In Focus

Iată cum poți obține despăgubiri de la producătorii de camioane europeni

În ultima vreme au circulat mai multe informații potrivit cărora transportatorii pot obține despăgubiri de la producătorii de camioane europeni pentru vehiculele achiziționate în perioada 1997-2013.

Așa cum este deja cunoscut, Comisia Europeană a amendat producătorii de camioane Scania, DAF, Volvo Trucks/Renault Trucks, IVECO și Daimler cu suma de 3.8 miliarde de euro, pentru că aceștia s-au constituit într-un cartel, care a menținut voit prețurile camioanelor vândute la un nivel ridicat, peste valoarea ce trebuia practicată.

Iată cum poți obține despăgubiri de la producătorii de camioane europeni

Pe piața românească au apărut mai mulți ofertanți din afara țării, constituiți în scopul de a cumpăra drepturile de creanță ale transportatorilor ce pot fi valorificate de pe urma achizițiilor de camioane.

Strategia abordată de cesionarii de drepturi este aceea de a începe demersuri litigioase sau amiabile împotriva producătorilor de camioane.

Unul dintre cesionarii interesați de a centraliza și cumpăra drepturile de creanță ce urmează a fi valorificate este fundația Stichting Truck Cartel Recovery din Amsterdam, Olanda.

Mecanismul practicat de această fundație olandeză este extrem de simplu și eficient pentru transportatorii români, întrucât nu implică costuri din partea acestora în scopul gestionarii demersurilor de valorificare a creanțelor, condiționat și ulterior câștigului unor despăgubiri.

Totodată, actorul olandez din piață este extrem de competitiv față de ceilalți cesionari existenți, întrucât acesta practică comisioane de câștig mult mai mici.

VEZI ȘI: P&H Logistik și-a extins flota de distribuție cu trei Fuso eCanter

Un alt beneficiu foarte mare este acela că fundația olandeză va iniția un litigiu în care va sta în judecată în nume propriu, dar în beneficiul a mii de transportatori europeni, asigurându-le astfel confidențialitatea (astfel încât, transportatorii să poată lucra în continuare cu producătorii respectivi, dacă doresc), iar suportul logistic va fi asigurat de una din cele mai mari societăți de avocatură din Olanda, alături de două mari societăți de avocatură din SUA, de asemenea, specializate pe acest tip de litigiu colectiv.

Avocații colaborează cu experți și economiști pentru identificarea cât mai corectă a prejudiciilor suferite.

Totodată jurisdicția olandeză este flexibilă și presupune antamarea unor cheltuieli de judecată mult mai mici decât în celelalte jurisdicții europene, asigurând un parcurs eficient pe o procedură specializată în recuperarea prejudiciilor într-o perioadă scurtă de timp.

Pentru ca transportatorii să poată accesa astfel de mecanisme de valorificare a creanțelor lor, trebuie să cunoască cel puțin în termeni generali, care este procedura obișnuită de solicitare de despăgubiri pe cale litigioasă.

Din perspectiva încălcării regulilor anticoncurențiale, producătorii de camioane sunt ținuți la a repara un prejudiciu patrimonial, constând în diferența de valoare dintre prețul mărit în cartel și prețul ce trebuia practicat în mod obișnuit, la care se poate calcula dobânda.

Prejudiciul este acel efect negativ suferit de o anumită persoană ca urmare a faptei ilicite săvârșită de o altă persoană.

Săvârșirea faptei ilicite de către producătorii de camioane europeni prin constituirea unui cartel, nu mai este o chestiune ce trebuie dovedită de persoana prejudiciată, întrucât Comisia Europeană s-a pronunțat deja în acest sens.

Ce trebuie să dovedească transportatorii români este de fapt legătura de cauzalitate între prejudiciul lor și fapta ilicită a încălcării regulilor anticoncurențiale, respectiv că au cumpărat, închiriat sau concesionat camioane medii sau grele de la producătorii sancționați de Comisia Europeană.

VEZI ȘI: Compensații salariale câștigate în instanță de un șofer de camion ceh

Dovada este lesne de prezentat prin înregistrările din contabilitatea transportatorilor, respectiv dovezi de achiziție și plată integrală a valorii camioanelor, în perioada 1997-2013.

De exemplu, contractele de leasing și procesele-verbale de transfer al dreptului de proprietate, dovezile de plată a ratelor de leasing, în special a facturii de valoare reziduală, cărțile de identitate ale camioanelor.

Deși interogarea arhivelor, mai ales asupra perioadei anterioare anului 2000, poate fi anevoioasă, o parte din dovezile contabile nemaifiind păstrate de transportatori, beneficiile pregătirii acestor înscrisuri sunt mari, întrucât de acestea poate depinde șansa recuperării prejudiciilor solicitate.

Potențiale inconveniente pentru transportatori într-o procedură litigioasă națională, pe care aceștia ar iniția-o în mod obișnuit sunt: plata unor taxe de timbru considerabile, suportarea onorariilor avocaților contractați și a experților chemați să evalueze prejudiciile, lipsa de experiență a judecătorilor pe astfel de acțiuni, durata mare de soluționare a unui astfel de litigiu, de aproximativ 3 ani.

Stichting Truck Cartel Recovery poate înlătura toate aceste inconveniente, prin aceea că poate să gestioneze un litigiu colectiv amplu, fără ca transportatorii români să suporte plata onorariilor și a taxelor de timbru, decât condiționat și ulterior câștigului.

În colaborarea cu fundația olandeză, informarea este asigurată în timp real, iar aderarea la acesta se poate efectua prin completarea unui formular de înscriere și semnarea unui contract de cesiune de creanță.

În România, fundația Stichting Truck Cartel Recovery este reprezentată de societatea de avocatură Boboc și Partenerii, avocat Ion Boboc (0723 302 909 – octavian@scpboboc.ro) care vă poate pune la dispoziției orice informații necesare în vederea pregătirii pentru recuperarea prejudiciilor suferite de pe urma cumpărării, închirierii sau concesionării de camioane medii sau grele, de la producătorii europeni mai sus menționați, aferente perioadei 1997-2013, sau care vă poate pune la dispoziție înscrisurile necesare aderării la acest mecanism.

Din aceeași categorie...

Back to top button