Haos provocat de noul sistem de taxare Viapass din Belgia

Haos provocat de noul sistem de taxare Viapass din Belgia

Astăzi, 1 aprilie 2016, a intrat în vigoare noul sistem de taxare Viapass pentru toate vehiculele cu masa maximă autorizată de peste 3.5 tone care circulă pe drumuri și autostrăzi din Belgia.

Astfel, pentru a putea plăti taxa electronică de drum care înlocuiește autocolantul clasic, toate vehiculele de transport peste 3.5 tone trebuie să aibă la bord la intrarea în Belgia o unitate OBU (On-Board-Unit). În teorie, lucrurile n-ar fi trebuit să deloc complicate. După achitarea unui depozit de 135 euro, scanarea documentelor vehiculului și înregistrarea acestuia pe portalul Satellic, lucru explicat de noi într-un ghid produs de TSG euroShell, dispozitivul detectează automat traseul și stabilește suma care trebuie plătită pe baza nu numai a kilometrajului, dar și a tipul de drum, norma de poluare și greutatea totală a acestuia.

Cum au decurs lucrurile de fapt? La mai puțin de 24 de ore de la intrarea în vigoare a noii taxei de trecere, rețeaua Satellic de distribuție a unităților OBU s-a demonstrat a fi insuficientă. Asociația belgiană Comeos s-au plâns că sistemul nu este încă pe deplin dezvoltat, în plus este foarte costisitor și nu are niciun impact pozitiv asupra mobilității. Și FEBETRA, Federația Regală Belgienă a Transportatorilor și prestatorilor de servicii logistice, atrage atenția că acest început este complet eșuat și extrem de costisitor pentru transportatori, inclusiv pentru cei care și-au comandat din timp unitățile OBU.

Haos provocat de noul sistem de taxare Viapass din Belgia

VEZI ȘI: Ghid de plată a taxei de drum Viapass din Belgia

Primul moment de haos a fost creat în această dimineață de 1 aprilie 2016, când sute de șoferi s-au alinia la automatele Satellic situate la frontierele Belgiei pentru a achiziționa unitățile OBU, care s-au epuizat și nimeni nu a mai alimentat automatele pentru o bună bucată de timp. Nici companii europene de transport rutier care au comandat online unitățile OBU cu săptămâni înainte, n-au fost mai norocoase, acestea neprimind până în prezent aparate comandate.

FEBETRA chiar susține că până în prezent șase din zece companii au avut probleme în adaptarea la noul sistem, în timp ce francezii de la FNTR susține că aproximativ 10.000 de camioane înmatriculate în Franța sunt afectate, 3.000 dintre acestea nereușind să găsească un dispozitiv. Problema nu este doar de obținere a unui dispozitiv, care a devenit mai rar ca aurul dar și de funcționare și comunicare cu centrul pentru info client a lui Satellic. Spre exemplu, s-a constatat că în cazul în care un vehicul merge paralel cu autostrada, sistemul operează taxa de autostradă, care este mai scumpă.

Din aceste motive, aceleași asociații belgiene, dar și cele din Franța și Spania, au solicitat o amânare a măsurii, însă până în prezent fără succes. În cazul în care nu se introduce o perioadă de grație, începând cu 1 aprilie 2016, vehiculele care intră pe teritoriul Belgiei fără o a avea la bord o unitate OBU activă, vor fi pasibile de amenzi de ordinul miilor de euro.

VEZI ȘI: Parcări păzite disponibile prin serviciul UTA

Pe lângă ineficiența și proasta funcționare a acestuia, transportatorii se opun introducerii acestui sistem de taxare exlectronic deoarece, și din pricina faptului că acesta crește tarifele de transport cu până la 8%. În plus, taxa favorizează concurența neloială prin utilizarea vehiculelor sub 3.5 tone, deoarece acestea sunt scutite de limite cu privire la cabotaj, majoritatea fiind înmatriculate în Europa de Est.

Asociațiile care s-au sesizat cu privire la sistemul de taxare electronică din Belgia, au prezentat propuneri de îmbunătățire a acestuia. Comeos propune activarea, începând cu 1 aprilie 2017, a unui sistem mai bun, care calculează taxa pe oră, cu scopul de a încuraja trecerea vehiculelor grele în afara orelor de vârf, în cazul în care taxa de trecere ar putea să fie redusă.

infoTrucker.ro vă va ține la curent cu această situație ce poate produce cu adevărat haos în industria transporturilor rutiere din Europa.

Descarcă revista online infoTrucker – https://www.infotrucker.ro/wp-content/uploads/2015/10/infotrucker_octombrie2015.pdf sau intră pe ISSUU

Urmărește #infotrucker pe Facebook, Instagram, Twitter, YouTube

 

Follow #infotrucker