Consoțiului HyTrucks, care reunește 17 entități din cinci țări, speră ca, până în 2025, 1.000 de camioane pe hidrogen să circule pe drumurile europene.
Hidrogenul este indispensabil pentru a reduce amprenta de carbon a sectorului transporturilor. Prin urmare, HyTrucks a dezvoltat un proiect european solid și așteaptă în curând o decizie privind subvențiile europene.
Astăzi, tot mai mulți jucători importanți de pe piața transportului urmăresc un transfer al mărfurilor pe calea ferată sau pe apă, care evită transportul rutier, elimină emisiile, reduce blocajele din trafic și contribuie la rezolvarea problemei deficitului de șoferi.
Din păcate, nu toate transporturile sunt posibile pe calea ferată sau pe apă, astfel că, este important să se reducă impactul transportului folosind camione. Cele diesel fac încet-încet loc celor electrice (pentru distanțe mai scurte) și celor alimentate cu hidrogen (pentru distanțe mai lungi). Biocombustibilii, cum ar fi HVO și bio-LNG, sunt deja disponibili și vor rămâne relevanți pe termen lung.
Succesul hidrogenului depinde de disponibilitatea camioanelor care utilizează această tehnologie, autonomie, capacitatea de încărcare, viteza de realimentare și infrastructura actuală. Costurile actuale ridicate de producție ale hidrogenului verde și ale tehnologiei limitează cererea din partea clienților, iar lipsa cererii înseamnă lipsa investițiilor.
Ambițiile HyTrucks
HyTrucks este un consorțiu de actori importanți din întregul lanț valoric, care se mândrește în prezent cu peste 17 parteneri din cinci țări europene. Companiile de transport și clienții acestora reprezintă partea cererii, iar producătorii de hidrogen, operatorii de stații dealimentare și producătorii de camioane reprezintă partea ofertei.
VEZI ȘI: Hylane a înmatrculat primul camion de serie cu hidrogen din Germania
Prin implicarea ambelor părți și prin eliminarea obstacolelor operaționale și financiare, HyTrucks dorește ca, până în 2025, să ajungă la 1.000 de camioane și 60 de stații de alimentare cu hidrogen.
Acest lucru va facilita extinderea pe scară largă a lanțului valoric și va ajuta HyTrucks să își îndeplinească misiunea finală de a decarboniza 6,1 milioane de camioane grele și de a le înlocui cu hidrogen verde până în 2050.
Eliminarea barierelor financiare și operaționale
În prezent, costul total de proprietate (TCO) este mai mic pentru camioanele diesel decât pentru cele alimentate cu hidrogen. În timp, acest lucru se va schimba. Cu toate acestea, pentru a atinge obiectivele europene din planul „Fit for 55”, trebuie ca această tranziție să înceapă acum, dacă se dorește să se atingă ambițiile de mediu. Însă, acest lucru are nevoie de investiții majore.
De aceea, HyTrucks speră că guvernele naționale, regionale și europene vor dori să investească în viitor prin acordarea de subvenții.
Unul dintre pilonii cruciali este extinderea numărului de camioane pe hidrogen și crearea unei rețele de service. Prin urmare, producătorii de camioane din cadrul consorțiului s-au angajat să facă exact acest lucru. Mai exact, să construiască camioane și să dezvolte o rețea de service cât mai repede posibil.
De asemenea, sunt necesare suficiente stații de alimentare pentru a crea rute flexibile. Operatorii și producătorii de camioane trebuie să asigure interoperabilitatea pentru a permite camioanelor pe hidrogen să se realimenteze. În cele din urmă, transportul fără emisii de carbon este posibil numai dacă procesul de producție a hidrogenului este, de asemenea, fără emisii de carbon. Prin urmare, operatorii stațiilor de hidrogen vor trece la hidrogenul verde la începutul proiectului.
Calendarul implementării
HyTrucks dorește să înceapă procesul în 2024. Până atunci speră să strângă suficienți bani pentru a-și atinge obiectivele. Inițial, consorțiul își propune să aibă 1.000 de camioane pe hidrogen în circulație până în 2025. Până în 2050, speră să vadă 6,1 milioane de camioane pe hidrogen pe drumurile europene și o reducere a emisiilor de CO2 de 732 de milioane de tone.
În 2024, producătorii vor avea la dispoziție 205 camioane pe hidrogen și 60 de stații de hidrogen, ceea ce va duce la o reducere anuală a emisiilor de CO2 de 24 000 de tone. În 2025, se preconizează că vor fi 1.000 de camioane pe hidrogen și o reducere anuală de 120.000 de tone de CO2.
Până în 2030, se așteaptă 60.000 de camioane pe hidrogen și 1.000 de stații de hidrogen, pentru o reducere totală de CO2 de 7 milioane de tone pe an.
Prin urmare, este de așteptat ca primele camioane pe hidrogen ale consorțiului HyTrucks pe drumurile europene să apară în 2024.