
Guvernul britanic cedează presiunii exercitate de industria de transport din Regat și introduce 5.000 de vize de muncă temporare pentru șoferii de camion, valabile până la Crăciun.
Criza de carburant din Marea Britanie, cauzată de dificultățile de livrare a unor transportatori rămași fără șoferi, a determinat mii de șoferi să-și umple rezervoarele, provocând cozi lungi la pompe și timpi uriași de așteptare. Această situație s-ar putea repeta sau chiar agrava în apropierea sărbătorilor de iarnă, când rafturile supermarketurilor pot rămâne goale.
Tocmai pentru a evita acest scenariu, dar și la presiunea pusă de industria de transport, guvernul britanic a cedat, arătând o deschidere către imigrația șoferilor străini, soluție pe care a respins-o constant până în prezent, în ciuda solicitărilor asociațiilor de transportatori, producători și comercianți.
Astfel, guvernul britanic va introduce 5.000 de vize pentru șofer de camion, care vor fi temporare și vor expira pe 24 decembrie. Desigur, rămâne de văzut dacă există 5.000 de șoferi străini dispuși să lucreze în Marea Britanie pentru puțin peste două luni.
„După 18 luni foarte dificile, știu cât de important este Crăciunul pentru noi toți și de aceea luăm câteva măsuri pentru a ne asigura că pregătirile rămân pe drumul cel bun”, a declarat Grant Shapps, ministrul transporturilor din Marea Britanie.
În plus, autoritățile britanice intenționează să trimită scrisori șoferilor de camioane pensionați, care se ridică la aproape un milion, pentru a-i convinge să revină la volan, în timp ce instructorii armatei vor fi folosiți pentru a accelera examenele pentru licențe.
VEZI ȘI: Transportatorii italieni solicită scutirea șoferilor de la obligativitatea Certificatului COVID
În ciuda acordării vizelor, guvernul reiterează faptul că soluția pe termen lung este formarea și angajarea șoferilor britanici de camion, ademenindu-i cu salarii și condiții de muncă mai bune.
Dar cele 5.000 de vize de muncă nu ar fi suficiente nici măcar pentru sărbătorile de Crăciun, explică British Retail Consortium. Potrivit asociației întreprinderilor de comerț cu amănuntul ar fi necesare cel puțin 15.000 de vize de muncă pentru șoferi pentru a evita problemele de aprovizionare ale magazinelor.
Cât de gravă a devenit problema?
Lipsa șoferilor de camion se datorează unei combinații între pandemia COVID, Brexit, dar și alți factori, cum ar fi faptul că majoritatea transportatorilor britanici se bazau pe șoferi străini, în mare parte est-europeni, mai ieftini decât cei britanici.
În prezent, există o lipsă de peste 100.000 de șoferi de camion în Marea Britanie, dintr-un total pre-pandemic de aproximativ 600.000 de șoferi, potrivit unui sondaj al RHA printre 610 membri ai săi. Acest număr include zeci de mii de șoferi din statele membre ale UE care locuiau și lucrau în Marea Britanie.
Chiar înainte de COVID, deficitul estimat a fost de aproximativ 60.000 de șoferi. Dar lucrurile s-au înrăutățit și există acum avertismente din partea companiilor și transportatorilor că nu mai pot garanta toate livrările.