MagazinTop News

Glorioasele remorchere Magirus-Deutz 310 D26 AK

Înainte de remorchere MAN și Mercedes-Benz, în transportul agabaritic din România, au există remorchere Magirus-Deutz 310 D26 AK.

În 1975, Magirus-Deutz împreună cu UNIC, Fiat și OM avea să formeze grupul IVECO. Din această cauză, la 15 ani după sfârșitul „Epocii de Aur”, nu prea au ajuns la noi sub această marcă, mai ales la transport internațional. În schimb, au fost importate la mâna a doua ca vehicule de șantier și comunale, unele încă mai rezistă prin locuri pe unde nu este necesar ITP-ul.

În afară de aceste ”recente” exemplare, în România, mai fuseseră importate câteva camioane Magirus-Deutz, încă înainte de 1990. Eu, întâlneam deseori în copilărie, un cap tractor cu o semiremorcă cisternă pentru transport de chimicale lichide, dar nu-mi mai aduc aminte motorizare.

Însă, îmi amintesc că era un 6×4, cabină avansată și pat (posibil un 250D22FS, cu un motor V10 de 14,5 litri și 250 CP, cu 38 tone, putea rula cu 96 km/h). Cred că avea treabă pe la Policolor.

VEZI ȘI: Mercedes-Benz SK „Măgăruș” a împlinit 35 de ani

Mult mai glorioase au fost remorcherele Magirus-Deutz 310 D26 AK, care, acolo unde nu mai făceau față TATRA 8×8, tractau tot felul de piese agabaritice pentru industria grea de atunci.

Coincidența a făcut ca în timpul pregătirii acestui articol, să apară pe Facebook, o fotografie cu aceste camioane din vremurile lor bune. Aceeași fotografie am văzut-o prima oară cu zeci de ani în urmă într-o revistă și de atunci a început admirația mea pentru ele.

Sursă foto: Dan Athanasiu

Cam în urmă cu vreo 15 de ani am reușit să vizitez curtea Transchim din Ploiești, unde am făcut câteva fotografii pe care vi le arăt în premieră. Oricum ar fi, faptul că aceste trei remorchere încă erau pe roțile lor după mai bine de 30 de ani de activitate este un motiv de laudă pentru cei care le-au avut în grijă.

Din păcate, în momentul acela nu era nimeni care să-mi spună poveștile lor.

Mai mult ca sigur că până în ’90 nu se punea problema vreunui import de piese pentru ele, iar ulterior nu prea mai aveai de unde. Oricum, în tinerețea lor existau și ateliere mecanice și meșteri, care puteau repara/improviza cam orice piesă.

După cum sugerează indicativul lor, 310 D26 AK, este vorba despre un motor Deutz de 310 CP pus pe un șasiu ranforsat de basculantă de 26 de tone, cu tracțiune integrală. Vă mai spun lungimea de 7,2 m și înălțimea de 2,9 m și cunoaștem totul despre mașina asta. Bun nemții la simbolizări!

Sursă foto: Transchim / Facebook

Ca toate camioanele Magirus-Deutz (cele adevărate, nu IVECO) și acesta avea un motor răcit cu aer. În cazul de față, un V10 de 14,7 litri ce dezvolta 305 CP la 2.650 rpm și un cuplu de 920 Nm între 1.200 și 1.600 rpm. Din păcate, nu vă pot confirma că remorcherele ”românești” aveau cutii și ambreiaje diferite de basculantele de serie din care proveneau, deși este foarte probabil.

Glorioasele remorchere Magirus-Deutz 310 D26 AK
Sursă foto: Transchim / Facebook

De aceea, vă ofer informații doar despre modelele de serie. Cutie de viteze cu 8+1 trepte plus reductor cu două trepte, cu viteze maxime între 1,8 și 81 km/h. În această configurație, teoretic, putea urca rampe de 45 grade în combinații de 28 de tone! În viața reală, tot din pliant, și tot pentru șasiul de serie, panta maximă este indicată a fi 58%.

Glorioasele remorchere Magirus-Deutz 310 D26 AK
Sursă foto: captură Facebook / revista Autoturism

Estimativ, după socotelile noastre, consumul era undeva pe la 40 – 45 litri/oră la regim maxim. Mergând mai departe cu presupunerile, înseamnă ca de la București până la Pitești, la pas, era nevoie de 20 de ore și vreo tonă de motorină.

Nu se știe care a fost soarta lor, după dispariția Transchim. Cert este că n-am mai găsit alte remorchere similare cu o cabină cu pat, ceea ce mă face să cred că au fost totuși o comandă specială. Am descărcat, de pe vremea forumurilor, și o fotografie cu unul dintre aceste camioane pozat înainte de livrare.

Sursă foto: magirus-deutz.ch

Dacă vreun senior al transportului agabaritic din România ne poate corecta sau confirma informațiile de mai sus, i-am fi foarte recunoscător. Eu, atât am putut!

Din aceeași categorie...

Back to top button