Germania vrea să extindă rețeaua de drumuri pentru camioane ultra-lungi

Germania vrea să extindă rețeaua de drumuri peentru camioane ultra-lungi
Administrația de cercetare a drumurilor (BASt) a început o nouă etapă de studiere a autostrăzilor care pot fi incluse în așa numită “rețea pozitivă” pe care pot circula și camioane ultra-lungi.

În perioada 1 ianuarie 2012 – 31 decembrie 2016, guvernul federal al Germaniei a solicitat Administrației de cercetare a drumurilor (BASt) să vină cu un plan care să cuprindă anumite tronsoane de drum pe care pot circula camioane ultra-lungi, în funcție de necesitățile transportatorilor.

Germania vrea să extindă rețeaua de drumuri pentru camioane ultra-lungi

Angajamentele de mediu luate de Germania, prin acordul de la Paris, dar și cele mai noi studii efectuate de BASt arată că utilizarea camioanelor ultra-lungi duce la scăderea emisiilor de CO2 așa că guvernul federal a solicitat un nou studiu pentru a include noi rute în așa numita “rețea pozitivă”.

Până acum, camioanele ultra-lungi circulau în baza unor excepții date în Codul Rutier, dar în viitor aceste rute nu vor mai avea un statut special, circulația camionelor ultra-lungi urmând să fie reglementată.

În prezent, 15 landuri federale și-au dat acordul pentru unele rute dedicate și pentru transportul de mărfuri cu camioane ultra-lungi, dar reprezentanții BASt au spus că vor întocmi documentații pentru toate landurile.

VEZI ȘI: Un deceniu de la lansarea pe piață a camionului Volvo FMX

Echipele de cercetare ale BASt vor face măsurători pe cele mai tranzitate rute ale Germaniei și au solicitat în același timp informații de la companiile de transport și logistică pentru a identifica traseele pe care ar fi nevoie să circule camioanele ultra-lungi pentru a le include în raport și măsurători.

BASt a prezentat cinci tipuri de ansambluri rutiere care se încadrează în categoria de camioane ultra-lungi în baza cărora vor fi făcute aceste măsurători. Conform informațiilor de până acum, cele mai utilizate vehicule în Germania sunt cele de Typ 1 și Typ 2.

Germania vrea să extindă rețeaua de drumuri pentru camioane ultra-lungi

Acest studiu face parte din programul de reducere a emisiilor de CO2 pe care Germania și le-a asumat în acordul de la Paris și va duce la o reducere semnificativă pe segmentul transportului rutier de mărfuri. Reprezentanții BASt vor întocmi documentația necesară pentru fiecare land în parte, decizia de aprobare a acestor rute căzând exclusiv în sarcina autorităților regionale.

Pe data de 14 noiembrie 2020, la solicitarea autorităților regionale din fiecare land, rutele existente pe care se putea circula cu camioane ultra-lungi au fost prelungite până în momentul în care acest lucru va fi reglementat în noul cod rutier. Conform legislației actuale, rutele existente trebuie reaprobate anual și se iau în calcul toate informațiile colectate pe parcursul unui an.

Germania vrea să extindă rețeaua de drumuri peentru camioane ultra-lungi

Conform raportului BASt două transporturi cu un camion ultra-lung echivalează cu trei transporturi cu un camion normal, ceea ce înseamnă o reducere a consumului și a emisiilor de CO2 cu cel puțin 15% – 25%, fără a afecta infrastructura rutieră existentă.

Pentru transportul combinat tonajul rămâne același, camioanele ultra-lungi nu pot avea mai mult de 40, respectiv 44 de tone, atunci când sunt folosite pentru transport combinat pe calea ferată.

Au fost introduse și noi prevederi pentru șoferii care conduc camioane ultra-lungi Typ 2 – 5.

Aceștia trebuie să aibă cel puțin cinci ani de experiență și să facă un curs special de conducere a camioanelor ultra-lungi. De asemenea, companiile care folosesc un astfel de vehicul trebuie să-l utilizeze în trafic pentru o perioadă de maximum 5 ani.

Germania vrea să extindă rețeaua de drumuri pentru camioane ultra-lungi

Camioanele ultra-lungi pot avea o lungime de până la 25.25 metri, comparativ cu 18.75 metri lungimea unui camion normal.

Andreas Scheuer, Ministrul Transporturilor, a declarat că prin acest studiu și-ar dori ca în “rețeaua pozitivă” să fie incluse încă 200 de rute noi pe care să poată circula camioane ultra-lungi.

Vehicule posibile și combinații de vehicule ultra-lungi

  • Typ 1 – Cap tractor cu semiremorcă (vehicul articulat) până la o lungime totală de 17.88 metri (poate fi testat cu anumite limitări până la data de 31 decembrie 2023);
  • Typ 2 – Cap tractor cu semiremorcă plus o remorcă cu proțap și axe centrale cu o lungime totală de 25.25 metri;
  • Typ 3 – Autoșasiu cu două axe motoare și semiremorcă cu o lungime totală de 25.25 metri;
  • Typ 4 – Cap tractor cu semiremorcă plus o altă semiremorcă cu o lungime totală de 25.25 metri;
  • Typ 5 – Autoșasiu cu remorcă cu proțap până la o lungime totală de 24.00 metri;

Follow #infotrucker