EconomicTop News

Industria de transport rutier de mărfuri afectată de războiului din Ucraina

Războiul din Ucraina a făcut ca numărul ofertelor de marfă să scadă semnificativ, în primul trimestru din 2022, în timp ce cererea de capacități de transport este încă mare.

După o revigorare a economiei la începutul anului, evoluțiile recente din jurul războiului din Ucraina au atenuat așteptările, efectele economice ale acestuia afectând și industria de transport rutier de mărfuri și logistică.

Industria de transport rutier de mărfuri afectată de războiului din Ucraina

Chiar dacă nevoia de transport este încă mare, creșterea prețurilor la energie are un impact major asupra industriei de transport rutier de marfă și logistică din toate țările europene. Mai presus de toate, creșterea vertiginoasă a prețului motorinei și nivelurile diferite ale prețurilor din Europa dăunează în mare parte companiilor de transport mici și competitivității transportului rutier european.

Potrivit barometrului Timocom, numărul ofertelor de marfă în Europa a scăzut cu 4% în primul trimestru, comparativ cu al patrulea trimestru din 2021. Motivul pentru aceasta este scăderea intrărilor de marfă în ianuarie (-8%) și februarie (-12%). În martie, ofertele de marfă și, prin urmare, cererea de spațiu de transport au crescut din nou cu 42% în toată Europa, deoarece capacitățile disponibile au fost reduse din cauza efectelor economice – mai ales a prețurilor crescute la energie.

Cererea de capacitate în primul trimestru al anului 2022 a fost semnificativ mai mare decât oferta din Europa.

În medie, raportul dintre mărfuri și capacități a fost de aproximativ 70:30. Această imagine a putut fi văzută, de exemplu, și pe piața internă germană de transport. Cererea a fost constant mai mare decât spațiul de marfă disponibil.

VEZI ȘI: Răspuns coordonat al UE, în domeniul transporturilor, la impactul invaziei Rusiei în Ucraina

În schimb, s-a putut observa că raportul dintre capacități și mărfuri, înainte de începerea războiului din Ucraina și aplicarea sancțiunilor economice Rusiei, a fost inițial tot la un nivel echilibrat între 60:40 și 40:60 la sută.

Industria de transport rutier de mărfuri afectată de războiului din Ucraina

Dar apoi, în martie, oferta de capacități s-a prăbușit, iar cererea a depășit cu mult oferta: aproximativ 75% din ofertele de marfă s-au confruntat cu o ofertă de spațiu de transport de 25%. Și asta, în ciuda faptului că creșterea bruscă a costurilor energiei a lovit puternic și multe sectoare importante ale economiei italiene.

Industria siderurgică, în special, este extrem de dependentă de rezervele de materii prime din Ucraina, astfel că aproape toate oțelăriile și-au redus producția sau în unele cazuri chiar au oprit-o.

Capacități de transport reduse în toată Europa

Potrivit Timocom, faptul că ponderea ofertelor de marfă în platforma sa este încă atât de mare în toată Europa se datorează, printre altele, capacităților de spațiu de încărcare semnificativ reduse. Din cauza creșterii puternice a prețurilor la energie și a lipsei continue de șoferi, numeroase companii de transport au vândut din camioane sau le-au tras pe dreapta temporar.

Dinamica actuală face previziunile pentru al doilea trimestru foarte dificile.

Dacă guvernele europene ar oferi sprijin financiar industriei transporturilor în general, așa cum se discută în Germania și în numeroase țări din Europa de Est, situația pentru companiile de transport s-ar putea oarecum uşura. Capacitățile de transport nu ar trebui să fie reduse în măsura în care se tem multe asociații de transport și logistică.

Ce înseamnă războiul din Ucraina pentru piața transporturilor?

În Polonia, o țară vecină cu Ucraina, efectele pot fi simțite clar, deoarece mulți șoferi ucraineni lucrau aici, unele companii de transport și-au pierdut până la o treime din personal și au fost nevoite să-și închidă o parte din flotă.

După ce majoritatea companiilor europene au întrerupt cooperarea cu partenerii ruși, cererea de servicii de transport a scăzut și ea. Un alt motiv pentru situația slabă a comenzilor este că unele companii ucrainene și-au încetat activitatea, adică nu au mai comandat componente sau au expediat mărfuri. Acest lucru este valabil mai ales în sectorul auto.

Transporturile din Europa până în Rusia, aproape au ajuns la un impas. De la jumătatea lunii martie, nu au existat aproape nicio solicitare de transport către Rusia prin platforma Timocom. Ofertele de marfă din Europa către Rusia au scăzut cu aproximativ 85% în martie. Este puțin probabil ca acest lucru să se schimbe în viitorul previzibil. Datorită listelor de sancțiuni, în Rusia sunt livrate doar câteva produse, iar rutele către această țară sunt greoaie și necesită foarte mult timp.

O evoluție interesantă poate fi observată în ofertele de marfă din Europa către Ucraina. După începutul războiului, ofertele de mărfuri au scăzut considerabil, cu aproximativ 50%. În martie, însă, au crescut din nou ușor pentru o perioadă scurtă de timp.

Chiar dacă pare de neimaginat, producția continuă în vestul Ucrainei. În platforma Timocom există încă cereri de transport spre vest, chiar nu sunt atât de multe oferte ca înainte de începerea războiului. Totalul ofertelor de mărfuri din Ucraina a scăzut cu peste 80% în martie comparativ cu februarie 2022.

Din aceeași categorie...

Back to top button