
Germania a decis să prelungească controalele la frontiere cu șase luni, până la 15 septembrie 2025, o măsură care va avea un impact semnificativ asupra șoferilor și transportatorilor.
În mod normal, controalele la frontiere impuse de guvernul de la Berlin trebuiau să se încheie pe 15 martie 2025, după ce în septembrie 2024, acestea au fost extinse cu șase luni, incluzând și frontierele cu Danemarca, Olanda, Belgia și Luxemburg.
Acestea au fost justificate prin creșterea migrației ilegale și necesitatea protejării țării de amenințări precum terorismul islamist și criminalitatea transfrontalieră.
Conform Ministerului de Interne german, în ultimele luni, autoritățile au identificat aproximativ 80.000 de intrări ilegale, au arestat 1.900 de traficanți de persoane și au respins aproximativ 47.000 de persoane din cauza documentelor falsificate sau a lipsei vizelor.
Controalele la frontierele cu Polonia, Cehia și Elveția au fost introduse în octombrie 2023, în timp ce la frontiera terestră dintre Germania și Austria acestea sunt în vigoare încă din 2015, după atentatul de la Berlin.
Impact major asupra transportatorilor și economiei europene
Această prelungire a controalelor vine în contextul în care industria transporturilor din Europa resimte deja efectele blocajelor la frontiere. Ruta Polonia-Germania, a doua cea mai aglomerată rută de marfă din Europa, cu aproximativ 70 de milioane de tone transportate anual, este afectată de întârzieri masive, ceea ce generează pierderi uriașe pentru transportatori.
În condițiile în care o oră petrecută în ambuteiaj poate costa în medie 200 de euro per camion, costurile suplimentare cauzate de orele petrecute în cozi și de întârzierile livrărilor sunt estimate la sute de milioane de euro.
În ciuda nemulțumirilor din partea transportatorilor și a mediului de afaceri, Germania pare hotărâtă să mențină această politică de control strict la frontieră, cel puțin pe termen mediu. Există inclusiv discuții despre posibilitatea ca verificările să devină permanente, ceea ce ar pune sub semnul întrebării funcționalitatea actuală a spațiului Schengen.