Camioane noi DAF de la TH Trucks finanțate prin BCR Leasing
GreenZoneTop News

Încărcare dinamică prin inducție a unui camion electric, testată în premieră pe autostradă în Franța

Renault Trucks - Noile game T, C, K, D 2025

Prima autostradă din lume cu încărcare dinamică prin inducție, inaugurată în Franța, demonstrează că transportul rutier electric de marfă poate deveni sustenabil fără baterii uriașe și opriri la încărcare.

La circa 40 de kilometri sud-vest de Paris, pe autostrada A10, un consorțiu condus de VINCI Autoroutes în colaborare cu Electreon, VINCI Construction, Universitatea Gustave Eiffel și Hutchinson a lansat primul proiect din lume care testează încărcarea dinamică prin inducție în condiții reale de trafic.

Tot ce trebuie să știi despre utilizarea aparatului unic de taxare

Proiectul „Charge as you drive” transformă o porțiune de 1,5 kilometri din A10 într-un segment de drum inteligent. Sub stratul de asfalt, gros de zece centimetri, se află 900 de bobine de cupru care transmit energie către receptorii inductivi montați sub șasiul vehiculelor electrice.

Astfel, camioanele și automobilele se pot încărca în timp ce rulează, fără opriri la stațiile de încărcare.

Primul camion care s-a încărcat electric în mers

Demonstrația inaugurală a tehnologiei a fost realizată cu un DAF XF de generație anterioară, transformat într-un camion electric de către compania olandeză Ginaf. Vehiculul a rulat pe secțiunea de test cu semiremorcă atașată, a atins viteza de 85 km/h și a început încărcarea electrică prin inducție în mers.

Rezultatele au depășit așteptările: sistemul a atins o putere de vârf de peste 300 kW și o medie de peste 200 kW în condiții optime, dublă față de consumul electric al camionului în mers, ceea ce a permis nu doar alimentarea în timp real, ci și stocarea energiei suplimentare în baterii.

Rezultatele testelor confirmă performanțele sistemului ERS

Potrivit Universității Gustave Eiffel, aceste performanțe confirmă potențialul tehnologiei ERS (Electric Road System) pentru camioanele electrice, unde autonomia și timpii de încărcare reprezintă în prezent principalele obstacole în calea electrificării.

Încărcare dinamică prin inducție a unui camion electric, testată în premieră pe autostradă în Franța

Rezultatele au confirmat absența oricărei uzuri premature a secțiunilor echipate cu bobine inductive. În paralel, studiul de analiză a ciclului de viață realizat de Carbone 4 a demonstrat că sistemul ERS reduce semnificativ amprenta de carbon și consumul de materii prime comparativ cu soluțiile bazate pe baterii supradimensionate.

Costul unui kilometru de autostradă cu inducție

Potrivit companiilor implicate în proiect, implementarea acestei tehnologii pe principalele rețele rutiere din Franța, alături de stațiile clasice de încărcare, va accelera electrificarea flotelor de camioane și va reduce emisiile de gaze cu efect de seră ale sectorului de transport și logistică.

Totuși, costul unui kilometru de autostradă cu inducție este aproximativ 4 milioane de euro. VINCI Autoroutes a calculat deja că implementarea inițială a acestui sistem, care prevede electrificarea a 9.000 de kilometri de drumuri franceze până în 2035, ar costa 36 de miliarde de euro.

O etapă cheie pentru electrificarea transportului rutier în Europa

Transportul rutier generează o treime din emisiile de CO2 ale Franței, iar 95% dintre acestea provin de la vehiculele care circulă pe șosele. Deși transportul feroviar câștigă teren, 90% din marfă continuă să fie mutată pe roți, ceea ce face din electrificarea camioanelor o prioritate strategică.

Spre deosebire de soluțiile actuale care necesită baterii de mai multe tone și stații ultra-rapide de 1 MW, sistemele ERS (Electric Road System) promit o autonomie nelimitată, fără opriri pentru încărcare. La scară largă, tehnologia ar putea reduce drastic emisiile din transportul rutier comparativ atât cu motorina, cât și cu camioanele electrice cu baterii supradimensionate.

Franța deschide calea către autostrăzile electrice europene

Deși proiecte similare sunt în desfășurare în Germania, Italia, Suedia, Coreea de Sud și SUA, Franța este prima țară din lume care testează în trafic real o autostradă cu încărcare wireless în mers.

Această inovație ar putea redefini viitorul transportului rutier de marfă în Europa, integrând drumurile electrice în coridoarele TEN-T și consolidând autonomia industrială europeană. În același timp, dezvoltarea acestor infrastructuri ar putea genera noi locuri de muncă și o industrie continentală a componentelor ERS.

Din aceeași categorie...

Back to top button