
Ce trebuie să știe operatorii de transport rutier și casele de expediții despre sistemul european al importurilor ICS2 (Import Control System 2).
Începând cu 1 aprilie 2025, sistemul european de control al importurilor ICS2 (Import Control System 2) a intrat în vigoare și pentru transportul rutier internațional de marfă, aducând schimbări majore în modul în care operatorii trebuie să gestioneze documentația la intrarea în Uniunea Europeană.
Dacă până acum sistemul era implementat pentru transportul aerian și maritim (încă din 2024), din această primăvară, transportatorii rutieri și casele de expediții devin direct responsabili pentru depunerea Declarațiilor Sumare de Intrare (ENS) în spațiul digital european.
Tranziția se face în timpul perioadei de implementare, care, pentru transportul rutier și feroviar, va dura de la 1 aprilie 2025 până la 1 septembrie 2025.
ICS2 nu este „încă o formalitate”, ci o transformare profundă a modului în care UE gestionează datele de securitate pentru toate bunurile care intră pe teritoriul său.
Sistemul este conceput pentru a facilita schimbul de informații între transportatori și autoritățile vamale, permițând evaluarea riscurilor înainte ca marfa să ajungă pe teritoriul UE. Prin intermediul acestui sistem, se asigură un flux eficient și sigur al transporturilor, reducând timpul de procesare și sporind capacitatea de control și securitate.
Validarea și completarea declarațiilor ENS cade exclusiv în sarcina operatoriilor de transport rutier sau a caselor de expediții. Fără o adaptare rapidă, aceștia riscă întârzieri serioase la frontieră sau chiar refuzul intrării în UE a mărfurilor transportate.
În primul rând, dacă nu aveți încă un număr de înregistrare și identificare a operatorilor economici (EORI), trebuie să vă înregistrați și să obțineți unul de la autoritatea vamală a unui stat membru al UE.
De ce e important pentru tine
Dacă activezi în domeniul transportului rutier internațional sau ești implicat în operațiuni de transport transfrontaliere, noul sistem ICS2 te vizează direct. Depunerea ENS necesită: cunoștințe tehnice și juridice, instrumente digitale conforme și organizare internă pentru procesarea datelor în timp real.
Într-un articol publicat recent pe LinkedIn, Adriana Pălașan (ARILOG) explică în detaliu ce este ICS2, cum funcționează și ce măsuri concrete trebuie luate pentru a evita blocajele la graniță.
Potrivit articolului, ICS 1, ICS 2 și ICS 3 reprezintă etape sau tipuri diferite de declarații care trebuie depuse de transportatori:
- ICS 1: Este declarația inițială depusă de transportator înainte de intrarea în UE, prin care se comunică informațiile de bază despre transport și marfă.
- ICS 2: Se utilizează pentru actualizări sau completări ale informațiilor inițiale, dacă apar modificări sau detalii suplimentare.
- ICS 3: Este declarația finală, care finalizează procesul de formalități vamale și permite efectuarea controlului final înainte ca transportul să fie eliberat.
Ce rute sunt afectate?
Dacă operezi pe următoarele rute, este esențial să te pregătești pentru cerințele ICS2.
- Orice transport care intră în UE, Irlanda de Nord, Norvegia sau Elveția dintr-o țară terță (non-UE);
- Tranzitul prin UE – Dacă un transport provine dintr-o țară terță și traversează UE înainte de a ajunge la destinația finală;
- Transporturile e-commerce – Livrările transfrontaliere de bunuri către consumatori din UE.
Transporturile care au atât punctul de plecare, cât și destinația în interiorul UE nu sunt afectate.
Ce se întâmplă dacă transportatorul nu și-a făcut treaba?
- Expedițiile vor fi blocate la frontiera UE.
- Bunurile nu vor fi vămuite de autoritățile vamale.
- Declarațiile greșite vor fi respinse și vor necesita intervenții suplimentare, la care se pot adăuga și posibile sancțiuni pentru neconformitate.
ICS2 este o schimbare de paradigmă pentru industria de transport și logistică. Ignorarea noilor obligații legale poate duce la disfuncționalități operaționale majore.
Ce se întâmplă dacă transportatorul nu și-a făcut treaba?
- Expedițiile vor fi blocate la frontiera Uniunii Europene;
- Bunurile nu vor fi vămuite de autoritățile vamale;
- Declarațiile greșite vor fi respinse și vor necesita intervenții suplimentare, la care se pot adăuga și posibile sancțiuni pentru neconformitate.
Așadar, adaptarea este esențială, iar timpul este scurt.
Poți descărca pliantul ICS2 (limba engleză), aici.