ȘtiriTeste

În gama de 7 tone, IVECO Daily 70-180 face legea

Lansarea noului sediu IVECO Truck Services de la Vințu de Sus a fost un bun prilej de a testa în condiții reale de drum, IVECO Daily 70-180 de 7 tone.

Destui de mulţi posesori sau doar şoferi de Daily declară că partea cea mai bună la aceste vehicule este aceea că poţi să le încarci oricât de mult, deoarece şasiul rezistă cu mult peste ceea ce limitează legea şi peste ce indică constructorul italian.

Desigur că cele mai căutate versiuni sunt cele de 3.3 tone, ce sunt folosite de şoferii cu permis de categorie B.

Partea proastă ar fi că nu doar şoferii-proprietari le suprasolicită, ci inclusiv flotele mari de distribuţie au acest obicei, prost, suprasolicitându-şi totodată și resursa umană, adică, şoferii.

IVECO Daily are de oferit în prezent dube, microbuze şi şasiuri cu mase totale admisibile între 3.3 şi 7.2 tone, respectiv ampatamente între 3.000 şi 5.100 mm şi lungimi ale şasiului de până 6.190 mm. Cu tot respectul pentru concurenţa germană, dar este depăşită.

De fapt, în intervalul 6-7 tone, doar IVECO contează. Există aici şi ofertele japonezo-europeni, gen Isuzu, Fuso ori Nissan, dar aceştia sunt acceptaţi cu reţineri de către cumpărători.

Oricum, IVECO anunţă că ne pune la dispoziţie circa 8.000 de versiuni din care putem alege, pentru cam tot atâtea aplicații.

Dintre acestea, noi am primit pentru o scurtă prezentare una dintre cele mai mari şi mai grele versiuni, IVECO Daily 70-180 cu o lungime totală de peste 8 m.

La o adică acest şasiu mai poate tracta alte trei tone. Suprastructura italiană Pastore cuprindea şi o macara PM2024, numai bună pentru încărcarea unor paleţi.

Vinciurile laterale necesare la ancorarea mărfurilor grele sunt de multe ori mai simplu de folosit decât chingile cu crichet, cel puţin în condiţii de şantier.

VEZI ȘI: Când nu ai infrastructură rutieră inventezi restricții de circulație din cauza caniculei

Pompa hidraulică a macaralei este acţionată de o prză de putere de pe cutia de viteze. Paleţi nu am avut de transportat în bena de 5.2 x 2.2 m, însă ne-am orientat către ceva mai cultural.

La anul, Daily va sărbători 40 de ani de viaţă, motiv pentru care am folosit ocazia pentru a transporta o cabină de camion Fiat, mărcă care după 1975, au intrat împreună cu Unic, Magirus şi OM în compunerea mărcii IVECO.

Binenţeles că sarcina de circa o tonă nu a făcut ca arcurile spate (cu câte 13 foi) să se curbeze câtuşi de puţin. Nici în mers nu am simţit această încărcătură.

Neplăcut a fost doar că Daily, a cărui cabină oferă aceleaşi facilităţi şi confort ca al oricărei utilitare, de data aceasta avea viteza limitată la 90 km/h, ca oricare alt camion.

Spre deosebire de oricare alt camion însă, Daily oferă şoferului său o suspensie foarte confortabilă şi o ţinută de drum foarte sigură.

Pentru drumurile înclinate şi pentru sarcinile mari, IVECO are în ofertă şi un retarder de la Telma, compatibil cu toate transmisiile şi sistemele ESP ale lui Daily. Ar fi fost de preferat să avem şi o cutie de viteze automatizată ZF cu opt trepte, denumită în nomenclatorul IVECO Hi Matic.

Aceata prinde tot mai mult avans în Europa vestică, însă pe aici rămâne încă mult în urma altor opţiuni, deşi ea promite economii de combustibil şi întreţinere.

Tot între opţiunile moderne, descoperite încet încet şi de clientela românească se numără şi cele multimedia şi de ajutor al şoferului.

Nu în ultimul rând pe drumul dintr Bucureşti şi Alba Iulia am trecut neobservat pe lângă două filtre, oare eram la fel de invizibil şi cu alt gen de camion?

Din aceeași categorie...

Back to top button