, pentru a îmbunătăți condițiile de lucru ale șoferilor de camion. După modelele din Portugalia și Spania, asociația de transportatori din Franța cere și ea acum interzicerea încărcării și descărcării pentru șoferi, în anumite condiții.
Răspunzând la această cerere, ministrul Transporturilor, Clément BEAUNE, a decis inițierea unui studiu în această problemă. Primele concluzii sunt așteptate nu mai târziu de această toamnă.
În viziunea OTRE, condițiile de desfășurare a operațiunilor de încărcare și descărcare trebuie să fie mai bine reglementate prin lege. Asociația se teme de efectele secundare ale unei interdicții prost reglementate. Deși contractul standard stabilește reguli precise, din cauza laturii sale auxiliare, acestea nu sunt cu adevărat aplicate. Pentru a contracara această situație, OTRE propune următoarele.
VEZI ȘI: Cât economisești dacă mergi cu 85 km/h în loc de 90 km/h
Despre timpii de așteptare pentru încărcare și descărcare: Prevederile art. 11 din contractul tip să fie transpuse integral în Codul transporturilor, pentru a le face obligatorii. Aceste prevederi trebuie completate pentru a preciza regulile aplicabile în cazul depășirii duratei imobilizării:
”În cazul depășirilor duratelor fixe neimputabile transportatorului, transportatorul primește de la persoana care a provocat depășirile o remunerație suplimentară pentru costurile de imobilizare a vehiculului și/sau a echipajului, facturate separat. Cu excepția cazului în care s-a convenit în mod expres o compensație mai mare, cuantumul acestei remunerații suplimentare se calculează pe baza indicatorilor specifici publicați de Comitetul Național Rutier (CNR)”.
Cu privire la condițiile de efectuare a operațiunilor de încărcare sau descărcare: Prevederile art. 7 din contractul tip să fie transpuse și completate în Codul transporturilor, pentru a le face obligatorii:
”Operațiunile de încărcare a mărfurilor pentru expedieri egale sau mai mari de trei tone sunt în sarcina expeditorului sau a destinatarului. Încărcarea și descărcarea mărfurilor pentru transporturi egale sau mai mari de trei tone poate fi totuși efectuată de către transportator, numai în cazul în care înainte de prezentarea efectivă a vehiculului la încărcare sau descărcare, un contract de prestări servicii remunerat prevede acest lucru. Contractul trebuie să acopere doar operațiunile de încărcare și descărcare efectuate pentru transport între un punct de distribuție și un punct de vânzare. În contract se vor menționa termenii de executare a serviciului. Acesta va specifica în special condițiile de accesibilitate la zona de încărcare și descărcare și măsurile implementate de expeditor și destinatar pentru a garanta securitatea prestării serviciului. În lipsa unui contract de servicii, încărcarea și descărcarea mărfurilor este interzisă. În toate cazurile, încărcarea și descărcarea de către un șofer izolat este interzisă”.
”Operațiunile de încărcare a mărfurilor pentru expediții mai mici de trei tone se efectuează de către transportator sub responsabilitatea acestuia. Acestea trebuie să facă obiectul unui anumit contract de prestări servicii remunerate, sau al unei clauze specifice remunerate din contractul de transport, indiferent dacă este realizat de către alt personal decât șoferul sau dacă este realizat chiar de conducătorul auto”.