
În noiembrie 2020, Ministerul Transporturilor din Germania (BMVI) a prezentat calea pentru un transport rutier de mărfuri durabil prin publicarea unui plan de acțiune privind vehiculele comerciale ecologice.
Acesta include o foaie de parcurs specifică pentru tehnologiile de propulsie până în 2030 și măsurile necesare pentru creșterea pieței acestora.
Un element central al planului de acțiune sunt grupurile de inovare în care tehnologiile alternative de propulsie sunt testate în interacțiunea vehiculelor și a infrastructurii pe coridoare mai lungi.
„Vom muta mai multe mărfuri pe șine și pe apă. Dar este, de asemenea, un fapt că transportul rutier de marfă, care în prezent provoacă aproximativ o treime din emisiile de CO2 din sectorul transporturilor, va continua să aibă o pondere mare în transportul de marfă. De aceea trebuie să devină rapid mai curat. Și vom arăta cum se poate face acest lucru pe aceste rute. Aici teoria se poate măsura cu practica. De la hidrogen la linii aeriene de contact până la mega stații de încărcare pentru camioane cu baterii. Acest lucru arată încă o dată că discuția despre sistemul de propulsie al viitorului trebuie să fie deschisă tehnologiei”, spune Andreas Scheuer, ministrul transporturilor din Germania.
VEZI ȘI: Camioanele Nikola FCEV vor folosi celule de combustie Bosch
BMVI are acum definite trei grupuri de inovație: HoLa, care este un proiect de finanțare pentru încărcare de înaltă performanță a camioanelor pentru transport pe distanțe lungi, E-Highway Bayern și coridor de inovare pentru camioane Rin-Main/Rin-Neckar.
În cadrul proiectul HoLa, două puncte de încărcare de înaltă performanță cu Sistem de Încărcare Combinat (CCS) și, într-o fază ulterioară, cu Sistem de Încărcare Megawatt (MCS) vor fi instalate în patru locații de-a lungul A2 din zona Ruhr până la Berlin.
Scopul este de a testa diferite cazuri de utilizare reală în zonele de servicii de pe autostrăzi, centre logistice și depozite. Prin dezvoltarea și funcționarea tehnologiei prototip, ar trebui dobândite cunoștințe pentru o structură cuprinzătoare a rețelei de încărcare de înaltă performanță pentru camioane.
Proiectul este implementat de un consorțiu format din 13 parteneri (industria auto și energetică) și are un buget de 27 milioane de euro, din care 12 milioane de euro sunt din fondul BMVI de finanțare a electromobilității). Proiectul va începe la mijlocul lunii septembrie 2021.
În cadrul grupul de inovație E-Highway Bayern din Bavaria se testează practic încărcarea în timpul mersului și în staționare a camioanelor electrice cu baterii și a celor cu hidrogen de-a lungul autostrăzii A 9 de la München până la Nürnberg via Ingolstadt (alternativ, traseul de-a lungul A 92 de la München prin Landshut și Dingolfing până după Deggendorf).
În zona liniei aeriene de contact, care permit încărcarea camioanelor în timpul mersului, o rețea suplimentară de stații de alimentare cu hidrogen și stații de încărcare rapidă trebuie să fie instalată în zonele de parcare și depozite. Aceasta înseamnă că vehiculele utilizate pot fi, de asemenea, operate fără emisii în afara liniei aeriene de contact.
Scopul este de a testa avantajele combinării diferitelor tehnologii de propulsie, de a examina efectele asupra rețelei energetice și de a valorifica sinergiile din punct de vedere al problemelor de mediu și de costuri.
De implementarea proiectului se va ocupa un grup condus de Ministerul Locuințelor, Construcțiilor și Transporturilor din Bavaria cu participarea asociațiilor bavareze de expediție și logistică. BMVI va sprijini implementarea proiectului împreună cu Autobahn GmbH.
În cadrul coridor de inovare pentru camioane Rin-Main/Rin-Neckar se vor încerca și testa tehnologiile cu baterii, pile de combustie cu hidrogen și camioanele hibride sunt dezvoltate prin înființarea unui rezervor, a unei stații de încărcare și a unei linii aeriene de contact de la Frankfurter Kreuz via A 5 până la Darmstadt și mai departe via A 67 sau A 5 până la frontiera de stat cu landul Baden-Wuerttemberg. Se examinează o extensie la Mannheim sau Heidelberg.
Obiectivele clusterului de inovare sunt de a optimiza procedurile de planificare, aprobare și atribuire, precum și proiectarea tehnică a infrastructurii pentru camioane cu propulsii alternative pe secțiuni mai lungi, cu trafic intens.
De implementarea proiectului se va ocupa un grup condus de Ministerului pentru Afaceri Economice, Energie, Transporturi și Locuințe (StMB) din Hessa cu participarea economiei regionale în special. BMVI va sprijini implementarea proiectului împreună cu Autobahn GmbH.
În plus, față de cele trei grupuri de inovație, BMVI începe grupurile de lucru pentru cele trei tehnologii (baterie, pilă de combustibil, hidrogen și încărcare în mers), împreună cu actorii centrali.