
Germania conduce Europa cu 495 stații publice de încărcare pentru camioane electrice, potrivit datelor EAFO. România are doar 16 stații accesibile, fără nicio stație de alimentare cu hidrogen.
Germania este liderul incontestabil al Europei în ceea ce privește infrastructura publică de încărcare pentru camioanele electrice grele, potrivit unui nou raport publicat de European Alternative Fuels Observatory (EAFO).
Cu 495 de stații de încărcare și 98 de huburi publice, Germania se poziționează în fruntea clasamentului european al infrastructurii de încărcare pentru camioane electrice.
Conform datelor, în prezent există 1.512 stații publice de încărcare pentru camioane electrice operaționale în cele 27 de state membre ale Uniunii Europene, distribuite în 444 huburi publice. Din total, 18 țări europene dispun deja de cel puțin o locație capabilă să deservească vehicule de mare tonaj.
Suedia și Olanda, pe urmele Germaniei
După Germania, Suedia ocupă locul al doilea cu 278 de stații și 108 huburi, urmată de Olanda, care dispun de 246 de stații și 89 de huburi. Pe pozițiile următoare se află Danemarca, cu 158 de stații, și Franța, cu 105. În schimb, alte state mari, precum Italia, se află încă la o distanță considerabilă de liderii europeni.
Potrivit EAFO, „majoritatea acestor locații sunt centre mixte, unde infrastructura pentru camioane grele coexistă cu cea pentru vehicule ușoare”. Totodată, observatorul european subliniază creșterea accelerată a numărului de stații dedicate exclusiv camioanelor și autobuzelor electrice, un semn clar al tranziției către transportul rutier fără emisii.
România, la început de drum: doar 16 stații pentru camioane electrice grele
Deși piața europeană avansează rapid, România rămâne abia la început în ceea ce privește infrastructura de încărcare pentru camioane și autocare electrice. Potrivit datelor disponibile pentru trimestrul al doilea din 2025, pe teritoriul național sunt înregistrate 94 de vehicule cu propulsie alternativă (electrice, plug-in hibrid, pe gaz sau hidrogen), din categoriile N2 și N3.
În privința infrastructurii, România dispune de 16 stații publice accesibile pentru camioane electrice, atât exclusiv dedicate acestora, cât și partajate cu infrastructura pentru vehicule ușoare.
În plus, conform clasificării AFIR din septembrie 2025, rețeaua românească include 957 puncte de încărcare rapidă (DC) între 150 și 350 kW și doar 33 de puncte de peste 350 kW, puteri care devin esențiale pentru camioanele electrice de mare tonaj.
La capitolul hidrogen, România nu are încă nicio stație de realimentare funcțională, însă există 16 stații de alimentare cu gaz natural (CNG și LNG), care pot contribui la reducerea emisiilor în transportul rutier până la extinderea infrastructurii electrice.
Europa accelerează tranziția către transportul fără emisii
EAFO precizează că majoritatea huburilor de încărcare din UE sunt mixte, deservind atât vehicule ușoare, cât și grele, însă numărul celor dedicate exclusiv camioanelor și autocarelor electrice crește constant.
Datele sunt disponibile pe platforma EAFO – EU27 Country Comparison și vor fi integrate în TEN-Tec Interactive Map Viewer, instrumentul oficial al Comisiei Europene care permite vizualizarea rețelei transeuropene de transport și a infrastructurii energetice aferente.
Informațiile vor fi actualizate lunar, pentru a reflecta ritmul accelerat al dezvoltării infrastructurii de mobilitate fără emisii în toate statele membre.

















