Germania: Majorarea tarifelor de acces la rețeaua feroviară
Autoritatea centrală de infrastructură din Germania, Bundesnetzagentur, a aprobat majorarea tarifelor de acces la rețeaua feroviară solicitată de compania DB InfraGo. Această companie a preluat gestionarea infrastructurii feroviare în Germania începând cu anul 2024.
Conform surselor directe ale operatorilor feroviari din Germania, majorarea tarifelor de acces la rețeaua feroviară era estimată inițial la 13,4%, începând cu luna decembrie a anului 2024. Cu toate acestea, autoritatea a aprobat în cele din urmă o majorare de 16,2%, cea mai mare de până acum.
Asociația Die Güterbahnen, care reprezintă peste o sută de companii implicate în transportul feroviar de marfă, avertizează că tariful pe kilometru pentru un tren de marfă standard va crește cu 52 de cenți, ajungând la 3,73 euro, începând cu decembrie 2024. Aceasta se întâmplă în contextul în care, de la intrarea în vigoare a normelor actuale privind tarifele de acces la rețea în 2016, au avut loc creșteri totale de doar 23 de cenți pe kilometru.
Asociația critică nu doar această ultimă decizie privind stabilirea prețurilor, ci și cadrul general de reglementare și strategia adoptată de operatorul de rețea DB InfraGo. Potrivit acesteia, operatorul ar trebui să urmărească o politică orientată spre binele comun și să recupereze costurile într-un mod echitabil. În schimb, se pare că DB InfraGo este încurajată să obțină cel mai mare profit din monopolul infrastructurii feroviare, fără a lua în considerare nevoile clienților sau autoritățile de acordare a licențelor.
VEZI ȘI: S-a reluat transportul de pastă de tomate pe ruta China – Italia
Chiar și statutul DB InfraGo pune accentul pe aspectul financiar în gestionarea sa, ceea ce duce la un paradox: în loc să reducă tarifele în cazul scăderii cererii pentru a promova accesul, operatorul transferă costurile în creștere către companiile feroviare, făcându-le mai puțin competitive. Practic, se obțin mai mulți bani din tarife ridicate, chiar dacă asta înseamnă pierderea de clienți.
Potrivit asociației Die Güterbahnen, operatorul de rețea și-a mărit cifra de afaceri în 2023, chiar dacă numărul de trasee vândute a scăzut.
Toate acestea au loc într-un context general de reglementare care implică reduceri de subvenții, ceea ce ar putea afecta companiile feroviare. Temerile operatorilor sunt legate în principal de lipsa unui cadru cert și a unui plan financiar multianual pentru căile ferate. Deciziile privind bugetul de stat și resursele alocate variază de la an la an, fără certitudine.
Potrivit Die Güterbahnen, majorările de tarife și reducerile de subvenții, în absența unor măsuri de corecție, vor duce probabil la creșteri ale costurilor pentru companiile feroviare de peste 100%.
În plus, investițiile în curs de desfășurare, caracterizate de sute de șantiere de construcții, pot provoca devieri de traseu și întârzieri cu costuri crescute și pierderi de trafic.